Ile zapłacimy za drogi w Europie
Komu w drogę, temu winieta
W każdym kraju obowiązuje inny system płacenia za przejazd drogami szybkiego ruchu. Różnią się one zarówno cenami, sposobem uiszczania opłat, a także rodzajem tras, na których są one wymagane.
| [
]( http://www.autocentrum.pl/ ) |
| --- | W każdym kraju obowiązuje inny system płacenia za przejazd drogami szybkiego ruchu. Różnią się one zarówno cenami, sposobem uiszczania opłat, jak też rodzajem tras, na których są one wymagane. Dlatego przed wyjazdem za granicę lepiej zorientować się w obowiązujących przepisach. Warto dodać, że nie chodzi tu tylko o zasady w kraju docelowym, lecz także w każdym państwie, przez które będziemy przejeżdżać. Może się okazać, że korzystniejsze finansowo będzie nadłożenie drogi przez obszar, w którym opłaty są niższe.
Skandynawia
Na całkowicie bezpłatne korzystanie z dróg możemy liczyć tylko podczas podróży przez Finlandię. Podobnie jest w Danii, jednakże płacić trzeba tam za korzystanie z dwóch mostów, łączących Zelandię z Fioną oraz nad cieśniną Oresund. Gorzej mają kierowcy aut ciężarowych i autokarów, dla których przewidziano obowiązkowe EcoStickery. Pozwalają one na wjazd do centrów większych miast. Eurowiniety są zaś wymagane dla pojazdów handlowych o wadze przekraczającej 12 ton. W Szwecji obowiązuje podobny system. Oprócz wspomnianego mostu nad Oresund zapłacimy tam także za przejazd przez przeprawę do Norwegii - Svinesund. Oprócz eurowiniet pobierane są też opłaty za wjazd do większych miast. Za korzystanie z dróg należy jednak uiszczać opłaty w Norwegii. Płaci się dzięki systemowi AutoPASS, który nalicza nam należność poprzez system rejestrujący tablice pojazdów. Płacić trzeba też za korzystanie z tunelu ze wschodu na zachód kraju, wjazd do centrum Oslo, Bergen i Trondheim oraz za wjechanie tam autem z oponami wyposażonymi
w kolce.