Jak podróżować z przyczepą?
Choć sezon wakacyjny się kończy, to wiele osób planuje urlop we wrześniu. Dla tych, którzy wybierają się na niego z przyczepą kempingową mamy kilka wskazówek.
Należy pamiętać, że nie wystarczy być posiadaczem prawa jazdy kat. B, aby holować każdą przyczepę. Właściciel takiego dokumentu może podróżować z przyczepą o masie całkowitej przekraczającej 750 kg, jeżeli jej masa całkowita nie przekracza masy pojazdu i jednocześnie masa całkowita samochodu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony.
Przygotowując przyczepę kempingową przed podróżą należy zwrócić uwagę przede wszystkim na stan ogumienia oraz odpowiednie ułożenie bagaży. Opony muszą posiadać odpowiedni stan bieżnika, nie mogą być popękane ani nie powinny mieć wybrzuszeń. Muszą natomiast być odpowiednie dla masy maksymalnej przyczepy. Pakując bagaże starajmy się układać je tak, aby te najcięższe znajdowały się na niżej. W miarę możliwości rozłóżmy je w przyczepie równomiernie, aby zapewnić odpowiedni nacisk dyszla na hak. Nierównomierne rozłożenie bagażu może powodować wychylanie się przyczepy na boki a w konsekwencji - trudności w prowadzeniu.
Elementem łączącym samochód z przyczepą jest hak, którego montaż należy zlecić sprawdzonemu serwisowi. Wyposażmy nasz samochód w dodatkowe lusterka zewnętrzne na specjalnych wysięgnikach, które szczególnie przydadzą się przy pokonywaniu zakrętów oraz wyprzedzaniu. Warto mieć dodatkowe kliny zabezpieczające, które wykorzystamy gdy będziemy zmuszeni do zatrzymania się z przyczepą na stromym podjeździe.
Jazda z przyczepą wymaga wyobraźni i umiejętności. Odpowiednio szerokie pokonywanie zakrętu z rozsądną prędkością da nam gwarancję bezpiecznego wykonania manewru. Zbyt duża prędkość podczas manewru może spowodować przewrócenie przyczepy a zbyt mały kąt - ścięcie zakrętu przez przyczepę i w konsekwencji np. uderzenie w wysoki krawężnik. Unikajmy gwałtownych hamowań i przyspieszeń - podczas tych manewrów istnieje ryzyko niestabilnego toru jazdy przyczepy. Bardzo istotne by nie zapomnieć, że samochód z przyczepą ma wydłużoną drogę hamowania, nawet o 70 proc.
Jeśli spotkamy na drodze silne podmuchy wiatru to przyczepa może zacząć się kołysać. Podobnie może się zachowywać, gdy przewozimy nierównomiernie rozłożony bagaż lub gdy jedziemy zbyt szybko. W takiej sytuacji najlepiej jest zahamować zdecydowanie i szybko, by w ten sposób doprowadzić do stabilizacji toru jazdy samochodu z przyczepą. Pamiętajmy też, że bezwzględnie zakazane jest przewożenie w przyczepie osób oraz wyprzedzanie, jeśli nie mamy na taki manewr odpowiedniej ilości miejsca oraz czasu.
Źródło: Szkoła Auto Skoda
ll/moto.wp.pl