Teraz nastały takie czasy, że król klasy średniej, VW Passat, musi odpierać ataki młokosów, chociażby Hyundaia Sonaty. Co gorsza, niektórzy twierdzą, że ci młodzi, wcale nie są gorsi.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9049/passat-1.jpeg',500,365) ) |
| --- | Volkswagen doszedł do wniosku, że najlepszą obroną jest atak. Do odparcia ataku intruzów przygotowano nową generację Passata, któremu trudno cokolwiek zarzucić. Bez względu na to, czy skonstruowano go „ z miłości do samochodu”, czy tylko z miłości do nabywców, Passat to jeden z najnowocześniejszych aut klasy średniej. Jednak to właśnie koncern Hyundai zakłada znaczny wzrost sprzedaży swoich aut, którą ma osiągnąć również przy pomocy modelu Sonata. Co tak pięknie brzmi? – To my – zdają się przekonywać Koreańczycy.
WIĘCEJ ZDJĘĆ PASSATA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ PASSATA W GALERII
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9049/sonata-1.jpeg',500,375) ) |
| --- | Passat i Sonata mają zbliżoną długość i niemal identyczny rozstaw osi. Wnętrza są przestronne, jednak dla pasażerów tylnej kanapy w Sonacie jest nieco więcej miejsca nad głową. Cechą charakterystyczną Hyundaia jest wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne, które w Passacie występuje tylko z tyłu. O nowoczesności pojazdu niemieckiego świadczą elektromechaniczny hamulec postojowy uruchamiany przyciskiem, automatycznie włączające się światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania czy kluczyk zapłonowy, który wkłada się w otwór bez przekręcania. Poza tym, w Passacie zachowano tradycyjny dla tej marki układ przełączników i pokręteł, co podoba się zapewne zwolennikom tej marki. Wnętrze Sonaty zaprojektowano w sposób typowy dla aut koreańskich, z dużym prędkościomierzem umieszczonym na środku tablicy przyrządów. W wyposażeniu seryjnym Sonaty są podgrzewane spryskiwacze przedniej szyby i ogrzewane przednie siedzenia. Bagażniki obu aut są duże – w Passacie 565 l, a w Sonacie – 523 l. W obu pojazdach można
też składać oparcie tylnej kanapy.
WIĘCEJ ZDJĘĆ SONATY W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ SONATY W GALERII
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9049/passat-2.jpeg',375,500) ) |
| --- | W sprawie benzynowych silników oba koncerny mają stanowiska rozbieżne. W Sonacie zastosowano 4-cylindrową, 16-zaworową jednostką napędową, która z pojemności 2,4 l osiąga 161 KM mocy. Ma ona układ zmiennych faz rozrządu i dwa wałki wyrównoważające, zmniejszające drgania silnika. Volkswagen lansuje silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI) i do napędu Passata wybraliśmy jednostkę o pojemności 2 l i mocy 150 KM. W założeniu silnik FSI powinien zużywać mało paliwa, jednak oba pojazdy w mieście potrzebują niemal 12 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9049/sonata-2.jpeg',375,500) ) |
| --- | Zgodnie z tradycją marki Passat ma dość twarde zawieszenie, a Sonata – dość miękkie. Jadąc po złych drogach komfort jazdy jest wyższy w Hyundaiu, ale mimo wielowahaczowego zawieszenia Sonata ma gorsze własności jezdne od Passata. Do prędkości 100 km/h nieco szybszym pojazdem jest Sonata, natomiast na wyższych biegach krótsze czasy rozpędzania uzyskuje Passat, który ma bardzo elastyczny silnik. W obu autach poziom hałasu jest niski i przy prędkości 100 km/h wynosi zaledwie 65 dB. Passat ma skuteczniejszy układ hamowania, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje pojazd na drodze 37,8 m – to o 2 m. krócej od Sonaty.
Podsumowanie
Samochodem o bardziej dojrzałej konstrukcji jest VW Passat, który ma lepsze własności jezdne. Wprowadzono w nim wiele nowoczesnych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo, jak układ kontroli trakcji ESP czy układ wspomagania nagłego hamowania. Urządzeń tych nie ma w wyposażeniu standardowym Sonaty, jest za to radio, którego zabrakło w Passacie. Seryjne wyposażenie pojazdów jest jednak polityką danej firmy. Pod względem przestronności wnętrza oba pojazdy są podobne.
Hyundai Sonata | VW Passat | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Hyundai Sonata | VW Passat |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3) | 2359 | 1984 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 161/5800 | 150/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 219/4250 | 200/3500 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 8,9 | 9,4 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 8,7 | 7,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 213 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 65 | 65 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 39,8 | 37,8 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 523 | 565 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 70 | 70 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,5/11,8 | 6,4/11,3 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 480 x 183 x 147 | 477 x 182 x 147 |
| Rozstaw osi (cm) | 273 | 271 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/12 |
| Cena (zł) | 85 900 | 89 090 |
- - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Hyundai Sonata GL Komfort | VW Passat Trendline |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ASR zapobiegający poślizgowi kół napędowych/ wspomaganie nagłego hamowania | - | S/S |
| Układ kontroli trakcji ESP | - | S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/- |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S | - |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Radio z CD | S | - |
| Klimatyzacja manualna | S | S |
| Ogrzewane siedzenia przednie/ ogrzewanie przedniej szyby | S/- | -/S |
S - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit