Aurelia - r. 1950
Samochód o nadwoziu zaprojektowanym przez firmę Ghia i wykonywanym przez Pininfarinę stanowił wzór dyskretnej elegancji. Jego serce nie było jednak konserwatywne. Aurelia była pierwszym na świecie seryjnym samochodem, w którym wykorzystano silnik V6. Początkowo była to jednostka o pojemności 1,8 l, potem 2,0 l, 2,3 l oraz 2,5 l. Rozwarcie cylindrów wynosiło 60 stopni. Wartość tę przyjęto, ponieważ testy prowadzone na turyńskiej politechnice pokazały, że taka konstrukcja jest optymalna pod względem równowagi pracy. Najmniejsza z jednostek osiągała 56 KM mocy, co nie było w owych czasach szczególnie imponującą wartością. Rozwiązanie uznano jednak za trafne, gdyż sześciocylindrowy silnik dostarczał 106 Nm momentu obrotowego w przedziale 2500-3000 obr./min., co zapewniało wysoką elastyczność, a co za tym idzie również wygodę prowadzenia.
W Aurelii wykorzystano również kilka innych przełomowych pomysłów. Silnik napędzał tylne koła poprzez skrzynię biegów umieszczoną, wraz z mechanizmem różnicowym, z tyłu pojazdu. Taka konstrukcja zapewniała lepsze rozłożenie masy pojazdu. Ponadto celem wyeliminowania drgań kół, hamulce bębnowe z tyłu umieszczone były przy mechanizmie różnicowym, a nie bezpośrednio przy kołach. W sumie przez cały okres produkcji powstało 18 201 tych samochodów.