Jazda na „zimówkach” nieobowiązkowa, ale bezpieczniejsza
W zeszłym roku w Polsce pojawił się pomysł, by wymiana opon na zimowe była obowiązkowa. Skończyło się tylko na planach. Nie powinniśmy jednak zapominać, że dla bezpieczeństwa własnego i innych uczestników ruchu warto przeprowadzić taki zabieg.
Pomysł wprowadzenia obowiązkowej jazdy na ogumieniu zimowym od 1 listopada do 31 marca narodził się w Polsce 2 lata temu, jednak szczególnie mocno nad nim dyskutowano przed 12-stoma miesiącami. Ostatecznie idea upadła a Ministerstwo Transportu uznało, że decyzja powinna zależeć od zdrowego rozsądku kierowcy. Nasz kraj pozostaje jednym z nielicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym nie ma obowiązku wymiany opon. Takie przepisy obowiązują m.in. w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Litwie, Estonii, Rumunii, Szwecji czy też Norwegii. W innych państwach często można spotkać się z obowiązkową jazdą na „zimówkach” w określonych warunkach, np. w górach.
Ponad 90 proc. polskich kierowców deklaruje, że wymienia opony na zimowe. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego szacuje jednak na podstawie danych pochodzących z warsztatów samochodowych, że w rzeczywistości na taki krok decyduje się zaledwie 2/3 zmotoryzowanych rodaków. Musimy pamiętać, że o ile wymiana opon na zimowe nie jest w naszym kraju obowiązkowa, o tyle zdrowy rozsądek podpowiada, aby zmienić ogumienie na takie, które jest przystosowane do gorszych warunków panujących na przełomie każdego roku. Ani opona letnia, ani całoroczna, nie zapewni nam tak dobrych osiągów, jak opona zimowa.
Przede wszystkim opona zimowa jest wykonana z innego rodzaju mieszanki, dzięki której jest bardziej elastyczna i zachowuje swoje właściwości jezdne nawet w niższych temperaturach. Poza tym ogumienie zimowe ma zupełnie inny bieżnik. Najczęściej producenci stosują bardziej agresywny bieżnik kierunkowy, który zapewnia lepsze odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego spod koła, co zwiększa przyczepność i zmniejsza ryzyko wystąpienia tzw. aquaplaningu.
Bieżnik opony zimowej jest także wyposażony w liczne nacięcia, czyli tzw. lamele, które pozwalają na mocniejsze wgryzanie się w śnieg i pozytywnie wpływają na trzymanie się drogi. Różnice w przyczepności są ogromne. Sama droga hamowania na oponie zimowej jest o 25 proc. krótsza przy zalegającym śniegu lub na lodzie w porównaniu do opony letniej. Lepsza przyczepność jest także w trakcie opadów deszczu, kiedy na drodze jest mokro i pojawiają się kałuże. Wymiana opon na zimowe zagwarantuje nam spokojniejszą, a przede wszystkim dużo bezpieczniejszą jazdę przy trudniejszych warunkach pogodowych. Chociaż to zawsze dodatkowy koszt, nie tylko związany z zakupem ogumienia ale także sezonową wymianą, to jednak zdrowie własne i najbliższych jest bezcenne.
Źródło: Oponeo.pl
ll/moto.wp.pl