Historia Saaba cz. 1
None
Saab 92
Prawdziwa historia producenta samochodów Saab zaczęła się jednak 10 czerwca 1947. Wówczas to pochwalono się trzema modelami: Saab 90 Safir, Saab 91 Scandia i Saab 92. Były to zasadniczo różniące się od siebie modele. Dwa pierwsze miały znaczną długość i wysokość, oraz posiadały skrzydła. Saab 91 był, bowiem dwu, a Saab 90 trzydziestodwuosobowym, pasażerskim samolotem. Stojący obok nich Saab 92 był natomiast pełnoprawnym samochodem.
Saab 92
Pierwsza przygoda ze sportem odbyła się w czasie Rajdu Monte Carlo. Do konkurencji wystawiono dwa modele Saab 92, których kierowcami byli Rolf Mellde i Greta Molander. Obydwa pojazdy osiągnęły metę rajdu i w klasyfikacji generalnej zajęły odpowiednio 69 i 55 miejsce. Pierwszy wyścig był tylko "jazdą testową". Swoją klasę zespół Saaba pokazał dopiero w latach następnych. Najpierw Greta Molander zdobyła pierwsze miejsce w klasyfikacji pań w rajdzie Monte Carlo (1952 r.), a następnie Mellde zwyciężył w Mistrzostwach Szwecji w 1953 r.
Saab 92 - 1950
Produkcję seryjną rozpoczęto w grudniu 1949 oferując dwa modele wyposażenia: standard i De-Luxe. Bez względu na wyposażenie wszystkie one miały jedną cechę wspólną: ciemnozielony kolor. Równocześnie z rozpoczęciem produkcji opracowano strategię promocji samochodów. Wzorem wielu wytwórni europejskich Saab rozpoczął starty w rajdach samochodowych.
Saab 92 - 1953
Produkcję seryjną rozpoczęto w grudniu 1949 oferując dwa modele wyposażenia: standard i De-Luxe. Bez względu na wyposażenie wszystkie one miały jedną cechę wspólną: ciemnozielony kolor. Równocześnie z rozpoczęciem produkcji opracowano strategię promocji samochodów. Wzorem wielu wytwórni europejskich Saab rozpoczął starty w rajdach samochodowych.
Saab 92
Model z 1954 roku. Jak widać, producent chciał pokazać, że auto świetnie nadaje się również na piknik i kemping.
Saab 95 - pierwszy model kombi
Oferował on składane siedzenia, dzięki czemu mógł być pojazdem dwu, pięcio, a nawet siedmioosobowym. Mógł także zabrać 500 kg bagażu. Rok po prezentacji modelu Saab 95 na drogi wyjechał Saab 96.
Saab 92 - Sonet
W marcu 1956 dwa samochody Saab 93 zaprezentowano w Nowym Yorku i jednocześnie utworzono przedstawicielstwo zajmujące się sprzedażą w USA - Saab Motors Inc. Prezentacja odbyła się w nowojorskim Coloseum, gdzie ciekawostką był prototyp Saab Sonett, znany także, jako Saab 94. Był to dwumiejscowy model sportowy posiadający ramę z metali lekkich i karoserię z włókna szklanego (wykonano tylko sześć takich pojazdów, do dzisiaj dotrwało pięć).
Saab 96
Prezentacja auta odbyła się 17 lutego 1960 r. Pojazd ten nie był zupełnie nowym modelem, gdyż wykorzystywano płytę podłogową dotychczas produkowanych wersji, ale zewnętrznie wyraźnie różnił się od poprzedników.
Saab 93
To model z 1959 roku. Do kończ tego roku w USA sprzedano ponad 12 tys. sztuk tego pojazdu.
Saab Sonet II
W roku 1966 Saab zaprezentował dwie premiery. Jedną z nich była kolejna wersja dwuosobowego sportowego Coupe z nadwoziem wykonanym z włókna szklanego. Model nazwany Sonet II (znany także, jako Saab 97) był odpowiedzią na zapotrzebowanie na takie pojazdy na rynku amerykańskim i potwierdzał jak duże znaczenie dla dyrekcji Saaba miała wysoka pozycja na tamtejszym rynku.