Mazda 323 (1994 - 1998)

Obraz

*Niezawodność i oryginalna linia nadwozia nadal są ogromnymi atutami Mazdy 323. *

W 1994 r. na rynku pojawiła się Mazda 323 w całkowicie nowym nadwoziu i ze sporymi zmianami stylistycznymi wnętrza. W tamtych czasach był to najciekawiej prezentujący się “japończyk”.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10496/mazda-323-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Model 323 występuje w trzech rodzajach nadwozia: C czyli trzydrzwiowy hatchback, lub jak ktoś woli coupé, S – czterodrzwiowa limuzyna i F – wersja pięciodrzwiowa hatchback o bardzo sportowym stylu.

Mazda zapewnia osobom siedzącym z przodu dużo miejsca i wygodne podróżowanie. Z tyłu, co wynika z pochylenia dachu, jest już ciaśniej, szczególnie w wersjach C i F. Logicznie rozmieszczone elementy obsługi pojazdu nie sprawiają żadnych kłopotów kierowcy, a ich jakość wykonania jest bardzo dobra. Poszczególne detale we wnętrzu są dopracowane stylistycznie i dopasowane. Dzięki dobremu wyciszeniu, poziom hałasu w środku jest niski – to też mocna strona modelu.
Mazda jest samochodem z przednim napędem, prowadzi się poprawnie, jest zwrotna, ale nie należy aut do bardzo komfortowych. Zawieszenie ma stosunkowo sztywne – z przodu kolumny resorujące, z tyłu układ wielowahaczowy.

Silniki

Silniki to mocna strona Mazdy 323. Mają wysoką kulturę pracy, są elastyczne, a przede wszystkim trwałe. W modelu występowały cztery silniki benzynowe i jeden turbodiesel. Najsłabszy 1,3 l/ 72 KM (czasami przez użytkowników określany jako 1.4) niespecjalnie nadaje się do auta – ma słabe osiągi i najlepiej sprawdza się w mieście. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10496/mazda-323-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Przeniesiony został z poprzedniej generacji Mazdy i nie zdobył uznania wśród kierowców.
Podstawowa jednostka to silnik 1,5 l/ 88 KM. Jest ekonomiczny i pozwala na w miarę dynamiczną jazdę.
Jednak najlepszym silnikiem do “323” jest chyba 1,8 l/ 116 KM – z odpowiednią proporcją mocy, dynamiką i elastycznością do wielkości zużycia paliwa. Najmocniejsza jednostka 2,0 l V6/140 KM spotykana jest rzadziej i tylko w modelu F. Podobnie trudno trafić na diesla, wziętego od Isuzu o pojemności 1,7 l. Auta z tym silnikiem odznaczają się dodatkowym wlotem powietrza na masce.

ZAPRASZAMY DO GALERII MAZDY 323ZAPRASZAMY DO GALERII MAZDY 323

Eksploatacja

Mazda nie miała szczęścia w Polsce. Obłożona dużymi cłami, ograniczona kontyngentem bezcłowym, ze słabo rozwiniętą siecią sprzedaży nie miała szansy konkurować z innymi markami. Sprzedaż w salonach dilerskich była niewielka. Obecnie większość aut na rynku pochodzi z importu indywidualnego.

Użytkownicy modelu wyrażają się o nim bardzo dobrze. Lista usterek jest niewielka, o ile auto nie miało żadnej przygody drogowej. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10496/mazda-323-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Bywają awarie elektryki, alternatora, nadmierna hałaśliwość układu wydechowego (brzęczenie osłon), zużywają się łączniki drążków stabilizacyjnych w zawieszeniu przednim i tylnym, bywają nieszczelności układu chłodzenia. Zastrzeżenia są także do słabego hamulca ręcznego. W samochodzie bezwypadkowym nie ma żadnych problemów z korozją.

Choć Mazda 323 ma trzy rodzaje nadwozia, najtrudniej na rynku o wersję “C”. W Polsce była dostępna tylko na zamówienie. W ramach indywidualnego importu sporo dotarło do nas najbardziej efektownej wersji “F”.
Wszystkie odmiany mają przyzwoite wyposażenie podstawowe. Warto tez wspomnieć, że Mazda sprowadzana z Stanów Zjednoczonych występuje pod nazwą Protege.

Oryginalne części do Mazdy 323 są dość drogie. Dobre zamienniki też nie należą do tanich. Dotyczy to elementów podzespołów oraz części blacharskich. Do tego trzeba doliczyć niewielką autoryzowaną sieć serwisową. Dlatego do zakupu Mazdy należy podejść bez emocji. Nadal są to bowiem samochody bezawaryjne, ale tylko wtedy, gdy nie miały wypadku. Na rynku zaś jest sporo aut powypadkowych. Przed zakupem należy więc udać się do warsztatu na solidny przegląd. Np. niefachowa naprawa 323 F może spowodować przeciekanie wody do wnętrza, gdyż drzwi tego modelu nie mają ramek okiennych. Jeżeli jednak uda się kupić Mazdę 323 zadbaną i bezwypadkową, można mieć pewność, że dobrze będzie nam służyła jeszcze wiele lat.

Wady

- mała przestrzeń z tyłu
- przeciętny komfort resorowania
- mały wybór części i wysokie ceny

Zalety

- solidne wykonanie
- bezawaryjne silniki
- dobre właściwości jezdne

Ważniejsze daty z historii modelu

1994 – pojawia się bardzo odmieniona, piąta generacja modelu
1997 – debiut następcy modelu C z oznaczeniem P (C było na rynku do 1998 r)
1998 – prezentacja szóstej generacji Mazdy 323.

*Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł) **

| | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.5 | 6,8-10,6 | 8,5-13,4 | 9,9-13,9 | 11,9-14,9 | 14,3-18,8 |
| 1.8 | - | 7,8-14,5 | 12,9-14,9 | - | - |
| 2.0V6 | - | 12,7-14,5 | - | - | - |
| 1.7 TD | - | - | - | 12,5-15,3 | 15,0-18,0 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia i nadwozia.

Dane techniczne wybranych silników*

| Silnik | | 1.5 | 1.8 | 2.0V6 | 1.7TD |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| | Wersja nadwozia | | | | |
| Pojemność skokowa (cmł) | C,S,F | 1489 | 1840 | 1995 | 1686 |
| Moc (KM/obr./min.) | C,S,F | 88/5500 | 116/6000 | 140/6000 | 82/4400 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | C,S,F | 132/4000 | 160/4000 | 170/5000 | 168/2400 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | C,S,F | 173 | 188 | 213 | 170 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | C,S,F | 11,8 | 9,7 | 9,4 | 14,2 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | C,S,F | 5,7/7,6/8,4 | 6,1/8,1/9,6 | 6,9/8,8/11,1 | 4,8/6,8/7,2 |
| Opony | C,S,F | 175/70 R13 | 185/65 HR14 | 205/50 VR16 | 185/65 R14 |
| Zbiornik paliwa (l) | C,S,F | 55 | | | |
| Objętość bagażnika (dmł) | C | 300 300 300 300 | | | |
| S | 425 425 425 425 | | | | |
| F | 345 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | C | 250,5 | | | |
| S | 260,5 | | | | |
| F | 260,5 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | C,S,F | 146/146 | | | |
| Średnica zawracania (m) | C | 10,4 | | | |
| S | 10,9 | | | | |
| F | 10,6 | | | | |
| Wymiary: dł./szer../wys. (cm) | C | 403,5/169,5/140 | - | 403,5/169,5/140 | |
| S | 434/169,5/142 | - | 434/169,5/142 | | |
| F | 424,5/169,5/135 | | | | |
| Masa własna (kg) | C | 1065 | 1095 | - | - |
| S | 1105 | 1125 | - | 1170 | |
| F | 1105 | 1155 | 1210 | 1170 | | * dane producenta z 1996 r.

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇