IIHS wskazał najbezpieczniejsze auta 2017 roku. Są niespodzianki

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | IIHS
Tomasz Budzik

/ 9Które modele dostały Top Safety Pick+?

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

Oferowany stopień bezpieczeństwa powinien być jednym z najważniejszych cech decydujących o zakupie samochodu. Które modele są pod tym względem najlepsze? Oto przygotowana przez Amerykanów lista na podsumowanie 2017 roku.

Insurance Institute for Highway Safety to amerykańska instytucja, której zadaniem jest sprawdzanie poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez samochody oraz promowanie rozsądnych zachowań za kierownicą. Agencja co roku tworzy listę modeli, które najlepiej przeszły prowadzone przez nią testy drogowe i zderzeniowe. Dlaczego warto się z nią zapoznać? Przede wszystkim z powodu prób, którym poddaje ona samochody.

Test obrysowy, w którym samochód uderza w przeszkodę jedynie 25 proc. szerokości maski, test wytrzymałości dachu, a także badanie skuteczności reflektorów w warunkach rzeczywistych to próby, które nie mają swoich odpowiedników w repertuarze Euro NCAP. Do tego dochodzi ciekawy test skuteczności systemów zapobiegania zderzeniom. Słowem, warto zapoznać się z wynikami instytucji zza oceanu, by nabrać innego spojrzenia.

Oto najbezpieczniejsze modele, które zasłużyły na obecność w grupie Top Safety Pick+. Wymieniamy jedynie te samochody, które sprzedawane są w Europie lub mają na Starym Kontynencie swoje odpowiedniki.

Subaru Impreza
- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- obrysowy test zderzeniowy po stronie pasażera: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4 (LED)

/ 9Subaru WRX - małe samochody

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- obrysowy test zderzeniowy po stronie pasażera: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4 (LED)

/ 9Subaru Outback - samochody średniej wielkości -

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- obrysowy test zderzeniowy po stronie pasażera: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4 (LED)

/ 9BMW serii 5 - duże luksusowe samochody

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4 (LED)

/ 9Mercedes Klasy E - duże luksusowe samochody

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4 (LED)

/ 9Hyundai Santa Fe (w Europie Grand Santa Fe) - SUV-y średniej wielkości

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- obrysowy test zderzeniowy po stronie pasażera: 3/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4 (światła halogenowe projektorowe)

/ 9Hyundai Santa Fe Sport (w Europie Santa Fe) - SUV-y średniej wielkości

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

- obrysowy test zderzeniowy: 4/4
- obrysowy test zderzeniowy po stronie pasażera: 3/4
- klasyczny test zderzeniowy: 4/4
- boczny test zderzeniowy: 4/4
- wytrzymałość dachu: 4/4
- zapobieganie zderzeniom: 6/6
- oświetlenie: 4/4 (światła halogenowe projektorowe)

/ 9Top Safety Pick

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

W wyróżnionym gronie zaskoczeniem może być brak szerszej reprezentacji modeli marek premium – w tym tych, które tradycyjnie kojarzone są z bezpieczeństwem. Obszerniejsza jest lista Top Safety Pick, czyli tych samochodów, które co prawda oferują ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa, ale nie sprostały wymogom IIHS-u we wszystkich kategoriach. Poniżej zamieszczamy listę tych modeli obecnych na liście Top Safety Pick, które można kupić również w Europie, a przy każdym z nich powód obniżenia ogólnej noty.

Hyundai Ioniq (oświetlenie)
Mazda 3 (oświetlenie)
Subaru XV (oświetlenie)
Toyota Prius (oświetlenie)

Samochody średniej wielkości

Kia Optima (mocowanie fotelików)

Alfa Romeo Giulia (mocowanie fotelików)
Audi A3 (mocowanie fotelików, oświetlenie)
Audi A4 (oświetlenie)
BMW serii 3 (mocowanie fotelików, oświetlenie)
Lexus IS (oświetlenie)
Volvo S60 / V60 (mocowanie fotelików, oświetlenie)

Honda CR-V (mocowanie fotelików, oświetlenie)
Hyundai Tucson (mocowanie fotelików, oświetlenie)
Kia Sportage (mocowanie fotelików, oświetlenie)
Mazda CX-3 (mocowanie fotelików, oświetlenie)
Mazda CX-5 (mocowanie fotelików, oświetlenie)
Mitsubishi Outlander (mocowanie fotelików, oświetlenie)
Subaru Forester (mocowanie fotelików, oświetlenie, obrysowy test zderzeniowy po stronie pasażera)
Toyota RAV-4 (oświetlenie, obrysowy test zderzeniowy po stronie pasażera)

Kia Sorento (mocowanie fotelików, oświetlenie)

Volvo XC60 (mocowanie fotelików, oświetlenie)

/ 9Wyniki zza wielkiej wody

Obraz
© Materiały prasowe | IIHS

Inna metodologia niż przyjęta przez Euro NCAP powoduje, że wyniki testów IIHS-u różnią się od tego, co serwuje nam europejska instytucja. Warto więc poznać inny punkt widzenia. Jak robią to Amerykanie?

W przypadku badań prowadzonych przez organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który - wprowadzony w 2012 roku - obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli - nawet tych uważanych za bardzo bezpieczne. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h. Zdaniem Amerykanów w wypadkach o takim właśnie scenariuszu najwięcej osób ginie lub odnosi poważne obrażenia. Ostatnio IIHS obrysowe testy zderzeniowe przeprowadza również po stronie pasażera, by sprawdzić, czy producenci aut dbają również o jego bezpieczeńśtwo.

IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.

Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na boczną krawędź dachu. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służy wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS, jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom. Nowym, wdrożonym w 2016 roku elementem testów IIHS jest kontrola skuteczności świateł. Przeprowadza się ją na testowym placu imitującym rzeczywiste warunki drogowe.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025