Debiutujący w 2005 roku GS trzeciej generacji był pierwszym z samochodów produkowanych w ramach nowej, radykalnej filozofii designerskiej L-finesse, łączącej wyrazistą i elegancką stylistykę z wyjątkowym wyrafinowaniem wnętrza oraz ekscytującą dynamiką jazdy. Przy aktualnie sprzedanych ponad 100 000 samochodów, sukces modelu GS dodatkowo powiększa wprowadzenie na rynek GS 450h, wraz z którym w roku 2006 zadebiutował w tym modelu napęd hybrydowy Lexus Hybrid Drive. Rosnące zainteresowanie, jakim cieszy się tego rodzaju napęd wśród klientów marki Lexus, spowodowało systematyczny wzrost pozycji rynkowej GS 450h, który obecnie reprezentuje ponad 40% europejskiej sprzedaży serii GS.
GS 450h umocnił swoją pozycję flagowego modelu serii GS. Oprócz niebieskich elementów wykończenia wlotu chłodnicy oraz znaczków Lexusa na pokrywie bagażnika, model ten dodatkowo wyróżniają niebieskie znaczki napędu hybrydowego u dołu tylnych drzwi, oraz niebieskie elementy kloszy przednich i tylnych lamp.
Oprócz standardowej dla serii GS gamy kolorów, GS 450h dostępny jest także w specjalnym wykończeniu „czerń opalu” (Black Opal), zarezerwowanym wyłącznie dla Lexusów z napędem hybrydowym. GS 460, który zastąpił GS 430, otrzymał nową jednostkę napędową V8 o pojemności 4608 cm3, zapewniającą lepsze osiągi przy mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo. Maksymalna moc 255 kW (347 KM) jest o 23% wyższa w stosunku do jego poprzednika, pozwalając skrócić czas rozpędzania samochodu od 0 do 100 km/h o 0,3 sekundy, do zaledwie 5,8 sekundy. A przy tym nowy silnik emituje mniej zanieczyszczeń, z emisją CO2 zmniejszoną do 258 g/km, czyli o 11 g/km mniej niż GS 430. Nowa jednostka V8 została wyposażona w układ przebiegających nad silnikiem podwójnych kanałów dolotowych z kompaktowymi wkładami filtra powietrza oraz regulacją długości czynnej dolotu (ACIS), by do minimum ograniczyć zużycie paliwa. Układ zasilania D-4S (bezpośredniego wtrysku benzyny w 4-suwowym silniku o zapłonie iskrowym spalającym mieszankę stechiometryczną),
który jako jedyne w świecie motoryzacyjnym tego typu rozwiązanie wykorzystuje dwa wtryskiwacze na cylinder, współpracuje ze zdwojonym układem zmiennych faz rozrządu VVT-i. Łącząc zalety bezpośredniego wtrysku paliwa z zaletami wtrysku paliwa do kolektora, układ D-4S, przyczynia się do uzyskania większej mocy silnika przy mniejszej emisji zanieczyszczeń.
W zoptymalizowanym i charakteryzującym się niskimi stratami ciśnienia układzie zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych, do realizacji zmian faz rozrządu po stronie dolotu zastosowany został po raz pierwszy na świecie elektryczny napęd wałków rozrządu (VVT-iE). Działa on w całym zakresie prędkości obrotowych silnika oraz temperatur, w jeszcze większym stopniu zwiększając osiągi silnika.
W celu pełnego wykorzystania możliwości nowego silnika V8, został on połączony z jedyną na świecie, 8-przełożeniową automatyczną skrzynią biegów. W stosunkowo lekkiej i zwartej obudowie mieści ona najszerszą w klasie rozpiętość przełożeń, co przekłada się na bezprecedensowe połączenie osiągów i oszczędności paliwa. Dzięki nowemu, hydraulicznemu układowi sterującemu zmiana biegów przebiega obecnie znacznie szybciej, niemal w sposób niezauważalny, co przy jednoczesnym ograniczeniu hałasu i drgań czyni tę skrzynię najbardziej płynnie i najciszej pracującą spośród dotychczas stosowanych w samochodach marki Lexus.
Wraz z odpornymi na przebicia oponami samonośnymi, do modeli GS 460 i GS 450h oferowane są obecnie aktywne drążki stabilizatora. Są to drążki o zmiennej sztywności skrętnej, skuteczniej przeciwdziałające przechyłom nadwozia i
zapewniające bardziej precyzyjną reakcję samochodu na ruchy kierownicy, bez uszczerbku dla legendarnego u Lexusa komfortu podczas jazdy na wprost.
Rozwiązanie to, w Europie po raz pierwszy wprowadzone w modelu LS 600h, składa się z centralnie umieszczonych na przednim i tylnym drążku stabilizatora siłowników, złożonych z bezszczotkowego silnika prądu stałego i sprzężonej z nim przekładni redukcyjnej, przekazującej moment skręcający na prawą i lewą sekcję drążka stabilizatora. Nadzorujący całość elektroniczny moduł sterujący oblicza wartość przykładanego momentu siły na podstawie odbieranych sygnałów z czujnika obrotu kierownicy oraz aktualnej prędkości samochodu. Siła skręcająca, przykładana niezależnie na przedni i tylny drążek stabilizatora, ogranicza przechył nadwozia, co zwiększa stabilność ruchu samochodu, sprawność pokonywania zakrętów oraz przyczynia się większej zwinności, poprzez bardziej dynamiczną reakcję na ruchy kierownicy. W celu zmniejszenia zużycia paliwa układ pozostaje nieaktywny podczas jazdy na wprost.
Wraz z nowymi wzorami tarcz kół o średnicy 17” i 18”, GS 300 jest obecnie standardowo wyposażony w zawieszenie AVS o elektronicznie modulowanej charakterystyce (Active Variable Suspension). Pozwala ono wybrać pomiędzy dwoma ustawieniami tłumienia: normalnym oraz sportowym, zapewniającym bardziej bezpośrednią kontrolę toru jazdy i przechyłów nadwozia. W obu trybach pracy zawieszenie AVS w sposób automatyczny nieustannie reguluje charakterystykę ugięcia zawieszenia każdego z czterech kół z osobna.
GS 300 jest również standardowo wyposażony w arcydzieło Lexusa - zintegrowany układ stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM), poprawiający dynamikę jazdy oraz stateczność samochodu podczas przyspieszania i na zakrętach. Na podstawie kompleksowych informacji otrzymywanych z rozmieszczonych w różnych miejscach samochodu czujników, układ ten koordynuje działanie układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo czynne, takich jak układ
zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)
, elektronicznie sterowany układ rozdzielający siłę hamowania (EBD), układ kontroli napędu (TRC) oraz układ stabilizacji toru jazdy (VSC) z elektrycznym wspomaganiem w układzie kierowniczym (EPS).
Poprawiona aerodynamika pozwoliła zmniejszyć emisję CO2 o prawie 4%, do 226 g/km.
Zmiany stylizacyjne Gamę nowych modeli serii GS wyróżnia szereg subtelnych elementów stylizacyjnych nadwozia i wnętrza. Zmiany zewnętrzne obejmują między innymi dyskretnie, lecz wyraźnie zmienione wlot chłodnicy i reflektory, wkomponowanie bocznych kierunkowskazów w obudowy zewnętrznych lusterek wstecznych, obniżenie linii tylnego zderzaka w celu poprawienia aerodynamiki oraz wprowadzenie nowych kolorów nadwozia, z zarezerwowaną dla GS 450h czernią opalu.
Wewnątrz zmiany dotyczą na przykład zmienionego wzornictwa oprawy dźwigni skrzyni biegów, przełączników oraz zespołu wskaźników, a ponadto wprowadzone zostało gniazdo do podłączenia przenośnego odtwarzacza audio oraz opcjonalna tapicerka anilinowo-skórzana.
Źródło:Samar, Toyota Motor Poland