Matiz - lipiec 1999
MATIZ, lipiec 1999, Daewoo
Matiz to przedstawiciel cieszącego się w Europie rosnącą popularnością segmentu mini plus. Projekt został opracowany w ramach tzw. inżynierii równoległej, polegającej na jednoczesnej pracy wszystkich zaangażowanych ośrodków konstrukcyjnych i dostawców podzespołów. Dzięki temu czas potrzebny do uruchomienia seryjnej produkcji został skrócony do 36 miesięcy. Prace nad Matizem miały międzynarodowy charakter. Uczestniczyli w nich najlepsi specjaliści z Włoch, Niemiec i Anglii. Nad całością czuwało centrum techniczne w Korei. Testy wytrzymałościowe w skrajnie mroźnych warunkach przeprowadzano w Szwecji, a odporność na wysokie temperatury sprawdzano w Australii, Indiach i Hiszpanii.
Pozycja na rynku
Matiz od momentu wejścia do sprzedaży w Polsce w grudniu zeszłego roku, zdobył ogromne uznanie. Świadectwem tego jest rosnąca liczba osób zainteresowanych jego kupnem. Obecnie, biorąc pod uwagę I kw. 1999, udział w sprzedaży obejmuje 85% rynku samochodów mini plus, co daje Matizowi pierwsze miejsce w tym segmencie.
Matiz jest popularny nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach europejskich. Wyniki sprzedaży tego modelu, uznanie klientów, pozytywne opinie prasy, nagrody zdobywane w plebiscytach wskazują, że wprowadzenie Matiza na rynki europejskie jest sukcesem. Projekt Matiza został nagrodzony przez Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Jest on również laureatem nagrody przyznawanej przez międzynarodowe jury najpiękniejszym samochodom świata. Druga z nagród daje nam szczególne powody do radości. Została ona przyznana w kraju powszechnie uznawanym za "ojczyznę małych samochodów" - we Włoszech. Na powodzenie Matiza ma wpływ szereg elementów. Możemy tu wymienić: nowoczesną stylistykę nadwozia, pięcioosobowe obszerne wnętrze, bogate wyposażenie, dobrze tłumiony poziom hałasu, niskie zużycie paliwa, korzystną cenę.
Nadwozie
Projekt nadwozia i wnętrza Matiza opracował Giorgetto Giugiaro ze słynnej firmy turyńskiej Italdesign. Wygrał on rywalizację z innymi sławnymi stylistami, których Daewoo zaprosiło do konkursu na opracowanie projektu samochodu, odpowiadającego światowym trendom w motoryzacji. Praca włoskich stylistów zaowocowała powstaniem jednobryłowego auta o charakterystycznej linii nadwozia.
Wiele uwagi poświęcono komfortowi jazdy. Zaprojektowano obszerne, wysokie wnętrze, w którym może jechać 5 osób. Szeroko otwierane drzwi umożliwiają łatwe wsiadanie, a stosunkowe duże okna zapewniają doskonałą widoczność. Dzięki użyciu materiałów izolacyjnych oraz aerodynamicznym kształtom nadwozia, ograniczono poziom dźwięków dochodzących z zewnątrz. W celu zminimalizowania hałasu wewnątrz auta zastosowano jednoelementowe komponenty wyposażenia.
Duży nacisk położono na bezpieczeństwo pasażerów. Konstrukcja Matiza wyposażona jest we wzmocnienia dachu, tyłu i bocznych drzwi. Bezpieczeństwo zwiększają kontrolowane strefy zgniotu, odpowiednia konstrukcja komory silnika oraz zastosowanie stali o podwyższonej wytrzymałości.
Silnik
Silnik Matiza o pojemności 796 ccm, wyposażony jest w nowoczesny wielopunktowy wtrysk paliwa. Jego moc maksymalna przy 5900 obr./min. wynosi 51 KM, a zużycie paliwa przy 90 km/h wynosi 4,9 l/100 km. Specjalnie dla Matiza zaprojektowano nowy pasek rozrządu, który wymaga wymiany dopiero po 120 tys. km przebiegu auta.
Wyposażenie
Matiz oferowany jest w czterech wersjach o różnym wyposażeniu: ekonomicznej - Friend, standardowej - Life, o podwyższonym standardzie - Joy i o wysokim standardzie - Top. Atutem Matiza w wersji Friend jest przystępna cena. Pod tym względem konkuruje nawet z samochodami niższego segmentu. Life oferuje bogatsze wyposażenie (zegar cyfrowy, zderzaki w kolorze nadwozia, luksusowa tapicerka, jednoczęściowy element tapicerski drzwi, przyciemniane szyby, tylny spojler). Wyposażenie modelu Joy zostało wzbogacone o układ wspomagania kierownicy, elektrycznie opuszczane szyby oraz centralny zamek. Zarówno Life, jak Joy posiadają w opcji poduszkę powietrzną po stronie kierowcy. Najbogatsze wyposażenie Matiza oferowane jest w wersji Top. Oprócz wcześniej wymienionych elementów, Top posiada ABS oraz poduszki powietrzne po stronie kierowcy i pasażera, a dodatkowo również klimatyzację (opcja).