Jak jeździć po rondach?

**Ronda to skrzyżowania, na których panuje ruch okrężny. Od kilku lat powstają jak grzyby po deszczu, ale kierowcy ciągnie nie potrafią prawidłowo z nich korzystać. Przez to często dochodzi do stłuczek i kolizji, których sprawcy nie mają świadomości, że jechali nieprawidłowo. **

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

/ 5Jak jeździć po rondach?

Obraz
© PAP

Zasady ruchu na rondach są wyznaczane przez znaki drogowe. Zarówno te pionowe, jak i poziome (linie i strzałki namalowane na pasach ruchu). Jeśli znaki nie wyznaczają konkretnych pasów ruchu, należy stosować ogólne zasady. W każdym przypadku rondo traktujemy jako skrzyżowanie, więc już dojeżdżając do niego, należy zasygnalizować swoje zamiary kierunkowskazami. Wszyscy kierowcy powinni też pamiętać, że przy zjeżdżaniu z ronda stosuje się prawy kierunkowskaz. Powinien on być włączony tuż przed konkretnym zjazdem. Dzięki temu inni kierowy mogą płynnie włączać się do ruchu.

/ 5Pasy ruchu i pierwszeństwo na rondzie

Obraz
© Shutterstock.com

Jeśli planujemy na rondzie skręcać w prawo, należ trzymać się prawej strony jezdni, jeśli chcemy przejechać przez rondo prosto, lepiej trzymać się prawej strony, ale nie należy zapominać o włączeniu prawego kierunkowskazu przed zjechaniem z ronda. Jeśli natomiast planujemy skręcić w lewo lub zawrócić, a rondo ma więcej niż jeden pas ruchu i nie są one przydzielone do konkretnych kierunków, należy jechać przy lewej krawędzi jezdni lub też lewym pasem.

Jeśli jedziemy wewnętrznym pasem ruchu na rondzie i chcemy z niego zjechać, zawsze musimy przepuścić auta jadące po naszej prawej stronie. Nawet jeśli jesteśmy zmuszeni zatrzymać się na rondzie, żeby przepuścić innych, powinniśmy to zrobić, ponieważ zawsze lepszy jest kilkusekundowy postój niż kolizja.

/ 5Sygnalizacja świetlna na rondzie

Obraz
© Youtube.com

W każdym przypadku sygnalizacja świetlna ma znaczenie nadrzędne w stosunku do znaków drogowych. Jeśli przy rondzie mamy światła, należy zajmować odpowiedni pas ruchu już przy dojeżdżaniu i pilnować, aby nie przejeżdżać linii ciągłej. Przy zjeżdżaniu z wewnętrznego pasa ronda również przepuszczamy tych, którzy są po naszej prawej stronie. Jeśli strzałki świetlne wyznaczają jedyny możliwy kierunek ruchu, nie ma konieczności sygnalizowania zjeżdżania z ronda prawym kierunkowskazem.

/ 5Tramwaje na rondach

Obraz
© Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY

Przed każdym wjazdem na rondo stoi znak "ustąp pierwszeństwa" (A-7). Tramwaje nie są w tej kwestii traktowane wyjątkowo. Przed wjazdem na rondo motorniczy musi upewnić się, że ustąpił pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na "skrzyżowaniu". Wyjątkowość tramwajów polega na tym, że jeśli ich ruch nie jest sterowany za pomocą sygnalizacji świetlnej, to przy opuszczaniu skrzyżowania z ruchem okrężnym mają one pierwszeństwo przed pojazdami, które zamierzają na to rondo wjechać.

/ 5Zdrowy rozsądek i obserwacja

Obraz
© Shutterstock.com

Pokonując każde skrzyżowanie należy zachować ostrożność i stosować regułę ograniczonego zaufania. Jeśli jedziemy po prawym pasie ronda, a po swojej lewej stronie widzimy auto, warto założyć, że może ono nas nie widzieć i próbować zjechać z ronda na najbliższym zjeździe. Jeśli natomiast jedziemy lewym pasem i próbujemy zmienić pas na prawy lub zjechać z ronda, warto założyć, że kierowca jadący prawym pasem nie zastosuje się do zasad ruchu i będzie objeżdżał rondo zewnętrzną stroną. Dokładna obserwacja sytuacji pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji.

Jakub Tujaka, Wirtualna Polska,

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025