Historia Saaba cz. 1 

None

Obraz

/ 11Saab 92

Obraz

Prawdziwa historia producenta samochodów Saab zaczęła się jednak 10 czerwca 1947. Wówczas to pochwalono się trzema modelami: Saab 90 Safir, Saab 91 Scandia i Saab 92. Były to zasadniczo różniące się od siebie modele. Dwa pierwsze miały znaczną długość i wysokość, oraz posiadały skrzydła. Saab 91 był, bowiem dwu, a Saab 90 trzydziestodwuosobowym, pasażerskim samolotem. Stojący obok nich Saab 92 był natomiast pełnoprawnym samochodem.

/ 11Saab 92

Obraz

Pierwsza przygoda ze sportem odbyła się w czasie Rajdu Monte Carlo. Do konkurencji wystawiono dwa modele Saab 92, których kierowcami byli Rolf Mellde i Greta Molander. Obydwa pojazdy osiągnęły metę rajdu i w klasyfikacji generalnej zajęły odpowiednio 69 i 55 miejsce. Pierwszy wyścig był tylko "jazdą testową". Swoją klasę zespół Saaba pokazał dopiero w latach następnych. Najpierw Greta Molander zdobyła pierwsze miejsce w klasyfikacji pań w rajdzie Monte Carlo (1952 r.), a następnie Mellde zwyciężył w Mistrzostwach Szwecji w 1953 r.

/ 11Saab 92 - 1950

Obraz

Produkcję seryjną rozpoczęto w grudniu 1949 oferując dwa modele wyposażenia: standard i De-Luxe. Bez względu na wyposażenie wszystkie one miały jedną cechę wspólną: ciemnozielony kolor. Równocześnie z rozpoczęciem produkcji opracowano strategię promocji samochodów. Wzorem wielu wytwórni europejskich Saab rozpoczął starty w rajdach samochodowych.

/ 11Saab 92 - 1953

Obraz

Produkcję seryjną rozpoczęto w grudniu 1949 oferując dwa modele wyposażenia: standard i De-Luxe. Bez względu na wyposażenie wszystkie one miały jedną cechę wspólną: ciemnozielony kolor. Równocześnie z rozpoczęciem produkcji opracowano strategię promocji samochodów. Wzorem wielu wytwórni europejskich Saab rozpoczął starty w rajdach samochodowych.

/ 11Saab 92

Obraz

Ten samochód miał numer seryny 100 000.

/ 11Saab 92

Obraz

Model z 1954 roku. Jak widać, producent chciał pokazać, że auto świetnie nadaje się również na piknik i kemping.

/ 11Saab 95 - pierwszy model kombi

Obraz

Oferował on składane siedzenia, dzięki czemu mógł być pojazdem dwu, pięcio, a nawet siedmioosobowym. Mógł także zabrać 500 kg bagażu. Rok po prezentacji modelu Saab 95 na drogi wyjechał Saab 96.

/ 11Saab 92 - Sonet

Obraz

W marcu 1956 dwa samochody Saab 93 zaprezentowano w Nowym Yorku i jednocześnie utworzono przedstawicielstwo zajmujące się sprzedażą w USA - Saab Motors Inc. Prezentacja odbyła się w nowojorskim Coloseum, gdzie ciekawostką był prototyp Saab Sonett, znany także, jako Saab 94. Był to dwumiejscowy model sportowy posiadający ramę z metali lekkich i karoserię z włókna szklanego (wykonano tylko sześć takich pojazdów, do dzisiaj dotrwało pięć).

/ 11Saab 96

Obraz

Prezentacja auta odbyła się 17 lutego 1960 r. Pojazd ten nie był zupełnie nowym modelem, gdyż wykorzystywano płytę podłogową dotychczas produkowanych wersji, ale zewnętrznie wyraźnie różnił się od poprzedników.

10 / 11Saab 93

Obraz

To model z 1959 roku. Do kończ tego roku w USA sprzedano ponad 12 tys. sztuk tego pojazdu.

11 / 11Saab Sonet II

Obraz

W roku 1966 Saab zaprezentował dwie premiery. Jedną z nich była kolejna wersja dwuosobowego sportowego Coupe z nadwoziem wykonanym z włókna szklanego. Model nazwany Sonet II (znany także, jako Saab 97) był odpowiedzią na zapotrzebowanie na takie pojazdy na rynku amerykańskim i potwierdzał jak duże znaczenie dla dyrekcji Saaba miała wysoka pozycja na tamtejszym rynku.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy