Bieg wsteczny w każdym motocyklu. Michelin ma pomysł, jak to zrobić

Tylko największe i najcięższe motocykle mają bieg wsteczny, jednak kto z nas nie siłował się nawet z mniejszą maszyną, którą musiał przepchnąć do tyłu na nierównej lub pochyłej nawierzchnie? Teraz Michelin wychodzi naprzeciw tej potrzebie i przygotowuje urządzenie, które będzie można zamontować w każdym motocyklu.

motocyklUrządzenie firmy Michelin ma być montowane przy tylnym kole.
Źródło zdjęć: © Getty Images | Sushiman
Szymon Jasina

Duże motocykle turystyczne czy modele elektryczne (w których łatwo to zrobić) mają bieg wsteczny ułatwiający manewrowanie na parkingu. Większe skomplikowanie i masa skrzyni biegów ze wstecznym oznacza, że tego rozwiązania nie stosuje się w większości jednośladów. W końcu przepchnięcie ich siłą własnych mięśni zazwyczaj nie jest problemem. Jednak bywa, że wsteczny by się przydał i tu pojawia się urządzenie, które przygotowuje Michelin.

Wyjątkowość rozwiązania, którego szkice patentowe pojawiły się w internecie, polega na tym, że jest to dodatkowe urządzenie montowane przy tylnym kole. To pozwala na zastosowanie go przy dowolnym motocyklu, a do tego jest montaż nie wymaga ingerencji w konstrukcję i mechanikę jednośladu. Zamiast dodawać bieg wsteczny czy silnik elektryczny do układu przeniesienia napędu, Michelin wymyślił urządzenie, które przypomina nieco mały błotnik zaczepiony do tylnej osi i wiszący nad oponą.

Gdy chce się "wrzucić wsteczny" do opony dociskane są trzy rolki napędzane elektrycznie, które obracają w ten sposób koło i cofają motocykl. Podczas normalnej jazdy rolki są unoszone i nie mają kontaktu z oponą. Fakt, że za napęd odpowiada silnik elektryczny, który może pracować w obu kierunkach, pozwala też na wspomagane toczenie motocykla do przodu bez udziału silnika jednośladu. Całość ma działać na wzniesieniach o nachyleniu do 10 proc. i zapewniać prędkość 1 km/h. To umożliwi wygodniejsze przestawianie motocykla w sytuacjach, gdy sama siła mięśni jest niewystarczająca.

Zatem rozwiązanie przygotowane przez firmę Michelin na pewno docenią mniejsi i słabsi motocykliści, którzy miewają problem z manewrowanie na nierównej nawierzchni. Jedynym minusem tego rozwiązania jest to, że taki dodatkowy element nie prezentuje się najlepiej, ale producenci motocykli, którzy w przyszłości zdecydują się na oferowanie go w swoich modelach, mogą go połączyć z błotnikiem lub przesunąć głębiej pod siedzisko, dzięki czemu nie będzie się tak rzucał w oczy.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy