Trwa ładowanie...

Laurin & Klement Typ A: od roweru do automobilu

Laurin & Klement Typ A: od roweru do automobiluŹródło: Materiały prasowe
d1etqjp
d1etqjp

Gdy 18 listopada 1899 r. Vaclav Klement prezentował dziennikarzom pierwszy motocykl własnej konstrukcji, losy wytwórni były już przesądzone. Fascynacja ojców Skody silnikiem spalinowym sprawiła, że jednoślady Slavia, napędzane siłą mięśni, zaczęły być konsekwentnie wypierane przez konstrukcje wykorzystujące energię pochodzącą ze spalania paliwa. Stworzenie samochodów było już tylko kwestią czasu.

Droga do automobilu wiodła systematycznie – przez silnikowe trójkołowce i kwadrycykle. Pierwszy model marki, konstrukcji drugiego rodzaju, zaprezentowano światu na wiedeńskiej wystawie już w roku 1901. Namacalne potwierdzenie prac nad pierwszym samochodem przyniósł jednak praski salon motoryzacyjny, zorganizowany w kwietniu 1905 r. W rogu stoiska, na którym królował czterocylindrowy motocykl Slavia CCCC, stał silnik zaprojektowany do napędu nowej voituretty, którą to nazwą zwyczajowo określano wówczas lekkie, najczęściej dwumiejscowe samochody. Przez kolejne miesiące powstały dwa pojazdy, które dziś określilibyśmy mianem prototypowych. Publicznie zaprezentowano je z rozmachem, na kolejnym praskim salonie w kwietniu roku 1906, w honorowym miejscu, tuż przed głównym wejściem do Pałacu Przemysłowego.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ * Pojazdy, nazywane jako Typ A lub Voituretta A, wzbudziły spore zainteresowanie zwiedzających, głównie za sprawą swej przejrzystej i przemyślanej konstrukcji oraz zaskakująco przystępnie skalkulowanej ceny – 3600 koron austro-węgierskich. Atrakcyjność tej ostatniej spowodowała, że liczba otrzymanych zamówień przyniosła właścicielom firmy, prócz niewypowiedzianej radości, przekonanie o konieczności zasadniczej rozbudowy fabryki. Jeszcze przed targową premierą, w dniu 18 stycznia 1906 r., konstrukcja została urzędowo dopuszczona do ruchu na drogach publicznych.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

W czasie prac rozwojowych nad Typem A wytwórnia w Mlada Boleslav zajmowała powierzchnię ok. 3000 m kw., zatrudniając mniej więcej 200 pracowników, wykorzystujących możliwości 120 maszyn skrawających. W roku 1907 fabryka zajmowała już 1,34 hektara powierzchni, a praca sześciuset zatrudnionych przy 267 obrabiarkach generowała obrót 2 mln koron. 19 lipca 1907 r. dokapitalizowane przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę akcyjną. Typ A, z założenia nieśmiała próba wkroczenia na rynek samochodowy, stał się nie tylko sensacją, ale i tchnął w firmę potężną dawkę entuzjazmu i motywacji. Dość powiedzieć, że w roku oficjalnej premiery pierwszego samochodu marki, zaprezentowano dwa kolejne modele – Typ B (w maju, cena 4200 koron) oraz Typ C (we wrześniu 1906 r., cena od 7800 koron).

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Pozostali stali się najczęściej właścicielami Typu B – praktycznie identycznego konstrukcyjnie z przedstawianym pionierem, lecz napędzanego już 9-konnym silnikiem o pojemności 1399 cm3 i oferowanego również z innymi rodzajami nadwozi. Tak się złożyło, że wywodzący się z tych samych korzeni Typ B zaczął pełnić rolę następcy Typu A i przez dwa lata powstał w imponującej wtedy liczbie 250 sztuk.

d1etqjp

Typ A w czasie swej dwuletniej, rynkowej obecności (1906-1907) zyskał szereg nagród i wyróżnień na zagranicznych wystawach, m.in. we Wiedniu, Londynie czy Mediolanie. Był świadkiem powołania przedstawicielstwa marki w Wielkiej Brytanii oraz eksportu pierwszego egzemplarza pojazdu L&K na terytorium Cesarstwa Japonii. Dziś egzemplarz Typ A możemy podziwiać jako część stałej ekspozycji fabrycznego muzeum marki, zaś ukończoną niedawno replikę – także w ruchu, podczas licznych imprez.

ll/moto.wp.pl

d1etqjp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1etqjp
Więcej tematów