W tym roku ruszy sprzedaż najbardziej zaawansowanego technologicznie Volvo w historii: V60 Plug-In. Produkcja hybrydowego samochodu w pierwszym roku zostanie ograniczona do 1 000 egzemplarzy.
To pierwszy na świecie hybrydowy samochód z ładowanym napędem elektrycznym i silnikiem Diesla. Dzięki połączeniu 2,4-litrowego silnika Diesla o mocy 215 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 70 KM kierowca otrzymuje zalety trzech samochodów w jednym: samochodu elektrycznego, hybrydowego i sportowego.
Auto może pracować na jednym spośród trzech trybów, które wybiera kierowca: Pure, Hybrid lub Power. W przypadku wybrania opcji Pure, kierowca podróżuje dzięki energii elektrycznej: zasięg auta wynosi wtedy 50 km. Z kolei tryb Hybrid stanowi najbardziej ekonomiczne połączenie silnika Diesla z napędem elektrycznym: samochód zużywa wtedy tylko 1,9 l oleju napędowego na 100 km. Najciekawszą opcją jest jednak Power, w której samochód wykorzystuje pełną moc silnika Diesla i napędu elektrycznego: w sumie 285 KM.
W pierwszym roku produkcji auto będzie dostępne tylko w jednym kolorze: Electric Silver ze specjalnym wyposażeniem o nazwie Pure Limited. Limitowana seria powstała na podstawie pakietu Summum i zawiera m.in. wspomaganie kierownicy zależne od prędkości jazdy, przednie i tylne czujniki parkowania oraz system audio – High Performance Multimedia z 7-calowym wyświetlaczem. Nowością w porównaniu do zwykłej wersji V60 będą cyfrowe zegary (Driver Information Monitor – DIM). Kierowca będzie miał możliwość indywidualnej konfiguracji informacji wyświetlanych na zegarach.
Silnik nowego Volvo V60 Plug-In będzie oznaczony emblematem D6, który pojawi się w samochodach Volvo po raz pierwszy. Auto zostało również wyposażone w elektryczny napęd na 4 koła. Udało się to osiągnąć dzięki połączeniu napędu konwencjonalnego przednich kół z dołączonym napędem elektrycznym kół tylnych. Tym samym kierowca sam
decyduje, kiedy potrzebuje napędu AWD, a kiedy wystarczy mu napęd na przednią oś.
Silnik elektryczny zasilany jest z litowo-jonowego akumulatora 11,2 kWh mocowanego pod podłogą bagażnika. Zaawansowany i wyjątkowo niewielkich rozmiarów akumulator składa się z 10 modułów po 20 ogniw każdy. Wbudowany komputer monitoruje działanie układu i porównuje temperaturę i poziom naładowania każdego z 200 ogniw. Akumulator posiada wbudowany system chłodzenia wodą sterowany przez system klimatyzacji samochodu.
Akumulatory samochodu można ładować po podłączeniu do zwykłego gniazdka (230V/6A, 10A lub 16A) w domu lub na parkingu. Czas ładowania zależy od napięcia w gniazdku. Pełne ładowanie przy 10A trwa 4,5 godziny. Przy 16A czas ten ulega skróceniu do 3,5 godziny, a przy 6A trwa 7,5 godziny. Istnieje także możliwość podgrzania lub schłodzenia wnętrza podczas ładowania, by rozpocząć podróż w komfortowych warunkach.
Po pierwszej partii tysiąca egzemplarzy przeznaczonej na rok 2013 produkcja modelu V60 Plug-in Hybrid zostanie w kolejnych latach zwiększona do 4-6 tys. sztuk. Cena w zależności od rynku rozpoczyna się od 57 000 EUR.
Źródło: Samar
tb/