Łada Vesta
Dla ogromnej części klientów cena samochodu gra ważną rolę. Nic więc dziwnego w tym, że premiera każdego nowego modelu o budżetowym charakterze elektryzuje część zmotoryzowanych. Niebawem do sprzedaży w Unii Europejskiej trafi kolejne auto tego typu - Łada Vesta. Jaka będzie jego cena i gdzie będzie można je kupić?
Tani sedan tuż za polską granicą
Dla ogromnej części klientów cena samochodu gra ważną rolę. Nic więc dziwnego w tym, że premiera każdego nowego modelu o budżetowym charakterze elektryzuje część zmotoryzowanych. Niebawem do sprzedaży w Unii Europejskiej trafi kolejne auto tego typu - Łada Vesta. Jaka będzie jego cena i gdzie będzie można je kupić?
Wiadomo już, że Vesta będzie dostępna w Niemczech i na Słowacji. W drugim z tych krajów do pierwszych klientów trafi w lutym, a cenę podstawowego modelu określono na 9990 euro, czyli 44 460 zł. To stosunkowo niewiele, ale na rodzimym rynku Łada kosztuje 515 900 rubli, co daje niespełna 35,3 tys. zł. Skąd ta różnica w cenie?
Wyposażenie
Oprócz kwestii podatkowych cenę wywindowała również konieczność dostosowania samochodu do europejskich przepisów oraz oczekiwań klientów Starego Kontynentu. Vesta otrzymała wymagane przez prawo wyposażenie: m.in. czujniki ciśnienia w oponach oraz benzynowy silnik o pojemności 1,6 l spełniający normy czystości spalin Euro 6. Jak informuje Instytut Badań Rynku Samochodowego Samar, Vesta otrzymała również nieco inną niż na rosyjskim rynku grafikę zespołu liczników, a w standardowej konfiguracji będzie wyposażona w klimatyzację, dwie poduszki powietrzne, sterowane elektrycznie przednie szyby czy radio.
Wymiary
Łada Vesta produkowana jest od 2014 roku. Samochód w wersji sedan mierzy 4410 mm długości, 1764 mm szerokości i 1497 mm wysokości. Jak wynika z niemieckiej strony internetowej marki, auto będzie oferowane naszym zachodnim sąsiadom z benzynową jednostką 1,6 l w dwóch wariantach: o mocy 106 KM i maksymalnym momencie obrotowym 148 Nm oraz odpowiednio 106 KM i 145 Nm. W obydwu przypadkach Vesta rozpędza się maksymalnie do 178 km/h. Przyspieszenie do "setki" pierwszej odmianie zajmuje 11,8 sekundy, a drugiej 12,8 sekundy. Średnie zużycie paliwa to odpowiednio 6,0 i 6,1 l/100 km.
Multimedia
W samochodzie dostępne będzie również nowoczesne wyposażenie. System multimedialny posiada 7-calowy, dotykowy wyświetlacz, nawigację i opcję dostępu do internetu. Automatyczna klimatyzacja posiada funkcję ułatwiającą oczyszczenie przedniej szyby z lodu i szronu. Kierowcę dodatkowo wspiera komputer pokładowy, wskazujący zużycie paliwa, czas podróży i średnią prędkość, a na kierownicy znalazły się przyciski sterowania systemem multimedialnym. Auto będzie można zamówić z kamerą cofania, czujnikiem deszczu, a także tempomatem i ogranicznikiem prędkości.
Ceny
Czy na niemieckim lub słowackim rynku Łada Vesta osiągnie sukces? Spektakularnego wyniku nie należy się spodziewać. Zapotrzebowanie na sedany klasy ekonomicznej jest stosunkowo niewielkie, a konkurencja również ma ciekawe modele w ofercie. Ciepło przyjęte przez rynek auto Fiata, Tipo, kosztuje w podstawowej wersji 43 200 zł. Za Peugeota 301 trzeba zapłacić przynajmniej 41 900 zł, a niebawem do sprzedaży wejdzie nowa wersja tego modelu. Citroen C-Elysee ma zaś cennik zaczynający się od 39 900 zł. Najdroższa w tym towarzystwie jest Skoda Rapid, której minimalna cena to 45 550 zł.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska