Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży odnotowali w 2012 r. na polskim rynku najwięksi producenci samochodów osobowych segmentu premium. Liderem w tej kategorii zostało BMW, przed Mercedesem i Audi. Niemiecka "wielka trójka" sprzedała łącznie ponad 16 tys. pojazdów.
Jak wynika ze statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów, uwzględniającej nowe pojazdy rejestrowane w Polsce, od stycznia do końca grudnia zarejestrowano 5555 samochodów marki BMW, czyli o 21,9 proc. więcej niż rok wcześniej, 5415 pojazdów Mercedes-Benz - o 11,4 proc. więcej niż rok wcześniej i 5111 samochodów Audi - o 23,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Lexus - japoński konkurent niemieckiej "wielkiej trójki" - pozostaje daleko w tyle z 557 pojazdami. Daje mu to 2,6 proc. wzrost w porównaniu z 2011 r.
Według eksperta, szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciecha Drzewieckiego, dobra sprzedaż samochodów luksusowych w kryzysowym 2012 roku to przede wszystkim zasługa zakupów ze strony klientów instytucjonalnych. Pokazuje też narastające rozwarstwienie polskiego społeczeństwa, gdzie grupa potencjalnych klientów marek premium wciąż rośnie.
- W przypadku marek premium udział klientów instytucjonalnych jest znacznie większy, niż w przypadku marek popularnych i przekracza 70 proc. Klient instytucjonalny jest tym klientem, który wciąż kupuje samochody. Firmy kierują się nieco innymi prawami, tutaj wymiana aut jest wymianą częstszą i pewną, nawet pomimo kryzysu - powiedział Drzewiecki.
Zastrzegł, że rynek samochodów luksusowych jest zdecydowanie mniejszy od rynku pojazdów popularnych, dlatego dużo łatwiej wygenerować na nim znaczące zmiany w statystykach, zarówno na plus, jak i minus. W jego opinii, w tym roku segment aut premium nadal będzie rósł. - Być może już nie w takim stopniu, jak dotychczas, ale wygląda na to że tutaj niewiele się zmieni - ocenił.
Przedstawiciele największych producentów samochodów klasy premium z umiarkowanym optymizmem patrzą na 2013 rok.
Katarzyna Gospodarek z BMW Group Polska powiedziała PAP, że w tym roku producent z Bawarii przewiduje dalszy zrównoważony wzrost na polskim rynku. - Jesteśmy przekonani, że nasza oferta modelowa jest bardzo atrakcyjna dla klientów, czekają nas też premiery, w tym pierwszego w pełni elektrycznego auta BMW i3 - oceniła.
Według niej w tym roku poszerzona zostanie sieć dealerska BMW o cztery nowe lokalizacje w Krakowie, Gliwicach, Częstochowie i Toruniu.
Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Polska poinformowała, że rozpoczynającym się roku producent ze Stuttgartu liczy na niewielki, ale jednak wzrost sprzedaży w Polsce.
- Jesteśmy umiarkowanymi optymistami. Nie spodziewamy się boomu, ale tez raczej nie przewidujemy głębokiego załamania. Liczymy przede wszystkim na sukces naszych nowych modeli, które pomagają nam przyciągać nowych klientów - oceniła.
W 2013 roku Mercedes-Benz zapowiada premiery: całkowicie nowego modelu - Klasy CLA, na rynek w tym samym czasie wejdzie też odmieniona Klasa E od razu we wszystkich czterech wersjach (limuzyna, kombi, coupe i cabrio). W połowie roku w salonach pojawi się nowa luksusowa Klasa S.
- Nowy rok to też pierwszy pełen rok sprzedaży nowej Klasy A, która zarówno w Polsce jak i w Europie cieszy się ogromnym wzięciem - dodała Łabno-Falęcka.