Jak oszukać fotoradar
Postrachem kierowców nie są już policjanci z „suszarką” czyli radarem w dłoni, ale fotoradary. Z urządzeniem się nie dyskutuje, zdjęcie przychodzi pocztą. W jaki sposób uniknąć najdroższej fotki w życiu?
Fotoradarów w Polsce przybywa – urządzenia liczy się już w setki. Ile ich jest dokładnie, nie wiadomo bo własnym sprzętem dysponuje policja i samorządy. Za to po niedawnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego, fotoradary do szafy schowała straż miejska – nie może ich używać.
– Fotoradarów będzie jeszcze więcej, bo nasze obserwacje udowadniają, że dzięki nim zmniejsza się liczba wypadków i śmiertelnych ofiar. Tam gdzie pojawiły się maszty wypadkowość spadła o 55-60% - twierdzi nadkomisarz Arnold Konieczny z Komendy Głównej Policji.
Najwięcej stacjonarnych fotoradarów zamontowano jak do tej pory na Śląsku, w Wielkopolsce i okolicach Trójmiasta. Krajowa jedynka łącząca stolicę z Katowicami i Bielskiem jest jedną z najbardziej ruchliwych arterii w kraju, podobnie „siódemka”. Sporo kamer stoi w samej aglomeracji katowickiej.
Także na drodze nr 2 łączącej Warszawę z Poznaniem, po uruchomieniu autostrady A2 zamontowano wiele radarów. Podróżujący na Mazury i Wybrzeże muszą być szczególnie czujni w okolicy Olsztyna, na Warmii przybyło kilkanaście fotorejestratorów. Urządzeń jest też więcej na drodze z Warszawy do Lublina i dalej do Zamościa i Przemyśla, oraz na drodze nr 4 z Krakowa do granicy z Ukrainą. Sporo ich na „ósemce” w południowej Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku.
W zachodniej Polsce fotoradary stoją sporadycznie, na głównych drogach łączących większe miasta regionu np. między Gorzowem Wielkopolskim i Zieloną Górą. Przybyło także przenośnych fotoradarów stosowanych przez policję.
Uśmiech do kamery
Fotoradary stacjonarne mogą wykonać do kilku tysięcy zdjęć w czasie jednego „dyżuru”. Lampa błyskowa używana jest w nocy, ma przytłumiony kolor (czerwonawy) by nie oślepiać kierowców. Czasem obiekt doświetlany jest światłem podczerwonym, niewidocznym dla człowieka.
Prędkość, przy jakiej takie urządzenia robią zdjęcia jest zwykle o kilka km/h większa od dopuszczalnej, ze względu na błędy pomiaru (do około 5%). Zdjęcia są wysyłane właścicielowi auta, kiedy rozpoznana zostanie rejestracja, a na fotce nie ma innych samochodów. Jeśli jest ich kilka, np., na dwóch pasach, trudno udowodnić, który popełnił wykroczenie.
Policja dysponuje przenośnymi fotoradarami, wideoradarami i wideorejestratoramimontowanymi w samochodach. Tak wyposażone pojazdy możemy spotkać w całym kraju. Wbrew obiegowej opinii nie są to tylko „zielone Fordy Mondeo”. Policja niedawno wymieniła wiele ze swoich „cywilnych” samochodów.
Zmylić czujne oko
Są sposoby by wyrównać szanse w pojedynku z radarami. Musimy zaznaczyć, że opisywane metody są w większości zabronione przez prawo. Sami stosujemy najskuteczniejszą metodę ochrony – jeździmy przepisowo. Za stosowanie antyradaru (sprzęt gotowy do użycia) grożą srogie kary, z konfiskatą sprzętu włącznie.
Policyjne „cywilne” samochody wyposażone w wideoradary trudno rozpoznać. Wprawne oko dostrzeże niewielką antenę policyjnej łączności na dachu. Samego urządzenia rejestrującego praktycznie nie widać. Póki co w Polsce nie są stosowane lidary, czyli laserowe urządzenia do pomiaru prędkości. Przed tymi, podobnie jak przed kamerą w policyjnym samochodzie, nie ma żadnych zabezpieczeń. Noga z gazu
Za każde naruszenie prędkości zarejestrowane przez fotoradar grozi mandat. Nie ma przepisów które pozwalają na zatrzymanie naszego prawa jazdy, nawet za najbardziej drastyczne przekroczenie prędkości.
Policjanci twierdzą, że będą odbierać dokument w najbardziej rażących przypadkach (na przykład dwukrotne przekroczenie prędkości) powołując się na przepis o uzasadnionym podejrzeniu, że kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów (w myśl przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym, Dz.U.2005.108.908 ze zmianami, art. 135). Wtedy prawo jazdy przekazywane jest odpowiedniemu sądowi, który może zdecydować o odebraniu prawa kierowania pojazdami.
Aby uniknąć dotkliwej kary, punktów karnych i ewentualnych sądowych przepychanek należy stosować jedną prostą metodę. Jeździć wolniej - to zwykle wystarcza.
Jakie auta | W jakim regionie |
---|---|
Nowy Ford Mondeo ST220 ze zdjętymi oznaczeniami, standardowymi zderzakami i bez sportowych felg | Warszawa i okolice, miasta wojewódzkie, krajowa „siódemka” |
Opel Vectra | Mazowieckie |
Skoda Octavia Tour | Wrocław, Dolnośląskie |
VW Passat | Wielkopolskie, Dolnośląskie, autostrada A4, Śląskie |
Skoda Superb | Autostrada A4 |
Toyota Avensis | Zachodniopomorskie |
Daewoo Nubira | Łódzkie, krajowa „jedynka” |
Jak oszukać fotoradar?
| Antyradary – mało skuteczne w przypadku stacjonarnych fotoradarów. |
| --- |
| Antyradary aktywne - (bardzo drogie) same wysyłające wiązkę radarową, oszukującą fotoradary. Za ich używanie, poza „normalnymi karami” grożą bardzo poważne konsekwencje, ponieważ wysyłany jest sygnał radiowy w paśmie zastrzeżonym. |
| Spraye do malowania rejestracji - mało skuteczne i to tylko nocą (kiedy fotoradar używa lampy błyskowej). |
| Nakładki polaryzacyjne na rejestracje – zdjęcie musi być zrobione pod odpowiednim kątem, wtedy rejestracja jest nieczytelna. |
| Liść lub foliowa torebka przyklejone do rejestracji - na zdjęciu nie będzie można określić numeru auta. |
| Jazda bez przedniej rejestracji - można narazić się na mandat |
| Odmowa płacenia mandatu z fotoradaru – sprawa do wygrania w sądzie. Prywatne osoby nie mają obowiązku ewidencjonowania użytkowania pojazdu i nie muszą pamiętać kto prowadził ich pojazd. |
| CB radio – można zapytać jak wygląda sytuacja na drodze przed nami. |
| Jazda „na zająca” - w przypadku fotoradarów nie działa, chyba, że jedzie się szaleńczo „zderzak w zderzak”. |
| Nawigacja z mapą fotoradarów - najnowsze systemy mają europejskie mapy radarów, aktualizowane raz na tydzień. |
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h | do 50 zł |
---|---|
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11 - 20 km/h | od 50 do 100 zł |
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21-30 km/h | od 100 do 200 zł |
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31 - 40 km/h | od 200 do 300 zł |
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41 - 50 km/h | od 300 do 400 zł |
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51 km/h i więcej | od 400 do 500 zł |
Ile punktów dostaniemy za przekroczenie prędkości?
| od 6 do 10 km/h | 1 |
| --- | --- |
| od 11 do 20 km/h | 2 |
| od 21 do 30 km/h | 4 |
| od 31 do 40 km/h | 6 |
| od 41 do 50 km/h | 8 |
| powyżej 50 km/h | 10 |
Autor: Tomasz Reverelli