Trwa ładowanie...

Kompaktowy amant

Kompaktowy amantŹródło: WP.PL
d1zmj1z
d1zmj1z

Jeśli nudzi Ciebie Golf, ale cenisz sobie niemiecką technologię w nietuzinkowym opakowaniu, powinieneś zwrócić uwagę na Leona. Jego stylistyka mimo 5 lat obecności na europejskim rynku, wciąż może się podobać.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Pozytywne odczucia wzmocnił dodatkowo niedawny lifting. Walter de’Silva pokusił się o przestylizowanie zderzaków, powiększenie szyby na tylnej klapie oraz delikatny retusz reflektorów. Niby nic, a Seat wygląda jeszcze drapieżniej.

Wnętrze również doczekało się kilku kosmetycznych zabiegów niwelujących zmarszczki. Przede wszystkim w niepamięć odeszła zbyt plastikowa deska rozdzielcza z dużym wyświetlaczem radioodtwarzacza i dwustrefowej klimatyzacji. Jej miejsce zajęło ciekawiej zaprojektowane centrum dowodzenia wykonanej ze znacznie lepszych jakościowo materiałów.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SEATA LEONA 1.4 * Na konsoli centralnej pojawiło się urządzenie multimedialne z czytnikiem formatu mp3 i nawigacją szczegółowo pokrywającą niemal całą powierzchnię Polski, zaś tuż nad nią umiejscowiono sterowanie klimatyzacją na szczęście odmienne od tego, które możemy odnaleźć w Octavii, czy Golfie. Jedynie cyferki wskazujące na temperaturę dookoła gałek, mogłyby być nieco większe.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Pozycja za kierownicą to także efekt wieloletniej pracy niemieckich i hiszpańskich inżynierów. Ciężko jej cokolwiek zarzucić. Kierowcy przyzwyczajeni do Skody, czy Volkswagena, odnajdą się tu bez najmniejszego problemu. Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach i wszechstronna możliwość ustawień fotela pomagają w znalezieniu właściwego usytuowania.

d1zmj1z

Do tego czytelny zestaw wskaźników podświetlony na biało diodami LED ze wskazówkami zaczynającymi swą pracą od godziny szóstej oraz duży wyświetlacz komputera pokładowego informujący również o poczynaniach nawigacji, potrafi skuteczne umilić podróż i zapewnić pełną kontrolę nad poczynaniami samochodu.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

W kategorii ilości miejsca, Leon wypada przyzwoicie na tle konkurentów. Przestrzeni zarówno z przodu jak i z tyłu nie powinno zabraknąć dla czwórki rosłych pasażerów. Piąta osoba wytrzyma jedynie krótkie dystanse. Schowków może nie ma tyle co w Altei, ale na podręczne drobiazgi powinno wystarczyć. Bagażnik o pojemności 341 litrów otrzymał regularne kształty, jednak wysoki próg załadunku nie ułatwi spakowania bagaży przed wakacyjną wycieczką. Ponadto przydałaby się siatka rozciągnięta na podłodze i kilka praktycznych bocznych kieszeni. Niemniej Seat nie ma się czego wstydzić.

Pod maską testowanego egzemplarza, umieszczono kolejną ofiarę downsizingu. Zmniejszanie pojemności silników i wspomaganie ich przez turbosprężarki to ostatnio bardzo popularny trend, który wydaje się mieć logiczne uzasadnienie. Niższe zużycie paliwa przy lepszej dynamice i atrakcyjnej cenie, ma swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. Jednostka 1,4 TSI jest jednym z najchętniej zamawianych silników w Europie.

d1zmj1z

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SEATA LEONA 1.4 * W przypadku Leona, wyposażono go w podstawową 125 konną odmianę. Moc na papierze może i nie wydaje się imponująca, ale w codziennej jeździe powinna w zupełności wystarczyć.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Dzięki niewielkiej turbosprężarce o zmiennej geometrii łopatek, bezpośredniemu wtryskowi paliwa i 200 Nm momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie 1500-4000 obr/min, jazda tym autem dostarcza sporo radości. Auto przyspiesza ochoczo już od najniższych obrotów, aby doświadczyć zadyszki dopiero przy początku czerwonej skali obrotomierza.

d1zmj1z

Przebieg mocy i momentu jest niezwykle harmonijny, a przy tym nie męczy uszu nadmiernym hałasem. Przyspieszenie do setki w 9,8 sekundy i prędkość maksymalna na poziomie 197 km/h to wartości w pełni satysfakcjonujące. Do tego zużycie paliwa nie przekraczające 8 litrów w cyklu miejskim, 6 w trasie i niecałych 7 w cyklu mieszanym, mocno podważa sens zakupu droższego Diesla.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Zawieszenie zestrojono zgodnie z przesłaniem marki. Dość sztywna praca układu jezdnego pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału jednostki napędowej. Prowadzenie Seata w zakrętach nie nastręcza najmniejszych problemów, zaś dynamiczne ich pokonywanie może przyprawić o szeroki uśmiech od ucha do ucha i nadmierną produkcję adrenaliny w organizmie.

d1zmj1z

Precyzyjny układ kierowniczy i przewidywalność samochodu nawet w kryzysowych sytuacjach, pozwala wyjść cało z opresji, natomiast nawet liczne nierówności nie wyprowadzają auta z równowagi. Przy okazji dość sportowego charakteru, nie zapomniano o komforcie. Przemierzając polską krainę wzdłuż i wszerz nie sposób nie natrafić na nawierzchnie o podrzędnej jakości, gdzie Leon mimo sztywnej karoserii i stosunkowo twardych nastawów zawieszenia, zapewni podróżującym wystarczającą wygodę.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SEATA LEONA 1.4 * Za Leona w prezentowanej wersji Style obejmującej radioodtwarzacz CD MP3 z wyjściem AUX, przyciemnione szyby boczne, 16-calowe, aluminiowe obręcze, fotel kierowcy i pasażera z regulacją wysokości i odcinka lędźwiowego, automatyczną dwustrefową klimatyzację oraz skórzane wykończenie wielofunkcyjnej kierownicy i mieszka zmiany biegów, przyjdzie nam zapłacić 76 990 złotych. Za podobnie wyposażonego Diesla o mniejszej o 20 KM mocy, Seat wystawi rachunek o 5 tysięcy zł. wyższy. Chyba nie warto przepłacać.

Piotr Mokwiński

d1zmj1z

"Seat Leon 1.4 TSI Style" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbo"
Pojemność silnika cm3 "1390"
Moc KM / przy obr./min "125/5000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "200/1500-4000"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "197"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,1/5,1/6,2"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,2/6,2/7,1"
Pojemność bagażnika min./max. / l ""
Wymiary (dł./szer./wys.) mm ""
Cena wersji podstawowej w zł "76 990"
Cena testowanego modelu w zł "98 300"
Plusy ""
Minusy ""
d1zmj1z
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1zmj1z
Więcej tematów