WAŻNE
TERAZ

Białoruś uwolni więźniów politycznych. Media: Jest 150 nazwisk

Kompaktowy amant

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Jeśli nudzi Ciebie Golf, ale cenisz sobie niemiecką technologię w nietuzinkowym opakowaniu, powinieneś zwrócić uwagę na Leona. Jego stylistyka mimo 5 lat obecności na europejskim rynku, wciąż może się podobać.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Pozytywne odczucia wzmocnił dodatkowo niedawny lifting. Walter de’Silva pokusił się o przestylizowanie zderzaków, powiększenie szyby na tylnej klapie oraz delikatny retusz reflektorów. Niby nic, a Seat wygląda jeszcze drapieżniej.

Wnętrze również doczekało się kilku kosmetycznych zabiegów niwelujących zmarszczki. Przede wszystkim w niepamięć odeszła zbyt plastikowa deska rozdzielcza z dużym wyświetlaczem radioodtwarzacza i dwustrefowej klimatyzacji. Jej miejsce zajęło ciekawiej zaprojektowane centrum dowodzenia wykonanej ze znacznie lepszych jakościowo materiałów.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SEATA LEONA 1.4 * Na konsoli centralnej pojawiło się urządzenie multimedialne z czytnikiem formatu mp3 i nawigacją szczegółowo pokrywającą niemal całą powierzchnię Polski, zaś tuż nad nią umiejscowiono sterowanie klimatyzacją na szczęście odmienne od tego, które możemy odnaleźć w Octavii, czy Golfie. Jedynie cyferki wskazujące na temperaturę dookoła gałek, mogłyby być nieco większe.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Pozycja za kierownicą to także efekt wieloletniej pracy niemieckich i hiszpańskich inżynierów. Ciężko jej cokolwiek zarzucić. Kierowcy przyzwyczajeni do Skody, czy Volkswagena, odnajdą się tu bez najmniejszego problemu. Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach i wszechstronna możliwość ustawień fotela pomagają w znalezieniu właściwego usytuowania.

Do tego czytelny zestaw wskaźników podświetlony na biało diodami LED ze wskazówkami zaczynającymi swą pracą od godziny szóstej oraz duży wyświetlacz komputera pokładowego informujący również o poczynaniach nawigacji, potrafi skuteczne umilić podróż i zapewnić pełną kontrolę nad poczynaniami samochodu.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

W kategorii ilości miejsca, Leon wypada przyzwoicie na tle konkurentów. Przestrzeni zarówno z przodu jak i z tyłu nie powinno zabraknąć dla czwórki rosłych pasażerów. Piąta osoba wytrzyma jedynie krótkie dystanse. Schowków może nie ma tyle co w Altei, ale na podręczne drobiazgi powinno wystarczyć. Bagażnik o pojemności 341 litrów otrzymał regularne kształty, jednak wysoki próg załadunku nie ułatwi spakowania bagaży przed wakacyjną wycieczką. Ponadto przydałaby się siatka rozciągnięta na podłodze i kilka praktycznych bocznych kieszeni. Niemniej Seat nie ma się czego wstydzić.

Pod maską testowanego egzemplarza, umieszczono kolejną ofiarę downsizingu. Zmniejszanie pojemności silników i wspomaganie ich przez turbosprężarki to ostatnio bardzo popularny trend, który wydaje się mieć logiczne uzasadnienie. Niższe zużycie paliwa przy lepszej dynamice i atrakcyjnej cenie, ma swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. Jednostka 1,4 TSI jest jednym z najchętniej zamawianych silników w Europie.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SEATA LEONA 1.4 * W przypadku Leona, wyposażono go w podstawową 125 konną odmianę. Moc na papierze może i nie wydaje się imponująca, ale w codziennej jeździe powinna w zupełności wystarczyć.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Dzięki niewielkiej turbosprężarce o zmiennej geometrii łopatek, bezpośredniemu wtryskowi paliwa i 200 Nm momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie 1500-4000 obr/min, jazda tym autem dostarcza sporo radości. Auto przyspiesza ochoczo już od najniższych obrotów, aby doświadczyć zadyszki dopiero przy początku czerwonej skali obrotomierza.

Przebieg mocy i momentu jest niezwykle harmonijny, a przy tym nie męczy uszu nadmiernym hałasem. Przyspieszenie do setki w 9,8 sekundy i prędkość maksymalna na poziomie 197 km/h to wartości w pełni satysfakcjonujące. Do tego zużycie paliwa nie przekraczające 8 litrów w cyklu miejskim, 6 w trasie i niecałych 7 w cyklu mieszanym, mocno podważa sens zakupu droższego Diesla.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Zawieszenie zestrojono zgodnie z przesłaniem marki. Dość sztywna praca układu jezdnego pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału jednostki napędowej. Prowadzenie Seata w zakrętach nie nastręcza najmniejszych problemów, zaś dynamiczne ich pokonywanie może przyprawić o szeroki uśmiech od ucha do ucha i nadmierną produkcję adrenaliny w organizmie.

Precyzyjny układ kierowniczy i przewidywalność samochodu nawet w kryzysowych sytuacjach, pozwala wyjść cało z opresji, natomiast nawet liczne nierówności nie wyprowadzają auta z równowagi. Przy okazji dość sportowego charakteru, nie zapomniano o komforcie. Przemierzając polską krainę wzdłuż i wszerz nie sposób nie natrafić na nawierzchnie o podrzędnej jakości, gdzie Leon mimo sztywnej karoserii i stosunkowo twardych nastawów zawieszenia, zapewni podróżującym wystarczającą wygodę.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SEATA LEONA 1.4 * Za Leona w prezentowanej wersji Style obejmującej radioodtwarzacz CD MP3 z wyjściem AUX, przyciemnione szyby boczne, 16-calowe, aluminiowe obręcze, fotel kierowcy i pasażera z regulacją wysokości i odcinka lędźwiowego, automatyczną dwustrefową klimatyzację oraz skórzane wykończenie wielofunkcyjnej kierownicy i mieszka zmiany biegów, przyjdzie nam zapłacić 76 990 złotych. Za podobnie wyposażonego Diesla o mniejszej o 20 KM mocy, Seat wystawi rachunek o 5 tysięcy zł. wyższy. Chyba nie warto przepłacać.

Piotr Mokwiński

"Seat Leon 1.4 TSI Style" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbo"
Pojemność silnika cm3 "1390"
Moc KM / przy obr./min "125/5000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "200/1500-4000"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "197"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,1/5,1/6,2"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,2/6,2/7,1"
Pojemność bagażnika min./max. / l ""
Wymiary (dł./szer./wys.) mm ""
Cena wersji podstawowej w zł "76 990"
Cena testowanego modelu w zł "98 300"
Plusy ""
Minusy ""
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇