Kia Rio 1.4 XL 

None

Obraz

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Tandeta. Najczęściej tym jednym słowem opisywano jakość koreańskich samochodów na tle konkurencji. To już historia. Korea stara się coraz bardziej i wygląda na to, że doskonale wie, czym zdobyć klienta.

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Coraz mniej dzieli jej produkty od samochodów innych, światowych marek. Jakość wykonania i materiałów wykończeniowych jest coraz lepsza, a wyposażenie podstawowych modeli coraz bogatsze. Potwierdzeniem tej tezy wydaje się być nowa Kia Rio, której cennik zaczyna się od 37 990 zł.

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Nowa, czwarta już generacja Rio całkowicie zrywa z dziedzictwem niezbyt pięknego, choć dosyć popularnego na naszych drogach poprzednika.

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Przed nowym modelem stoi trudne zadanie zwiększenia udziału marki Kia w sprzedaży samochodów segmentu B. Paradoksalnie, nowe Rio będzie w pewnym stopniu konkurować z wprowadzonym niedawno na rynek modelem Venga. Może też zagrozić zupełnie nowej odsłonie modelu Cee’d.

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Produkowana w Korei, nowa Kia Rio jest dłuższa, szersza i niższa od poprzedniego modelu. Rozstaw osi zwiększono o 70 mm, zyskując więcej miejsca dla pasażerów oraz ich bagażu.

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Nadwozie poszerzono o 25 mm. Z przodu przestrzeń na nogi wzrosła o 45 mm, a na wysokości głowy o 8 mm. Przestrzeń bagażową poszerzono o 100 mm. Pojemność bagażnika jest o 6,6 proc. większa niż w poprzednim modelu i wynosi obecnie 288 litrów.

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Przód nawiązuje stylistycznie do innych aut z nowej linii modelowej marki. Tył przypomina nieco starsze generacje Seata Leona. Patrząc na charakterystyczne przetłoczenia po bokach, można się doszukiwać pewnych podobieństw do Opla Astry IV generacji.

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Nowa Kia Rio będzie dostępna w wersji trzy i pięciodrzwiowej. W ofercie zabraknie jednak sedana, który jest dostępny jedynie na rynku rosyjskim. W zależności od wersji wyposażenia do wyboru będą trzy kolory wnętrza: brązowe, czarne i beżowe.

/ 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Nowe Rio będzie dostępne w Polsce z trzema trzy- i czterocylindrowymi silnikami o mocy od 75 do 109 KM.

10 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

W ofercie jest nawet mała, wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, trzycylindrowa jednostka diesla o pojemności 1.1 litra i mocy 75 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 170 Nm, dostępnym w zakresie od 1500 do 2750 obr./min. Według producenta może się poszczycić średnim spalaniem na poziomie 4,1 litra. Ta wersja nie może jednak się pochwalić dobrą dynamiką. Rozpędzanie do prędkości 100 km/h trwa aż 16,1 s.

11 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

W przyszłym roku ofertę ma uzupełnić jeszcze większy i mocniejszy diesel o pojemności 1.4, mocy 90 KM i maksymalnym momencie 220 Nm.

12 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Zwolennicy silników benzynowych mogą wybierać pomiędzy podstawową wersją 1.2 o mocy 85 KM oraz maksymalnym momencie 120 Nm (przy 4000 obr./min.), a jednostką 1.4 (109 KM) z maksymalnym momentem 137 Nm (dostępnym przy 4200 obr./min.). Obie czterocylindrowe jednostki wyposażono w systemy zmiennych faz rozrządu. Słabszą jednostkę sprzężono ze skrzynią 5-biegową. Silnik 1.4 ma skrzynię 6-biegową. Dla niego dostępna jest również 4-stopniowa skrzynia automatyczna.

13 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Wersja 1.2 rozwija maksymalną prędkość 168 km/h i przyspiesza do setki w ciągu 13,1 s. Samochodom wyposażonym w silnik 1.4 przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,5 sekundy, a ich prędkość maksymalna to 183 km/h.

14 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Najprzyjemniej jeździ się oczywiście najmocniejszą wersją 1.4. W jej przypadku nie należy jednak liczyć na obiecywane przez producenta średnie spalanie na poziomie 5,3 litra. Podczas dynamicznej jazdy na stromych wzniesieniach poza miastem i w ruchu miejskim pokładowy komputer wciąż wskazywał wynik w okolicach 8,4 l/100 km.

15 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Niewielkie modyfikacje w stosunku do poprzedniego modelu poczyniono w zawieszeniu. Przednie zamocowano na ramie pomocniczej, dla lepszego odizolowania wstrząsów. Z tyłu zastosowano belkę skrętną. Wydłużono jednak rozstaw osi, poszerzono rozstaw kół. Inny jest też rozkład masy pomiędzy osiami. Po tych zmianach samochód lepiej filtruje nierówności nawierzchni i daje się prowadzić precyzyjniej. Nie zmienia to faktu, że zawieszenie jest dosyć miękkie, co wpływa na stabilność w szybko pokonywanych zakrętach i sprawia, że podczas jazdy wyboistą drogą nadwozie wpada w wyraźne kołysanie.

16 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Zębatkowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem mógłby z kolei dostarczać nieco więcej informacji o tym, co dzieje się z przednimi kołami.

17 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze można pochwalić przede wszystkim za całkiem wygodne fotele i wystarczającą ilość miejsca dla dwóch osób na tylnej kanapie.

18 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Deskę rozdzielczą zaprojektowano przejrzyście i funkcjonalnie, z użyciem przyzwoitej jakości materiałów. W dodatku ciekawie.

19 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Co ważne, nie zapomniano również o konieczności przechowywania drobnych przedmiotów. W desce rozdzielczej umieszczono duży, 15-litrowy schowek. Kierowca i pasażerowie mają także do dyspozycji większy o 3 litry schowek w konsoli środkowej oraz kieszenie mieszczące 1,5 litrowe butelki w przednich drzwiach i półlitrowe w tylnych.

20 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

W podsumowaniu można powiedzieć, że nową Kię Rio pod każdym względem wykonano poprawnie. Duży plus za całkiem dobrą jakość wykończenia wnętrza i ogólną estetykę samochodu.

21 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Prowadzenie usatysfakcjonuje kierowcę bez sportowego temperamentu. To auto świetnie się sprawdzi jako praktyczny środek transportu, do przemieszczania z punktu A do punktu B. Wnętrze jest przyjazne kierowcy i pasażerom. Czy w aucie klasy B trzeba czegoś więcej? Przydałyby się lepsze ceny.

22 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Miejsca na tylnej kanapie wystarczy dla dwóch osób.

23 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Trzydrzwiowa wersja z benzynowym silnikiem 1.2 kosztuje 37 990 zł, ale w jej wyposażeniu nie ma klimatyzacji. Model z jednostką 1.4 jest droży o 3 000 zł, kolejne 3 000 musimy dołożyć, chcąc kupić wersję z 3-cylindrowym silnikiem diesla. Najtańsze pięciodrzwiowe nadwozie to wydatek 39 490 zł. Za model w średniej wersji wyposażenia zapłacimy około 45 000 zł. Cennik zamyka bogato wyposażona wersja XL z silnikiem 1.4 za 56 490 zł.

24 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Pojemność bagażnika jest o 6,6 proc. większa niż w poprzednim modelu i wynosi obecnie 288 litrów. Trudno go nazwać wielkim, ale dzięki regularnym kształtom łatwo będzie wykorzystać 100 proc. jego przestrzeni.

25 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Po złożeniu oparć tylnej kanapy do dyspozycji mamy 900 litrów przestrzeni ładunkowej z niemal płaską podłogą.

26 / 26Koreańczycy coraz lepsi

Obraz
© Marek Wieliński

Kia Rio staje do rynkowej walki z takimi modelami, jak: Peugeot 207, Renault Clio, Skoda Fabia, Ford Fiesta, Hyundai i20, Fiat Punto Evo i Toyota Yaris. W porównaniu z nimi, nie brakuje jej mocnych atutów. Jednym z nich jest 7-letnia gwarancja. Kolejnym ma być wysoki poziom bezpieczeństwa. Inżynierowie Kia liczą na pięciogwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła