Krzysztof Hołowczyc wraca do rajdów
Wszyscy, którzy myśleli, że najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy odwiesił kask na kołku i wybrał się na motorsportową emeryturę, mylili się. Legendarny Hołek nie dość, że został ambasadorem pucharu Dacia Duster, to na dodatek będzie szkolił młodych kierowców startujących w rajdzie.
- Jeździłem samochodami rajdowymi za miliony, ale ten, podczas pierwszych testów, dał mi wielka frajdę. Jest jednym organizmem. Jakość jazdy jest niesamowita. Trakcyjnie auto świetnie się odpycha, dobrze hamuje i nieźle skacze – powiedział podczas prezentacji rajdowej Dacii Duster Hołowczyc.
Za organizację pucharu i budowę samochodu w wersji rajdowej odpowiadają polski oddział Renault, Over Limit Motors i Hołowczyc Racing. Projekt od początku zakładał, że samochód nie ma być drogi. Dlatego, wybór padł na najpopularniejszego i zarazem jednego z tańszych SUV-ów dostępnych na polskim rynku.
- Wielka popularność tego modelu oraz pierwsze sukcesy w tegorocznych eliminacjach Pucharu Polski przekonały nas do stworzenia odrębnej klasyfikacji Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych pod nazwą Dacia Duster Cup. Naszym celem, poza promocją marki, jest stworzenie równych szans wszystkim startującym załogom. Specyfikacja samochodów będzie identyczna, więc o sukcesach zdecydują przede wszystkim umiejętności – powiedział Andrzej Gemra, Zastępca Dyrektora Renault East ds. Efektywności i Rozwoju Nowych Projektów.
Jak żartobliwie podkreślił Hołek, nie jest to auto dla prezesów i ich synów. – To auto dla wszystkich. Samochód gotowy do startów kosztuje 123 tys. zł. Jak na motorsport, to naprawdę niewiele. Tym bardziej, że modyfikacje są bardzo zaawansowane. Samo zawieszenie tej klasy może kosztować tyle, co cywilna Dacia Duster – powiedział.
Dacia Duster w specyfikacja S2. Co zmieniono?
Za modyfikację auta odpowiedzialni są partnerzy techniczni Dacia Duster Cup: Over Limit Motors oraz Hołowczyc Racing. Samochód zbudowany jest w klasie S2 i wyposażony został w pakiet startowy, na który składają się m.in. homologowana klatka bezpieczeństwa, sportowe kubełkowe fotele, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa, sportowa kierownica i system gaśniczy.
Z wnętrza usunięto wszelkie zbędne wyposażenie i wygłuszenia, w celu obniżenia wagi auta. Cała karoseria została wzmocniona, aby znosiła pokonywanie trudnych rajdowych tras. Podwozie zostało zabezpieczone płytami aluminiowymi przed możliwymi uszkodzeniami podczas jazdy w terenie. Zastosowano większe i agresywniejsze koła, gumowe chlapacze i sportowy układ sterowania załączenia tylnego napędu. Zawieszenie zostało zmodyfikowane, zamontowano wzmocnione wahacze oraz sportowe, dedykowane amortyzatory Reiger. W tylnej części auta wygospodarowano miejsce na 2 koła zapasowe. Silnik wyposażony został w nowy program sterowania wtryskiem i wydajniejszy filtr powietrza wraz z całym układem dolotowym. Najprawdopodobniej wszystkie startujące auta będą miały taką sama moc, dzięki wymiennemu sterownikowi.
Wersja | Rajdowa | Oryginalna |
---|---|---|
Silnik | 1461 ccm | 1461 ccm |
Puchar ruszy w 2017 roku. Na początek zaplanowano 5 rund w ramach Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych.
Zawodnicy, poza profesjonalnie przygotowanym samochodem, będą mieli zapewnioną specjalną strefę serwisową, magazyn części zamiennych i doradztwo techniczne. Pakiet, dzięki któremu będą mogli koncentrować się na rywalizacji. Na tym nie koniec. Jeden z najbardziej doświadczonych polskich kierowców rajdowych będzie towarzyszył zawodnikom przez cały sezon. Poza bieżącym doradztwem i wsparciem poprowadzi także specjalne szkolenie w terenie, przed rozpoczęciem cyklu.
Jak podkreśla Hołowczyc, start w rajdowej Dacii Duster, to świetny początek przygody z rajdami terenowymi. – Zależało nam, by zbudować auto dobrze się prowadzące, wytrzymałe i bezpieczne – powiedział podczas prezentacji rajdowej Dacii.
Dla kogo jest puchar?
Po markowych seriach wyścigowych Kii Picanto i Ceed, Volkswagena Golfa to pierwsza tego typu inicjatywa w rajdach terenowych.
Kierowcy nie muszą posiadać licencji rajdowej. Warunkiem udziału jest prawo jazdy, podpisanie umowy z organizatorem i posiadanie Dacii Duster 4x4 w wersji określonej w regulaminie. Nagroda główną pucharu jest cywilna wersja tego modelu.
Juliusz Szalek, Wirtualna Polska