Kubica: zaczynam jak Raikkonen

Obraz

Rok temu, po niezbyt udanym sezonie w Formule 3, nawet nie marzyłem, że za 11 miesięcy mogę zostać kierowcą teamu Formuły 1 - przyznał podczas czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie Robert Kubica. We wtorek 21-letni polski kierowca podpisał kontrakt z zespołem BMW-Sauber.

Na mocy kontraktu, którego szczegółów Kubica nie chciał ujawnić, Polak będzie trzecim kierowcą teamu. Głównym jego zadaniem będzie uczestniczenie w testach bolidów BMW-Sauber, ma także prawo występów w piątkowych, oficjalnych treningach przed wszystkimi wyścigami Grand Prix sezonu 2006.

"Moim celem jest pozostanie w Formule - deklaruje Kubica, podkreślając, że nie myśli o występach w wyścigach w przyszłym roku. - Nie bądźmy pazerni, rola trzeciego kierowcy jest dla mnie w pełni satysfakcjonująca w pierwszym roku w tej elitarnej serii. Nikomu nie życzę pecha, a tylko nieszczęśliwy dla kogoś przypadek mógłby sprawić, że pojechałbym w wyścigu".

Zdaniem Kubicy specyfika bolidów Formuły 1 wymaga nieco innych kwalifikacji niż starty w innych autach wyścigowych oraz sporego doświadczenia. Piątkowe przejazdy treningowe oraz tysiące kilometrów, pokonanych podczas jazd testowych, mają pomóc w zdobyciu tego doświadczenia. Duże znaczenie będzie też miało poznanie wszystkich torów, na jakich odbywają się wyścigi Grand Prix.

"W Formule ścigają się kierowcy z dużym doświadczeniem - mówi Kubica - Może nie wszyscy, ale znakomita większość trafiła tam z powodu swych umiejętności. Tym większa jest moja satysfakcja, że znalazłem się w tym gronie jako jeden z tych, za którymi nie stoi bardzo bogaty sponsor. Ostatnim takim przykładem był Kimi Raikkonen. Zaczynał podobnie jak ja, od roli trzeciego kierowcy."

Kubica skorzystał z okazji, aby podziękować wszystkim osobom, które pomogły mu w osiągnięciu sukcesu oraz zespołowi BMW-Sauber, za zaufanie jakim go obdarzył. "Zdaję sobie sprawę, że czeka mnie bardzo dużo pracy i to bardzo odpowiedzialnej - powiedział. - Przecież to właśnie ja będę pierwszy testował wszystkie nowe rozwiązania wprowadzane przez inżynierów zespołu lub spowodowane wymogami regulaminu. Od tego jak się wywiążę z tej roli zależeć będzie w wielkim stopniu moja przyszłość w mistrzostwach."

Polski kierowca przyznał, że nie miał dotychczas okazji poznać swych partnerów z teamu - Niemca Nicka Heidfelda i Kanadyjczyka Jacquesa Villeneuve'a. Okazją będzie zaplanowana na 16 stycznia oficjalna prezentacja zespołu, która rozpocznie okres przygotowań do wyścigów Grand Prix 2006. Wcześnie Kubica będzie uczestniczył w "przymiarkach" do nowego bolidu, którego wnętrze musi być dostosowane do budowy ciała, wzrostu i wagi kierowcy.

"Cykl przygotowań rozpoczynamy już w nowym roku i dzięki temu będę miał rzadką w ostatnich kilku latach okazję spędzenia Świąt w domu. To dość nietypowa sytuacja ale bardzo się cieszę, że mogę przez kilka dni odpocząć po sezonie i po ostatnich emocjach." - dodał Robert Kubica.

Pytany, czy jego ewentualni naśladowcy znajdą w Polsce warunki do doskonalenia umiejętności Kubica odpowiedział: "Mój przykład wskazuje, że można zaczynać karierę wyścigowego kierowcy w Polsce, choć oczywiście nie widzę możliwości by powstał w kraju tor spełniający wymogi Formuły 1. Ja zaczynałem w wieku pięciu lat, choć w zawodach wystartowałem dopiero w wieku 10 lat, bo taki jest wymóg regulaminowy."

Najszybszy polski kierowca zaapelował przy okazji do użytkowników dróg, aby w normalnym ruchu nie próbowali demonstrować sportowych umiejętności. "W tej chwili nawet nie mam samochodu - przyznał Kubica - ale kiedy prowadzę, staram się jeździć ostrożnie i bezpiecznie. Wyżywam się na torze, a nie na ulicach."

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła