Mercedes SLS AMG
None
Skrzydła anioła, dusza diabła
W historii motoryzacji niewiele samochodów ma zapewnioną nieśmiertelną sławę. Z pewnością są to Ford T, VW Garbus, Citroen DS i Mini, a wśród modeli sportowych palmę pierwszeństwa dzierży Mercedes 300SL Gullwing.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Tę nieśmiertelną sławę wiele koncernów stara się obecnie wykorzystać, ale ani VW New Beetle, nowe MINI, ani nowy Citroen DS nie mają szans wspiąć się na piedestał. Nie są już tak indywidualne jak pierwowzory. Czy uda się wskrzesić mit Gullwinga?
Skrzydła anioła, dusza diabła
Wspomniane na początku pojazdy były modelami popularnymi, które napędzały rozwój motoryzacji przez zwiększenie obecności marki na rynku i zmuszenie konkurencji do intensywnych prac rozwojowych. Jedynym wyjątkiem w tej grupie jest Mercedes, którego nie stworzono aby opanować rynek.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Model który powstał na początku lat pięćdziesiątych miał udowodnić wyższość marki nad konkurentami na torach wyścigowych, a produkcja 1400 egzemplarzy już za życia uczyniła go nieosiągalnym rarytasem.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Wprowadzony obecnie na rynek Mercedes SLS, aby być kontynuatorem tamtej idei, musiał zrealizować dwa cele: nawiązać do mitu Gullwinga i wprowadzić rozwiązania mogące przyćmić współczesną konkurencję.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Skrzydlate drzwi w nowym modelu to nie jedynie nawiązanie do legendy.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Siłę tak odróżniającą model z lat pięćdziesiątych od współczesnych mu konkurentów w nowym modelu podkreśla sześć dużych wlotów powietrza i szeroko rozstawione reflektory.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Ośmiocylindrowy silnik produkowany w sterylnie czystych zakładach AMG w Affalterbach to udoskonalona 6,3-litrowa jednostka napędowa V8 generująca moc 571 KM przy 6800 obr./min. Swój maksymalny moment obrotowy 650 Nm osiąga przy 4750 obr./min. Do przeniesienia napędu zastosowano nową sportową, 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT DCT, charakteryzującą się szybkimi zmianami przełożeń, bez przerywania transmisji napędu. Minimalny czas zmiany przełożenia może wynosić 100 milisekund.
Skrzydła anioła, dusza diabła
SLS AMG na nowo definiuje współczesne zasady konstrukcji samochodów sportowych.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Wprowadzony obecnie na rynek Mercedes SLS, aby być kontynuatorem tamtej idei, musiał zrealizować dwa cele: nawiązać do mitu Gullwinga i wprowadzić rozwiązania mogące przyćmić współczesną konkurencję.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Pokrywa komory silnika o długości prawie dwóch metrów i płaska, przesunięta daleko do tyłu kabina...
Skrzydła anioła, dusza diabła
...oraz krótki tył (z elektronicznie regulowanym wysuwanym spojlerem, którego uruchomienie zależy od prędkości jazdy) podkreślają dynamikę modelu.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Do tego potężny rozstaw osi (268 cm) i szeroko rozstawione (168 cm), duże koła.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Najbardziej charakterystyczną cechą Mercedesa 300SL były otwierane ku górze drzwi - stąd nazwa Gullwing czyli „Skrzydło mewy”.
Skrzydła anioła, dusza diabła
W takim aucie nie jest to najważniejsze, ale jeżeli ktoś ma poniżej 180 cm wzrostu, zamknięcie drzwi po zajęciu miejsca we wnętrzu stanowi problem. Wysoko uniesiony płat drzwi ułatwia zajęcie miejsca za kierownicą, ale gdy już usiądziemy we wnętrzu - sięgnięcie do uchwytu i opuszczenie ich na dół wymaga kilku akrobacji.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Fotele, których oparcia wykonano z ultralekkiego i bardzo mocnego magnezu charakteryzują się lekkością i wysoką wytrzymałością. Pokryto je dwuczęściową tapicerką. Wypukłe boczne części fotela są wypełnione twardszym materiałem piankowym i zapewniają solidne podparcie przy pokonywaniu zakrętów, natomiast wewnętrzne strefy siedzisk i oparć są miękkie, co zapewnia wysoki komfort na dłuższych trasach, a ich zamontowanie zaledwie 39 cm nad nawierzchnią sugeruje, że to prawdziwy samochód sportowy XXI wieku.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Projektanci wnętrza inspirowali się konstrukcjami lotniczymi. Sugerują to zarówno nawiewy z regulowanymi dyszami, których kształt przypomina silniki odrzutowca, jak i długa konsola środkowa.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Wbudowano w nią panel AMG DRIVE UNIT, umożliwiający zasiadającemu za sterami SLS’a wprowadzanie indywidualnych ustawień pojazdu. Sterowanie 7-biegową, sportową skrzynią AMG SPEEDSHIFT DCT odbywa się z pomocą dźwigni o nazwie E-SELECT, stylizowanej na regulator mocy silników odrzutowca.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Po zajęciu miejsca za kierownicą nie zastanawiam się czy to już jeżdżący po drogach samolot, czy superszybki samochód sportowy. Fotele, których oparcia wykonano z ultralekkiego i bardzo mocnego magnezu charakteryzują się lekkością i wysoką wytrzymałością.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Do dyspozycji kierowcy są cztery programy jazdy: „C” (Controlled Efficiency – kontrolowana wydajność), „S” (Sport), „S+” (Sport plus) oraz „M” (Manual – ręczna zmiana biegów), a wybór programu następuje za pomocą pokrętła na panelu AMG DRIVE UNIT.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Na uwagę zasługuje doskonałe wyważenie samochodu dzięki centralnemu umieszczeniu silnika. Rozkład mas to 47 proc. na oś przednią i 53 proc. na tylną.
Skrzydła anioła, dusza diabła
Ze względu na lekkość konstrukcji (stosunek masy do mocy to zaledwie 2,84 kg/ KM) przyspieszenie od 0 do 100 km/h to zaledwie 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 317 km/h. Na bezpieczną jazdę z większą prędkością nie pozwalają opony.