Początki "samochodów dla ludu"
Pomimo ogromnego sukcesu, jaki odnosił na wszystkich rynkach Volkswagen Garbus, trwały intensywne prace projektowe nad nowymi modelami. Dla kierownictwa firmy oczywiste było, że niemożliwy jest rozwój firmy, bez wprowadzenia nowych modeli. Jednym z takich pojazdów miał zostać model oznaczony kryptonimem EA 48. Pojazd ten zaprezentowano w lipcu 1953. Był to czteromiejscowy, dwudrzwiowy samochód o karoserii przypominającej najstarsze wersje Trabanta. W założeniu był to kolejny model „dla ludu”. Jego podstawowymi zaletami miały być: ekonomiczne spalanie (napędzany był dwucylindrowym silnikiem o tokach przeciwsobnych (boxer), mającym pojemność 700 cm sześć. i rozwijającym moc maksymalną 18 KM, prostota konstrukcji i duże, pudełkowate wnętrze. Model ten posiadał napęd kół przednich (!) i był ponadto pierwszym na świecie pojazdem w którym wykorzystano równocześnie przedni napęd i zawieszenie typu Mc Pherson.