Pierwsze egzemplarze modelu Kia Optima, nowego sedana segmentu D, trafią do polskich salonów w styczniu 2012. Kia Motors Polska ogłosiła, że auto z benzynowym silnikiem 2.0 wyceniona zostanie na niespełna 83 tys. zł.
Kia Optima, zaprojektowana została pod okiem znanego konstruktora Petera Schreyera przez zespoły we Frankfurcie w Niemczech i Irvine w Kalifornii. Światowa premiera Optimy odbyła się na międzynarodowym salonie samochodowym w Nowym Jorku w kwietniu 2010 r., a jej europejski debiut miał miejsce na salonie w Paryżu kilka miesięcy później. Od tego czasu model ten - sprzedawany w Korei pod nazwą "K5", a we wszystkich innych krajach jako "Optima" - wprowadzany jest sukcesywnie na pozostałe rynki.
Od wczesnych faz procesu rozwoju nowej Optimy koncern Kia zakładał, że globalny popyt na nowy model będzie bardzo duży. W rezultacie samochód jest jednym z nielicznych modeli Kii produkowanych w trzech miejscach na świecie: w fabryce w Hwasung w Korei, w zakładzie w stanie Georgia w USA oraz w zakładzie nr 1 spółki Donfeng Yueda Kia w Chinach, który dostarcza samochody na rynek chiński.
Od momentu wejścia na rynek Optima dostępna będzie dla europejskich klientów z 1,7-litrowym turbodoładowanym silnikiem Diesla - w Europie właśnie na ten silnik spodziewany jest największy popyt - a od maja 2012 r. również z 2,0-litrowym, 170-konnym silnikiem benzynowym.
Diesel to nowa jednostka o pojemności 1,7 l będąca odmianą popularnego silnika U2. Nowy napęd, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii (Variable Geometry Turbocharger, VGT), osiąga moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy 325 Nm przy 2 000 obr./min. Dzięki opracowaniu wielu sposobów na polepszenie sprawności silnika, w tym zainstalowaniu jednokierunkowego rozłącznego sprzęgiełka alternatora i systemu zarządzania pracą akumulatora, Kia Optima ma umożliwiać obniżenie emisji spalin - wytwarzając 133 g CO2/km.
Silnik benzynowy 2.0 (170 KM), który dostępny będzie od wiosny 2012 to zupełnie nowa jednostka. Aluminiowy, lekki silnik o pojemności 1999 cm3 nosi firmową nazwę "Nu" i na razie nieznane pozostają jego bliższe parametry.
W całej Europie Kia Optima będzie oferowana z sześciostopniową ręczną lub automatyczną skrzynią biegów.
Na wybranych rynkach europejskich od III kwartału 2012 r. Kia będzie także oferowała wersję Optimy wyposażoną w silnik hybrydowy, napędzany benzyną i prądem elektrycznym. Będzie ona wyposażona w 2,0-litrową jednostkę benzynowo i elektryczną. Kia spodziewa się, że europejska wersja Optimy Hybrid w cyklu mieszanym będzie spalała 5,4 l paliwa na 100 km przy emisjach spalin rzędu 129 g/km.
Optima posiada nadwozie, w znacznym stopniu zbudowane z wysoko rozciągliwej stali. Materiały te zastosowano już w wielu modelach Kia które zdobywały 5 gwiazdek w ocenie bezpieczeństwa w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Każda Optima wyposażona jest standardowo w układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi dla wszystkich kół, wspomagany przez ABS, ESC i VSM. VSM to nowy system, który przeciwdziała skutkom różnic w przyczepności na śliskich nawierzchniach mieszanych oraz zapewnia stabilność pojazdu, zmniejszając wydajność wspomagania kierownicy, jeżeli kierowca działa na nią ze zbyt dużą siłą, lub zwiększając tę wydajność, jeżeli siła kierowcy jest niewystarczająca.
Aby ostrzec innych użytkowników drogi w przypadku nagłego hamowania, w pojeździe zainstalowano system ESS (sygnalizacja awaryjnego hamowania). Wykrywa on, kiedy kierowca awaryjnie hamuje, i błyska światłami stopu w celu ostrzeżenia kierowców jadących za nim. Każda Optima jest także wyposażona w przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz przednie aktywne zagłówki, pozwalające zminimalizować niebezpieczeństwo uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa.
Po swoim debiucie na rynku koreańskim w maju 2010 r. model stał się hitem, a jego miesięczna sprzedaż w czerwcu i lipcu na rodzimym rynku przekroczyła 10 tys. sztuk, co po raz pierwszy w historii dało Kii pozycję krajowego bestsellera. W 2010 r. na całym świecie sprzedano 67 836 egzemplarzy Optimy, a przez pierwszych dziewięć miesięcy 2011 r. - 149 190 szt. Popyt w USA sprawił, że Optima jest obecnie produkowana obok modelu Sorento w fabryce w West Point w stanie Georgia, skąd trafia do salonów w całej Ameryce Północnej.
- Mimo utrzymującej się niepewności w światowej gospodarce badania rynkowe Kii wskazują na to, że popyt na sedany z segmentu D w wielu krajach będzie stale rósł przez najbliższe trzy lata - powiedział Benny Oeyen, wiceprezes ds. marketingu i planowania produktów w Kia Motors Europe. - Spodziewamy się, że światowa sprzedaż w tym segmencie wzrośnie o 23 proc., z 4,3 mln w zeszłym roku do 5,3 mln w roku 2013. Chociaż nie przewidujemy wzrostu tego segmentu w Europie Zachodniej, to jesteśmy zdeterminowani, aby zwiększyć swój udział w tym sektorze.
(źródło: wnp.pl)