Od Transportera do Passata
Pomimo kilku wersji nadwoziowych tych modeli (m.in. Variant, kabrio, sportowy Karmann Ghia) nie mógł konkurować z wieloma firmami, proponującymi szerszą gamę modeli. Konieczne stało się więc zaprojektowanie zupełnie nowego samochodu, który byłby większy od dotychczasowych modeli i oferował wyższy komfort jazdy. Słowem, pojazd powinien trafiać do zamożniejszych klientów. Prace nad takim modelem trwały od początku lat sześćdziesiątych. Opracowywane były różne wersje nadwoziowe: od klasycznych linii sedana, poprzez modele z pochyloną płaszczyzną tylnej części, do wersji kombi. Wszystkie nosiły wspólny kryptonim EA 142. Pomimo takiej różnorodności, nie zdecydowano się na produkcję wszystkich modeli. Badania wykazały, że najkorzystniej zostaną na rynku przyjęte wersje kombi, które od czasu pierwszego Variant’a stale notowały rosnącą pozycję na rynku oraz modele ze ściętym tyłem. Takie pojazdy zaproponowano klientom, oznaczając je jako Volkswagen 411.