Kubica: będę kontrowersyjny...

Robert Kubica dla "Gazety": Wyścigi? Jeżdżenie to moja pasja, zajęcie, które naprawdę kocham. Pieniądze? Z wyścigów dotychczas na plus nie wychodziłem. Szkoła? - Skończyłem podstawówkę, w liceum nie udało się załatwić indywidualnego toku i na tym moja edukacja się skończyła.

Może tak, może nie... - jeszcze kilkanaście dni temu unikał Robert Kubica odpowiedzi na pytanie, czy będzie testowym kierowcą Formuły 1 w nadchodzącym sezonie. 20 grudnia okazało się, że będzie! 21-letni Polak w przyszłym sezonie będzie jeździł w niemiecko-szwajcarskim zespole BMW Sauber

Można było sobie wymarzyć lepsze zakończenie roku?

Gdyby mi ktoś 13 miesięcy temu powiedział, że w grudniu 2005 r. podpiszę umowę z zespołem Formuły 1, tylko bym się uśmiechnął. Poprzedni rok był słaby, źle jeździłem w Formule 3. Jednak teraz wyniki były o wiele lepsze, no i przyszły te decydujące testy w Barcelonie.

Czy to był przełom?

- Nie.

Jak to?

- Raczej nie. Oczywiście było to dla mnie nowe doświadczenie, długo wyczekiwana realizacja marzenia każdego kierowcy...

Jak na spełnione marzenie, to podszedł Pan do tego dość spokojnie.

- W ogóle jestem spokojny i do wszystkiego tak podchodzę. Jeżdżenie to moja pasja, zajęcie, które naprawdę kocham. Jednak z drugiej strony pamiętam, że nie wszystko zależy tylko ode mnie - jest wiele osób, którym jestem wdzięczny za to, że dotarłem do Formuły 1. Znalazłem się w elitarnym świecie i postaram się udowodnić, że należy mi się w nim miejsce.

Czym jest dla Pana kontrakt z BMW Sauber?

- Wyjątkową sprawą. Teraz moim celem jest utrzymanie się w Formule 1 na dłużej i dlatego posada trzeciego kierowcy jest dla mnie dobra - na testach i na piątkowych treningach zdobędę doświadczenie, które ma zaowocować.

Pojedzie Pan w wyścigu Grand Prix w tym roku?

- Będę kontrowersyjny, ale mam nadzieję, że nie. Mój występ w Grand Prix byłby możliwy tylko w przypadku pecha Jacques'a Villeneuva lub Nicka Heidfelda [to dwaj pierwsi kierowcy BMW Sauber - red.]. Nie bądźmy tacy pazerni - trzeba się cieszyć z pozycji trzeciego kierowcy.

Jak będą wyglądały Pana starty w 2006 roku?

- Ogólnie rzecz biorąc będę zdobywał doświadczenie, które jest podstawowym wyznacznikiem sukcesu w Formule 1. Przez najbliższy rok przejadę kilka tysięcy kilometrów w bolidzie - zarówno na piątkowych sesjach treningowych przed Grand Prix, gdzie będę na torze dwa razy po godzinie, jak i podczas normalnych testów zespołu, kiedy inżynierowie będą eksperymentować z ustawieniami podczas moich jazd. Więcej kilometrów będę przejeżdżał w tym drugim przypadku, bo w piątki będzie to ok. 30-40 okrążeń. Jednak poznam za to wszystkie tory, na których odbywają się Grand Prix. Co prawda, większość jest mi już znajoma, ale np. trzech pierwszych [w Bahrajnie, Malezji i Australii - red.] w ogóle nie znam.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę