Trwa ładowanie...

Bieg wsteczny w każdym motocyklu. Michelin ma pomysł, jak to zrobić

Tylko największe i najcięższe motocykle mają bieg wsteczny, jednak kto z nas nie siłował się nawet z mniejszą maszyną, którą musiał przepchnąć do tyłu na nierównej lub pochyłej nawierzchnie? Teraz Michelin wychodzi naprzeciw tej potrzebie i przygotowuje urządzenie, które będzie można zamontować w każdym motocyklu.

Urządzenie firmy Michelin ma być montowane przy tylnym kole.Urządzenie firmy Michelin ma być montowane przy tylnym kole.Źródło: Getty Images, fot: Sushiman
d6y8xdh
d6y8xdh

Duże motocykle turystyczne czy modele elektryczne (w których łatwo to zrobić) mają bieg wsteczny ułatwiający manewrowanie na parkingu. Większe skomplikowanie i masa skrzyni biegów ze wstecznym oznacza, że tego rozwiązania nie stosuje się w większości jednośladów. W końcu przepchnięcie ich siłą własnych mięśni zazwyczaj nie jest problemem. Jednak bywa, że wsteczny by się przydał i tu pojawia się urządzenie, które przygotowuje Michelin.

Wyjątkowość rozwiązania, którego szkice patentowe pojawiły się w internecie, polega na tym, że jest to dodatkowe urządzenie montowane przy tylnym kole. To pozwala na zastosowanie go przy dowolnym motocyklu, a do tego jest montaż nie wymaga ingerencji w konstrukcję i mechanikę jednośladu. Zamiast dodawać bieg wsteczny czy silnik elektryczny do układu przeniesienia napędu, Michelin wymyślił urządzenie, które przypomina nieco mały błotnik zaczepiony do tylnej osi i wiszący nad oponą.

Gdy chce się "wrzucić wsteczny" do opony dociskane są trzy rolki napędzane elektrycznie, które obracają w ten sposób koło i cofają motocykl. Podczas normalnej jazdy rolki są unoszone i nie mają kontaktu z oponą. Fakt, że za napęd odpowiada silnik elektryczny, który może pracować w obu kierunkach, pozwala też na wspomagane toczenie motocykla do przodu bez udziału silnika jednośladu. Całość ma działać na wzniesieniach o nachyleniu do 10 proc. i zapewniać prędkość 1 km/h. To umożliwi wygodniejsze przestawianie motocykla w sytuacjach, gdy sama siła mięśni jest niewystarczająca.

Zatem rozwiązanie przygotowane przez firmę Michelin na pewno docenią mniejsi i słabsi motocykliści, którzy miewają problem z manewrowanie na nierównej nawierzchni. Jedynym minusem tego rozwiązania jest to, że taki dodatkowy element nie prezentuje się najlepiej, ale producenci motocykli, którzy w przyszłości zdecydują się na oferowanie go w swoich modelach, mogą go połączyć z błotnikiem lub przesunąć głębiej pod siedzisko, dzięki czemu nie będzie się tak rzucał w oczy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj