Historia prekursora crossoverów klasy premium
Lexus RX to najpopularniejszy samochód japońskiej marki, który debiutując przed niemal 20 laty utworzył nową kategorię - crossoverów klasy premium. Jak wyglądała historia tego modelu?
Decyzję o stworzeniu samochodu łączącego komfort użytkowania z terenowym charakterem podjęto na rok przed premierą Toyoty RAV4, czyli w 1993 r. Projekt był gotowy dwa lata później, zaś w 1997 r. rozpoczęły się próby drogowe. Jeszcze w tym samym roku na rynek japoński trafiła Toyota Harrier - wtenczas w Kraju Kwitnącej Wiśni wszystkie Lexusy były sprzedawane pod marką macierzystego koncernu. W marcu 1998 r. rozpoczęła się sprzedaż na rynkach światowych, już jako Lexusa RX 300 (Radiant Crossover).
Auto o samonośnym nadwoziu zbudowano w oparciu o zmodyfikowaną, wzmocnioną i podniesioną platformę Camry o prześwicie 185 mm, zapewniającym spore możliwości jazdy w terenie. Obszerna kabina oferowała wysoką pozycję w fotelach i możliwość przechodzenia między przednimi siedzeniami. Pojazd dostępny był w trzech wariantach napędu – z czterocylindrowym silnikiem 2,2 o mocy 140 KM napędzającym koła przedniej osi (tylko na rynek japoński) oraz z trzylitrową, 220-konną jednostką V6 i napędem na przednie lub cztery koła.