Historia Skody Fabii
Skoda Fabia jest jednym z najpopularniejszych aut w Polsce. Przedstawiamy, jak wyglądała historia tego pojazdu zza naszej południowej granicy
Skoda Fabia I
Prace rozwojowe nad następcą świeżo zaprezentowanego modelu Felicia rozpoczęły się jesienią 1994 r. Na efekty musieliśmy czekać do 1999 r., kiedy to 14 września Fabia została zaprezentowana na 58. Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Produkcja seryjna ruszyła po nieco ponad miesiącu (19 października tego samego roku), a sprzedaż w Czechach - po niespełna 3 miesiącach (4 grudnia). W dniu debiutu rynkowego auto było oferowane w poziomach wyposażenia Comfort i Elegance. Oferta napędowa obejmowała silniki benzynowe 1,4 (MPi/68 KM lub 16V/100 KM) i wysokoprężne 1,9 (SDi/64 KM lub TDI/101 KM).
Skoda Fabia I
Na pierwszy większy jubileusz nie trzeba było długo czekać - już 14 września 2000 r. linię montażową opuściła stutysięczna Fabia. Z czasem rodzina modelowa zaczęła się powiększać - do hatchbacka dołączyły wersje kombi (30 września 2000 r.) i sedan (marzec 2001 r.). W styczniu 2002 r. samochód został po raz trzeci z rzędu uznany za najlepszy w swoim segmencie przez magazyn "What Car?". W czerwcu tego samego roku Fabia stała się drugim (po Fiacie Seicento) najczęściej kupowanym autem w Polsce. Wtedy też rozpoczęła się potężna ofensywa czeskiej marki w Polsce.
Skoda Fabia I
Na przełomie 2002 i 2003 roku trzycylindrowe jednostki 1,2 HTP (54 i 64 KM) wyparły wersje 1,0 MPi i 1,4 MPi. W marcu 2003 r. zadebiutowała odmiana RS napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,9 TDI (130 KM) poprzez 6-stopniową przekładnię. Przez cztery lata zbudowano 21 551 egzemplarzy tej wersji. 8 kwietnia 2004 r. linię montażową opuściła milionowa Fabia, zaś w 2005 r. zmodernizowano motor 1,4 TDI. Charakteryzował się on mocą 70 lub 80 KM i spełnieniem normy emisji spalin Euro4. W lipcu 2005 r. powstała wersja specjalna - Edition 100. Powstała ona dla uczczenia stulecia dywizji samochodowej Skody.
Skoda Fabia II
Wiosną 2002 r. ruszyły pierwsze prace nad II generacją modelu. Debiut miał miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2007 r. Licząc obie generacje dwumilionowa Fabia opuściła bramy fabryki 25 kwietnia 2007 r. W listopadzie tegoż roku została zaprezentowana odmiana kombi.
<
Skoda Fabia II
Styczeń 2009 r. upłynął pod znakiem rajdowego debiutu Fabii S2000 w Rajdzie Monte Carlo. W marcu 2009 r. zadebiutowała odmiana Scout z nadwoziem kombi. Istotny był marzec 2010 r. - wtedy też miał miejsce rozległy lifting Fabii. W ofercie pojawiły się silniki TSI 1,2 (86 lub 105 KM), CR 1,2 TDI oraz 1,6 TDI.
Skoda Fabia II
W czerwcu 2010 r. rozpoczęła się produkcja Fabii RS z nadwoziem hatchback i kombi oraz 180-konnym silnikiem 1,4 TSI, łączonym standardowo z 7-stopniową skrzynią DSG. W marcu 2013 na karoserie Fabii trafiło nowe logo marki, a 20 września tego samego roku fabrykę opuścił półtoramilionowy egzemplarz drugiej generacji pojazdu. We wrześniu 2014 r. pojawiły się pierwsze publikacje o nowej odsłonie Fabii. Mimo to zainteresowanie klientów II generacją nadal jest bardzo duże.
Skoda Fabia III
Rozpoczęcie produkcji seryjnej Skody Fabii III miało miejsce 27 sierpnia 2014 r. Oficjalny debiut tego mierzącego 3999 mm długości, 1732 mm szerokości i 1467 mm wysokości samochodu zaplanowano na 2 października 2014 r., podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Oferta silnikowa obejmie jednostki 1,0 MPi (60 lub 75 KM), 1,2 TSI (90 lub 110 KM) oraz 1,4 TDI (75, 90 lub 105 KM).
Skoda Fabia III
Przez lata Skoda Fabia pięła się ku górze, będąc w Polsce w czołówce nowych aut popularnych od początku obecności na rynku. W 2013 r. zajęła drugą lokatę z liczbą 10 812 zarejestrowanych samochodów. Od debiutu w 1999 r. wyprodukowano 3,5 mln egzemplarzy tego modelu w różnych typach nadwozi.
Źródło: Skoda
ll/sj, moto.wp.pl