Kia Stinger: na sportowo
Podczas Salonu Samochodowego w Detroit Kia zaprezentowała zupełnie nowy model Stinger. Jest to liftback o drapieżnej linii nadwozia, który ma przyciągać kierowców sportowym charakterem. W ten sposób koreańskie auto ma wyróżnić się na tle konkurentów.
Kia Stinger przyciąga wzrok. Mocno pochylona tylna szyba płynnie przechodząca w klapę bagażnika powoduje, że zamiast typowego sedana udało się stworzyć samochód, który wyróżnia się z tłumu. Choć to liftback, nie jest typowym samochodem dla dostojnej głowy rodziny. Takie detale jak otwory na masce i za przednimi kołami podkreślają agresywny charakter Stingera.
Co ciekawe, nowa Kia, choć miała debiut w USA, to została zaprojektowana w Europie pod okiem głównego stylisty marki Petera Schreyera. Również za stronę techniczną odpowiadali w większości Europejczycy. Za podwozie Stingera odpowiada Albert Biermann, który przyszedł do Kii z BMW, a samochód był dopracowywany na torze Nurburgring.
Z drugiej strony w Kii Stinger można też dostrzec wiele amerykańskich cech. Może nie jest tak duży, jak konkurenci rodem z USA, ale masywna sylwetka, długość 4830 mm i szerokość 1870 mm na pewno spowodują, że nie zginie na amerykańskiej autostradzie. Pod maską montowane będą jedynie turbodoładowane silniki benzynowe umieszczone wzdłużnie. 2-litrowa jednostka o czterech cylindrach dostarcza 255 KM i 353 Nm. To dobry punkt wyjściowy. Dla tych, którzy wymagają jeszcze lepszych osiągów, Kia proponuje widlastą „szóstkę” o pojemności 3,3 l i mocy 365 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 510 Nm. Ta odmiana będzie rozpędzać się do 100 km/h w 5,1 s i osiągać maksymalnie 269 km/h.
Obie jednostki standardowo będą współpracować z 8-biegowym automatem i przenosić moc na tylne koła za pośrednictwem szpery. Opcjonalnie oferowany będzie napęd na cztery koła, który dodatkowo będzie mógł dynamicznie rozdzielać moment obrotowy pomiędzy koła tak, aby zapewnić jak najlepszą trakcję.
Jak w przypadku niemal wszystkich nowych samochodów pojawiających się na rynku w ostatnim czasie, tak też w Kii Stinger nie mogło zabraknąć długiej listy elektronicznych systemów poprawiających bezpieczeństwo. Jednym z nich jest Driver Attention Alert, który monitoruje zachowanie kierowcy i przypomina o potrzebie odpoczynku w razie zmęczenia. Do tego dochodzi aktywny tempomat, asystent pasa ruchu czy system ostrzegający przed zderzeniem, a w razie zagrożenia automatycznie uruchamiający hamulce. Przydatnym rozwiązaniem jest też Cross Traffic Alert, który skanuje obszar z tyłu pojazdu podczas cofania z miejsca parkingowego i ostrzega kierowcę przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku.
Można powiedzieć, że Kia Stinger to prawdziwie globalny model. Z jednej strony jest to mocny duży sedan na wzór amerykańskich modeli, ale z drugiej został zaprojektowany w Europie z myślą o osiągach nie tylko na prostej, ale też na krętych drogach. Na obu kontynentach Kia Stinger trafi do sprzedaży w ostatnim kwartale 2017 roku. Ceny jeszcze nie są znane.
Szymon Jasina, Wirtualna Polska