Jak powstają systemy audio klasy premium?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Komfortowe wnętrza aut klasy premium często stwarzają dobre warunki do słuchania muzyki. Jak powstają systemy audio, które montuje się, najczęściej na życzenie, w tego typu samochodach? Dowiemy się na przykładzie firmy Mark Levinson, która tworzy systemy m. in. dla Lexusa.

Stworzenie systemu audio, który gwarantuje maksymalną wierność odtwarzanego dźwięku jest wyzwaniem, które znacznie wykracza poza zapewnienie szerokiego pasma przenoszenia, bez zniekształceń i szumów. Wzmacniacze i głośniki są testowane w komorach bezechowych, pozwalających precyzyjnie zmierzyć pasmo przenoszenia, zniekształcenia i szumy. Liczy się nie tylko jakość wzmacniacza i głośników, ale też dopasowanie charakterystyki szumów do konkretnego wnętrza, w którym ma pracować.

W centrum projektowym, w którym m. in. pracuje się nad systemami Mark Levinson, oprócz laboratoriów elektronicznych znajdują się pomieszczenia urządzone jak salony w mieszkaniach o różnym wyposażeniu – o prostym wystroju i pełne przepychu, z dywanami i bez, z grubymi storami lub żaluzjami w oknach. W nich sprawdza się działanie sprzętu w rzeczywistym otoczeniu – chodzi o to, by system audio był w stanie doskonale odwzorować środowisko dźwiękowe, zamieniając pokój w salę koncertową filharmonii czy kameralny klub jazzowy. Nie inaczej jest z systemami audio do samochodów, jednak tu wyzwanie jest znacznie trudniejsze.

– Samochód to wyjątkowo trudne środowisko. Przestrzeń jest niewielka, pełna powierzchni odbijających dźwięk, ponadto trudno określić miejsce między głośnikami, z którego najlepiej słuchać muzyki. Pod względem akustyki wnętrze auta wypada fatalnie. Jednak korzystając z nowych technologii, odpowiedniego projektując systemy głośnikowe jesteśmy w stanie zminimalizować te niedogodności - mówi Chris Ludwig, projektant systemów akustycznych.

W przypadku Lexusa zaprojektowanie systemu audio dla nowego modelu rozpoczyna się od dostarczenia pojazdu do firmy Mark Levinson. Zespół demontuje wnętrze, instaluje system i sprawdza jego charakterystykę, weryfikując różne konfiguracje, a w razie potrzeby modyfikując konstrukcję elementów kabiny. Efekt weryfikowany jest przez testerów – zarówno doświadczonych muzycznie, jak i rekrutujących się spośród zwykłych "zjadaczy chleba".

Stworzenie doskonałego systemu dźwiękowego, nad którym pracuje 30-40 projektantów, inżynierów i specjalistów z wielu różnych dziedzin, może zająć nawet cztery lata.

Źródło: Lexus

ll

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3