Fisker 2007 - 2013
Fisker Automotive zostało założone w 2007 w Kalifornii przez Henrika Fiskera i Bernharda Koehlera.
Jedynym modelem wytwarzanym przez manufakturę z Anaheim był Fisker Karma - jeden z pierwszych na świecie elektrycznych samochodów z napędem plug-in hybrid.
Henrik Fisker to przedsiębiorca i projektant samochodowy, odpowiedzialny m.in. za opracowanie takich modeli jak BMW Z8 roadster, Aston Martin DB9 i Aston Martin V8 Vantage. W 2000 r. duński projektant pracujący dla bawarskiego producenta, objął stanowisko prezesa spółki Designworks USA, zależnej od koncernu BMW. Rok później jednak dołączył do ekipy Forda (właściciela marki Aston Martin), gdzie najpierw zarządzał londyńskim studiem projektowym, a następnie odziałem w Kalifornii.
W 2004 r. wspólnie z Koehlerem zdecydował się na otwarcie własnej firmy nadwoziowej Fisker Coachbuild, zajmującej się przerabianiem karoserii samochodowych na bazie podwozi Mercedesa i BMW. W 2007 r. powołano do życia zakład Fisker Automotive, który miał zając się produkcją luksusowego samochodu hybrydowego w oparciu o platformę podwoziową konstrukcji Fiskera.
Auto zadebiutowało w 2008 r. na targach w Detroit a chwile później Fisker został p;ozwany przez firmę Tesla o kradzież rozwiązań technicznych, wykorzystanych w modelu Karma. Duński projektant miał mieć do nich dostęp współpracując z przedsiębiorstwem Elona Muska nad projektem nadwozia modelu Tesla S. Fisker wygrał jednak ten proces i otrzymał ponad 1,1 mln dolarów odszkodowania.
Za niemal 170 mln dolarów pożyczek, uruchomiono seryjną produkcję Karmy w 2011 r, a druga transza, konieczna do kontynuacji procesu miała wynieść ponad 350 mln USD. Firma jednocześnie podpisała list intencyjny z jedną ze spółek należących do koncernu GM, dotyczącą produkcji proekologicznych samochodów plug-in hybrid w ilości 30 tys. sztuk i rozwoju niezbędnej infrastruktury. Pełna zdolność produkcyjna zakładu miała do 2014 r. osiągnąć 75-100 tys. aut rocznie.
Do 2012 r. firma miała 45 przedstawicielstw w USA i Kanadzie i wyprodukowała 2 tys. samochodów, dostarczając 1800 z nich swoim klientom. Europejskimi partnerami Fiskera były firmy z Włoch, Danii i Szwajcarii, a kolejne dwie zajmowały się dystrybucją aut w Turcji i na bliskim wschodzie. W 2012 roku miała także ruszyć montownia w Valmet Automotive w Finlandii, z której miało wyjeżdżać 15 tys. samochodów rocznie.
Rozbieżności z przedstawionym biznesplanem spowodowały opóźnienie wypłat kolejnych transz kredytowych, następnie ich częściowe zamrożenie. Audyt przeprowadzony przez instytucje rządowe zakończył się wnioskiem o wstrzymanie współpracy, a plan wspomagania produkcji luksusowych samochodów hybrydowych określony jako niespełniający norm decydujących o dystrybucji środków publicznych.
W 2012 r. Fisker zamknął linie produkcyjną i rozpoczął poszukiwanie potencjalnych inwestorów. Przed końcem 2012 r. plan wznowienia działalności był gotów w ponad 90 proc. Pośród udziałowców znaleźli się m.in. Leonardo Di Caprio, oraz Qatar Investment Authority. Gwoździem do trumny firmy okazał się jednak żywioł. 29 października, w ataku huraganu Sandy, w Port Newark został zalany cały transport samochodów Fisker Karma, jaki miał trafić na rynek europejski. Zniszczeniu uległo 338 samochodów, a ubezpieczyciel wstępnie odmówił wypłaty odszkodowania, obarczając winą za zniszczenia (część samochodów spłonęła na skutek zwarć elektrycznych) konstrukcję pojazdów.
W 2013 r. Henrik Fisker zrezygnował z posady prezesa firmy, za powód podając rozbieżności z zarządem, dotyczące przyszłości firmy. Decyzja została podjęta w trakcie zaawansowanych rozmów prowadzonych z Geely Holding Group (obecnego właściciela Volvo). Jeszcze przed końcem roku zostało ogłoszone bankructwo Fisker Automotive, a jego długi wykupiło Hybrid Technology, należące do miliardera z Hong Kongu, Richarda Li.