Większość kierowców w swojej karierze miało do czynienia z patrolem drogówki. Jak zachować się w takiej sytuacji?
Kierowcę do kontroli może zatrzymać zarówno policjant umundurowany, jak i w cywilu, z tym zastrzeżeniem że ten pierwszy w każdym miejscu a drugi - jedynie w obszarze zabudowanym. Funkcjonariusze powinni rozpocząć kontrolę od przedstawienia się i podania powodu zatrzymania. Policjanci nieumundurowani są zobowiązani do pokazania legitymacji służbowej a umundurowani - jedynie na żądanie kontrolowanego kierowcy.
Funkcjonariusz zatrzymujący do kontroli może sygnalizować taki zamiar ręką (tylko przy dobrej widoczności), tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w przypadku złej widoczności latarką albo tarczą ze światłem odblaskowym. Policjant jadący samochodem może dawać sygnały z urządzeń sygnalizacyjnych, świetlnych i nagłaśniających. Do kontroli może również wezwać ze śmigłowca, wysyłając sygnały z urządzeń nagłaśniających i świetlnych.
Kierowca, który otrzyma od policjanta sygnał powinien zatrzymać pojazd w miejscu przez niego wskazanym. Nie powinno ono utrudniać ruchu i stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. Po zatrzymaniu kontrolowany musi położyć ręce na kierownicy i czekać na przyjście policjanta. Zakaz wychodzenia z samochodu obowiązuje również pasażerów. Kontrolujący funkcjonariusz może nakazać wyłączenie silnika i uruchomienie świateł awaryjnych.
Policjant zatrzymujący do kontroli ma szereg uprawnień - od sprawdzenia ważności prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego i ubezpieczenia pojazdu, przez sprawdzenie trzeźwości kierującego, po uniemożliwienie dalszej jazdy w przypadku m. in. nietrzeźwości, złego stanu technicznego pojazdu czy braku odpowiednich uprawnień do kierowania. Swoje prawa mają także kierowcy. W przypadku braku zgody z oceną wykroczenia mogą złożyć zażalenie na sposób przeprowadzania czynności przez policjanta oraz zasadność lub wysokość nałożonego mandatu.
Jeśli kierowca ma być ukarany na podstawie wskazań urządzeń powinien mieć możliwość zapoznania się z nagraniem lub wynikiem pomiaru urządzeń kontrolujących prędkość, a także może żądać okazania kopii świadectw legalizacyjnych tych urządzeń. Kierowca poddawany badaniu na obecność alkoholu lub innych środków odurzających, w przypadku pozytywnego wyniku badania ma prawo do ich powtórnego przeprowadzenia.
Źródło: Szkoła Auto Skoda
ll/moto.wp.pl
Zobacz: Kodeks drogowy 2014