Łapanki na samochody Polaków w Görlitz

Tydzień po wejściu Polski do Schengen w przygranicznym Görlitz zaczęły się masowe kradzieże samochodów. Niemcy zareagowali szybko - auta na polskich rejestracjach poddawane są wyjątkowo szczegółowym kontrolom - informuje "Gazeta Wyborcza".

Skargę na działania niemieckiej policji tydzień temu złożył do wojewody dolnośląskiego Piotr Woroniak (PiS), starosta zgorzelecki. Sam był kontrolowany już dwukrotnie.

- Jest dużo gorzej niż przed Schengen - mówi. - Niby szukają tylko samochodów, a kontrolują wszystko. Zaglądają do bagażnika i toreb podróżnych, nie pozwalają wysiąść z auta. To szykanowanie.

Irytacji nie ukrywa Rafał Gronicz (PO), burmistrz Zgorzelca, który kilka tygodni temu wraz z nadburmistrzem Görlitz uroczyście otwierał przejście graniczne na moście. Zapewniał wtedy, że współpraca pomiędzy miastami będzie lepsza.

- Dzięki tym kontrolom złodzieje nie przestaną kraść. One poprawią tylko humor policji, a zepsują relacje między mieszkańcami - mówi.

Na wejście Polski do strefy Schengen Niemcy szykowali się od kilku miesięcy. Saksońskie MSW rozesłało 2 mln ulotek, w których uspokajało, że patroli policji będzie więcej niż do tej pory. A sam minister Albrecht Buttolo jeździł do przygranicznych miejscowości, by uspokajać mieszkańców. Na spotkanie z nim w Gorlitz przyszło w grudniu ponad 300 osób.

Wiele wskazuje na to, że obawy Niemców nie są bezpodstawne. W styczniu 2007 r. w Görlitz ukradziono trzy samochody, w styczniu tego roku 15, a kradzież kolejnych dziesięciu udaremniono.

Niemiecka policja podejrzewa, że z wejścia do Schengen postanowiła skorzystać przestępczość zorganizowana, i zapowiada, że intensywne kontrole samochodów w mieście potrwają do 10 lutego.

Polaków denerwuje, że Niemcy przede wszystkim ich podejrzewają o kradzieże. - Przecież nie można zakładać, że tylko Polacy kradną. To mogą być też Niemcy albo Rosjanie - mówi Roman Paszkiewicz, przewodniczący komisji bezpieczeństwa publicznego w starostwie zgorzeleckim (też raz szczegółowo kontrolowany). Na jego prośbę wczoraj spotkali się przedstawiciele polskich i niemieckich gmin oraz policji. Mają rozstrzygnąć, co zrobić, by Polacy nie czuli się poniżani, a Niemcy bezpieczni.

Władze obu miast mozolnie próbują zmienić obraz Zgorzelca z początku lat 90. Polskie miasto było wówczas jednym z największych punktów przerzutowych samochodów z Zachodu, sprzętu elektronicznego i narkotyków.

W rzeczywistości jednak mieszkańców obu miast wciąż więcej dzieli niż łączy. Niemcy nie wypuszczają się do Zgorzelca dalej niż na stację benzynową przy rzece i do sklepu z papierosami. Polacy nie korzystają z oferty Görlitz, które proponuje pięknie wyremontowane mieszkania. (PAP)

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła