Fiat 126p – maluch z charakterem
Auto, które zmotoryzowało nasz kraj. Jeszcze kilka lat temu niedoceniane, a dziś coraz chętniej kupowane przez osoby zaczynające swoją przygodę z polskimi youngtimerami. Samochód zadebiutował w 1972 roku, a rok później uruchomiono jego produkcję w Polsce. Pierwsze roczniki, bardzo dobrze zachowane, w oryginalnym stanie bez problemu potrafią osiągnąć cenę nawet powyżej 10 tys. zł. Auta z lat 80. są zdecydowanie tańsze i ciekawy egzemplarz można kupić już za ok. 3 tys. zł. Od 1997 roku do zakończenia produkcji trzy lata później, oznaczenie modelu zastąpiono zwyczajową nazwą tego samochodu (Maluch). Takie odmiany nie są jeszcze pełnowartościowymi klasykami, a ich wartość to często niewiele ponad 1,5 tys. zł. Poza jednym wyjątkiem – wersją Happy End z 2000 roku. W tej odmianie powstało tylko tysiąc egzemplarzy (500 w kolorze czerwonym i 500 w żółtym). Każdy z nich ma swój unikalny numer, przez co można się spodziewać, że za kilka lat będą niebywałym kąskiem dla kolekcjonerów (już dziś ich ceny potrafią być dwu-
a nawet trzykrotnie wyższe od odpowiedników ze zbliżonego okresu produkcji). Podsumowanie zamykają dwie ciekawe wersje – Bis (ze zmodyfikowanym silnikiem i tylną klapą otwieraną wraz z szybą) i Cabrio. O ile pierwszą można kupić już za ok. 2 tys. zł, o tyle odmiana z otwartym nadwoziem to prawdziwy rarytas, a cena w granicach 15-20 tys. zł nie jest niczym nadzwyczajnym.