Hondy CB650R i CBR650R na 2021 r. spełnią Euro 5 i dostaną kilka ulepszeń
Bliźniacze Hondy CB650R i CBR650R to kolejne motocykle, których silniki zostają zmodyfikowane tak, aby spełniały normy emisji Euro 5. To jednak niejedyna nowość w tych modelach na 2021 rok. Wśród ulepszeń znalazło się nowe zawieszenie i elektronika. Poprawiono też pozycję za kierownicą.
Goła Honda CB650R i wyposażona w owiewki Honda CBR650R to modele, które różnią się nieco wyglądem, ale pod spodem to ta sama konstrukcja. Za napęd tych motocykl odpowiada 4-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 649 cm3. Jego moc to 95,2 KM przy 12 000 obr./min. Jest to dokładnie 70 kW, a zatem po założeniu ogranicznika i "ścięciu" tej wartości o połowę, możliwa jest też jazda tymi maszynami na prawo jazdy kategorii A2. Maksymalny moment obrotowy wynosi natomiast 63 Nm przy 9500 obr./min.
Wartości te się nie zmieniły, ale silnik i jego osprzęt poddano sporym modyfikacjom, aby spełnić nową normę Euro 5. Dokonano zmian w oprogramowaniu komputera sterującego pracą silnika, w geometrii krzywek rozrządu i czasach pracy zaworów dolotowych, modyfikacji rury wydechowej, katalizatora i tłumika, a także dodano czujnik położenia wału korbowego.
Najważniejszą nowością, która ma bezpośrednie odbicie w użytkowaniu motocykli Hondy CB650R i CBR650R, jest zastosowanie regulowanego zawieszenia z widelcem USD Showa 41 mm typu Separate Function Big Piston z rozdzielonym tłumieniem dobicia i odbicia. Amortyzatory tam użyte mają separację tłumienia w jednej rurze widelca i mechanizm sprężynowy w drugiej. Oprócz tego z przodu zamontowano promieniowe, 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe i pływające tarcze.
Jeśli chodzi o wygląd i konstrukcję motocykla, to pojawiły się 2 nowości. Jedną, właściwie tylko kosmetyczną, są nowe panele boczne i mocowanie tylnego błotnika oraz tablicy rejestracyjnej. Ważniejszą, jeśli chodzi o stronę użytkową, jest zwiększony kąt nachylenia ramion kierownicy, który ułatwia manewrowanie przy małych prędkościach.
Od strony elektroniki poprawiono czytelność wyświetlacza LCD znajdującego się przed kierowcą. Nowością jest natomiast gniazdo USB-C znajdujące się pod siedziskiem.