Hybryda czy LPG?
Napęd hybrydowy i instalacja LPG to dwa sposoby na oszczędną jazdę. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, co się bardziej opłaca. Odpowiedź na pytanie o najoszczędniejszy napęd nie jest prosta. Koszt podróży obliczyliśmy, biorąc pod uwagę średnie spalanie, podawane przez użytkowników takiego samego auta w wersji hybrydowej i z zasilaniem LPG.
Naszym przykładowym samochodem jest Toyota Auris hatchback. Średnie spalanie dla wersji z napędem hybrydowym (HSD) to 4,5 l/100 km. Koszt pokonania stu kilometrów wynosi zatem 21,29 zł. Hybryda jest najoszczędniejsza podczas jazdy miejskiej. Na autostradach różnice maleją, a bezapelacyjnie najoszczędniejszy jest silnik wysokoprężny.
Aurisa można wyposażyć w instalację LPG, z którą spala co najmniej 20 proc. więcej, niż zasilany benzyną. Mimo to, licząc wyłącznie koszt gazu (choć rozruch następuje na benzynie), cena przejechania 100 km na LPG to 18,51 zł, czyli średnio o 2,78 zł mniej, niż w wersji hybrydowej.
Biorąc pod uwagę, że przeciętny samochód w Polsce przejeżdża rocznie ok. 12 tys. km, oszczędność użytkownika samochodu, napędzanego gazem może teoretycznie sięgnąć 333,60 zł rocznie. Należy doliczyć koszty benzyny, niezbędnej do rozruchu. Są one wyższe zimą niż latem, przeciętnie można przyjąć 2 zł/100 km.
Użytkownik, który przerobił Aurisa na gaz może zatem liczyć na ok. 90-100 zł więcej w kieszeni rocznie. Oznacza to, że w przypadku korzystania z samochodu w mieście koszt użytkowania hybrydy jest zbliżony do auta zasilanego LPG. Trzeba pamiętać także o kosztach przeglądów technicznych na stacjach kontroli pojazdów. Modele hybrydowe, tak samo jak te z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, muszą przechodzić przeglądy trzy lata po pierwszej rejestracji nowego samochodu, następnie w piątym roku eksploatacji, potem już co roku. Auta wyposażone w instalację gazową muszą przechodzić przeglądy co roku, a cena usługi jest o ponad 60 proc. wyższa (łącznie wynosi 161 zł).
Plusem na korzyść wersji hybrydowej jest również koszt części zamiennych. Samochody hybrydowe nie mają wielu podatnych na zużycie podzespołów, jak: dwumasowe koła zamachowe, sprzęgła, alternatory, rozruszniki i paski klinowe. Ponieważ układ napędowy intensywnie wspomaga w nich hamowanie, hybrydy mają też mniejsze zużycie klocków i tarcz hamulcowych. Warto też pamiętać, że korzystanie z LPG przyspiesza zużycie jednostki napędowej.
Trzeba jednak uwzględnić koszty zakupu poszczególnych wersji. Cena instalacji gazowej wynosi 4,5 tys. zł, natomiast za wersję hybrydową przyjdzie dopłacić aż 15 tys. zł. Z drugiej strony kwota ze sprzedaży używanej hybrydy (jej wartość rezydualna) - też będzie odpowiednio wyższa, co w ostatecznym rozrachunku zaciera różnicę.
Poniżej prezentujemy jak prezentują się wydatki w przypadku różnych wersji napędowych:
| | Benzynowy 1,6 (133 KM) | Diesel 2,0(124 KM) | Hybryda (135 KM) | LPG |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Średnie spalanie w l/100 km wg raportów użytkowników | 7,9 | 6,6 | 4,5 | 9,3 |
| Cena przejechania 100 km w zł | 37,37 | 30,76 | 21,29 | 18,51 |
| Różnica w stosunku do wersji hybrydowej w zł | +16,08 | +9,74 | - | -2,78 | Opracowanie powstało w oparciu o średnie ceny paliw (e-petrol.pl), wynoszące odpowiednio:
- benzyna 95 - 4,73 zł/l,
- olej napędowy - 4,66 zł/l,
- LPG - 1,99 zł/l.