Jak wybrać stację montażową?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Wojciech Pacewicz

Opony to jedyny element samochodu, jaki styka się z drogą. Ich właściwy montaż i dobry stan techniczny to klucz do bezpiecznej i wygodnej jazdy. Doradzamy jak wybrać serwis oponiarski, aby podróżować spokojnie i bezproblemowo.

Większość polskich kierowców sezonowo zmienia opony. W efekcie na wiosnę i jesień przed serwisami wulkanizacyjnymi ustawiają się kolejki. Wówczas zaczynają się gorączkowe poszukiwania warsztatów, które wymienią opony od ręki, bez konieczności umawiania się na termin lub oczekiwania w kolejce. Pośpiech często jest złym doradcą i wybrany warsztat okazuje się przysłowiową „klapą”. W internecie można znaleźć wiele porad dotyczących prawidłowego wyboru serwisu, ale wiele z nich dla przeciętnego kierowcy jest nieprzydatnych. Jak zwykły klient ma na przykład ocenić poprawne skalibrowanie wyważarki czy zastosowanie odpowiedniego smaru do śrub i nakrętek? W tym artykule znajdziesz praktyczne porady, które pozwolą od razu zorientować się w jakości usług świadczonych przez wybrany punkt.

Jaki powinien być dobry serwis?

Po przybyciu do warsztatu powinien ci się rzucić w oczy jego wygląd. Zadbane, czyste narzędzia i pomieszczenia to dobry znak. Jeśli właściciel i pracownicy potrafią dbać o swoje miejsce pracy, to odpowiednio zaopiekują się też twoim samochodem.

Przed przekazaniem samochodu fachowcom zapytaj się o procedury stosowane podczas wymiany opon. Czy serwis posiada kroki obsługi, w ramach których dokładnie oceniany jest stan techniczny opon, felg i zaworów? Warto wiedzieć, że dobry serwis powinien mieć także procedury oceny stanu technicznego auta. Jeśli serwisant podczas wymiany opon zobaczy, że jest jakiś problem z zawieszeniem czy układem hamulcowym, to powinien o tym poinformować klienta.

Jeśli masz możliwość obserwowania wymiany, to zwróć uwagę czy koła są dokręcane kluczem dynamometrycznym. Maksymalne przykręcenie kluczem pneumatycznym uniemożliwi ich odkręcenie np. podczas awaryjnej wymiany koła. Taka czynność może też doprowadzić do uszkodzenia gwintów w piaście koła.

Jeśli masz samochód wyposażony w opony Run Flat i czujniki ciśnienia TPMS, to pamiętaj, że wymiana takiego ogumienia wymaga posiadania specjalnego sprzętu. Zapytaj czy wybrany przez ciebie serwis posiada wyposażenie umożliwiające pracę z tego typu oponami. Próba dokonania wymiany na niewłaściwych maszynach może doprowadzić do poważnego uszkodzenia opon i czujników.

Znaczenie mają też takie detale, jak zastosowanie profesjonalnego podnośnika do uniesienia auta, odłożenie śrub czy nakrętek w bezpieczne miejsce, a nie pozostawienie ich na ziemi, gdzie mogłyby się zapiaszczyć itd.

„Przezorny zawsze ubezpieczony”

Po wyjechaniu z warsztatu zatrzymaj się i zobacz czy z kołami twojego samochodu wszystko jest w porządku. Nieprawidłowy montaż może objawić się dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu lub kilkuset metrów. W zeszłym roku taka sytuacja miała miejsce w Bydgoszczy, gdy jednemu z kierowców po wyjechaniu z warsztatu odpadły wszystkie koła. Powodem takiego wypadku było najprawdopodobniej przykręcenie felg aluminiowych na zbyt małe śruby od felg stalowych. Zdarzają się także sytuacje założenia opony kierunkowej w złą stronę lub odwrotnego montażu opon asymetrycznych.

Na koniec porada nie do końca związana z oceną jakości serwisu, ale z pewnością przydatna. Jeśli przed warsztatem jest naprawdę długa kolejka, to rozważ skorzystanie z jego usług w innym terminie. Gdy serwisanci będą mieli więcej czasu, to do wymiany podejdą bez pośpiechu. Wówczas znacznie zmniejszy się ryzyko popełnienia przez nich błędu czy niedbałego wykonania usługi.

Przed skorzystaniem z usług jakiegokolwiek serwisu warto również sprawdzić opinie na jego temat. Niezadowoleni klienci z pewnością dadzą upust swoim emocjom w internecie. Z kolei pozytywne opinie o stacji montażowej to znak, że warto jej zaufać.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła