Klasyka gatunku
Na samym końcu naszego zestawienia nie mogło zabraknąć najprostszych konstrukcji. Sztywną oś opartą na prymitywnych resorach piórowych spotkamy obecnie jeszcze w typowo roboczych lub terenowych samochodach, wyposażonych w sztywne mosty napędowe. Dzięki swojej prostej budowie okazują się bardzo trwałe, zaś koszty jakichkolwiek napraw są niewygórowane. Niestety, musimy pogodzić się z niezbyt precyzyjnym prowadzeniem pojazdu, a także z pojawiającym się dosyć szybko piszczeniem.
W samochodach osobowych, wbrew pozorom nie tylko francuskich producentów, instalowane jest także inne nieskomplikowane rozwiązanie - belka skrętna. W przeciwieństwie do chociażby układu wielowahaczowego, zajmuje niewielką przestrzeń, co pozwala projektantom na wygospodarowanie dużo większego bagażnika. Składa się z dwóch wahaczy wleczonych połączonych ze sobą belką, wewnątrz której pracują pręty podatne na skręcanie - umożliwiają one niezależną pracę wspomnianych wahaczy względem siebie. Pomimo nieprzychylnej opinii, belka skrętna jest niezbyt wymagającym rozwiązaniem. Po kilku latach użytkowania (150-200 tysięcy kilometrów) wystarczy przeprowadzić jej regenerację za około 800-1500 złotych, wymieniając łożyska i inne elementy ruchome.
Piotr Mokwiński, moto.wp.pl