Historia Renault - część II
None
Prototyp 4CV, rok 1942
Po zajęciu Paryża przez wojska niemieckie w największej tajemnicy trwały prace nad nowymi modelami: 4CV i 11CV. W lutym 1942 zaczęto prace nad silnikiem prototypu, a rok później prototyp 4 CV wyjechał z fabryki. Po wyzwoleniu w 1944 roku tymczasowym administratorem zakładów Renault został Pierre Lefaucheux. Nakazał podjęcie prac nad modelami 4CV i 11CV. Zaproponował także zaprojektowanie czterodrzwiowego 4CV, bo jako mężczyzna słusznego wzrostu miał problem z zajęciem miejsca na tylnych siedzeniach. Pojazd ten 9 listopada 1945 zyskuje wyższą ocenę ekspertów. On też jest produkowany w nowych, znacjonalizowanych zakładach (firmę przekształcono w Regie Nationale des Usines Renault).
Model 4 CV, rok 1947
Publiczna prezentacja modelu 4CV odbyła się podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1946 roku. Był to pojazd o nietypowym kształcie, przypominającym nieco VW Garbusa i wyposażonym tak, jak VW w silnik umieszczony z tyłu. Po odbudowie ze zniszczeń wojennych, Renault ponownie rozpoczyna produkcję modeli większych: Fregate z silnikiem o pojemności 2000 ccm i Colorale z silnikiem 2400 ccm (na salonie w 1951 przedstawiono także wersję tego modelu z napędem na cztery koła !). W najcięższym okresie wymagającym „zmotoryzowania" społeczeństwa Francji produkowano dwa „pojazdy popularne": Citroena 2 CV i Renault 4 CV.
Model 4CV w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, rok1951
Klienci poszukiwali jednak coraz to nowszych konstrukcji. Rozpoczęto więc zmianę modeli. W czerwcu 1961 z taśm zjechał ostatni model 4 CV.
Królowa Elżbieta ogląda model Dauphine, rok 1957
Na początku lat sześćdziesiątych wydawało się, że w kanonach motoryzacji pokazano już wszystko. Były przecież modele sedan, kombi, małe pojazdy z tylną klapą. Czego mogli jeszcze oczekiwać klienci?
Brigitte Bardot z samochodem Floride, rok 1959
Były przecież modele sedan, kombi, małe pojazdy z tylną klapą. Czego mogli jeszcze oczekiwać klienci?
Produkcja Renault4 w I'Seguin, rok 1961
W czerwcu 1961 z taśm zjechał ostatni model 4 CV. Jego następcą był model Renault 4. Był to pierwszy samochód Renault, produkowany z przednim napędem i pierwszy na świecie pojazd wyposażony w ciśnieniowy układ chłodzenia.
Gama modeli z roku 1962
Aby udowodnić wyższość swoich modeli nad pojazdami konkurencji, firma Renault zaproponowała niecodzienną reklamę: do dyspozycji Paryżan oddano 200 samochodów w ramach programu „Siądź za kierownicą”.
Renault 8 Gordini w Rajdzie Koryski, rok 1964
Największą sensacją początku lat siedemdziesiątych jest jednak rozpoczęcie produkcji kolejnego światowego hitu. Jeszcze w październiku 1971 szefowie firmy zaprzeczali, jakoby trwały prace nad nowym modelem. Tymczasem 28 stycznia 1972 świat poznał model Renault 5. Pod maską montowano silniki sprawdzone w samochodach Renault 4 (782 ccm - 36 KM) i Renault 8 (956 ccm - 47 KM).
Renault 16, rok 1965
Renault 16. Był on pierwszym na świecie samochodem z tak popularnej dzisiaj klasy liftback.
Bagażnik Renault 16
Obawy, czy model będzie miał szanse zrewolucjonizować rynek okazały się bezzasadne, a model jako pierwsze Renault, uhonorowany został tytułem „Car of the Year” (1965).
Renault Alpine A210 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, rok 1968
Coraz głośniej jest o samochodach Alpine: w 1973 Alpine A 110 zostaje rajdowym Mistrzem Świata, Alpine A441 zdobywa Mistrzostwo Europy w kategorii samochodów z silnikiem dwulitrowym (1974), trzecie miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Świata (1975).
Renault 5, rok 1972
Największą sensacją początku lat siedemdziesiątych jest jednak rozpoczęcie produkcji kolejnego światowego hitu. Jeszcze w październiku 1971 szefowie firmy zaprzeczali, jakoby trwały prace nad nowym modelem. Tymczasem 28 stycznia 1972 świat poznał model Renault 5. Pod maską montowano silniki sprawdzone w samochodach Renault 4 (782 ccm - 36 KM) i Renault 8 (956 ccm - 47 KM). Mała „Renówka” szybko znalazła aprobatę na rynku. Panowała wówczas niewielka konkurencja (największym rywalem był włoski Fiat 127), a jednocześnie coraz częściej wybierano samochody małe i ekonomiczne (można zaryzykować stwierdzenie, że to właśnie wówczas narodził się segment B). Jeżeli dodamy do tego, że pojazd miał komfortowe zawieszenie, doskonałą stabilność na drodze i ładną linię nadwozia, sukces był gwarantowany.
Renault Alpine A 110 w Rajdzie Portugalii, rok 1973
Coraz głośniej jest o samochodach Alpine: w 1973 Alpine A 110 zostaje rajdowym Mistrzem Świata, Alpine A441 zdobywa Mistrzostwo Europy w kategorii samochodów z silnikiem dwulitrowym (1974), trzecie miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Świata (1975).
Renault Espace, rok 1984
Rok 1984 jest bardzo ważny nie tylko dla Renault, ale również dla całej światowej motoryzacji. Otóż po raz pierwszy w Europie (kilka miesięcy wcześniej zakłady Chryslera rozpoczęły montaż Voyager'a) pojawia się jednobryłowa limuzyna wielkoprzestrzenna - Espace. Zachwyt budzi nie tylko koncepcja większego rodzinnego samochodu, ale również jego uniwersalność i możliwości ładunkowe (obrotowe fotele, wyjmowanie siedzeń i możliwość ich przestawiania). Ludzi znających technikę zaskakuje w tym pojeździe wykorzystanie materiałów niemetalowych. Pojazd posiada nie tylko poszycie nadwozia z tworzyw sztucznych, ale także elementy przeniesienia napędu (wał napędowy w wersji z napędem na cztery koła Quadra ważył ok. 3 kilogramów).
Renault 25, rok 1984
Współpraca z amerykańskim koncernem, którego akcje wykupiło Renault, zaowocowała także rozszerzeniem oferty sprzedaży w Europie samochodów Jeep. Przebojem na rynku samochodów luksusowych był od 1984 Renault 25. Ten pojazd o nietypowych proporcjach (zazwyczaj modele prestiżowe były klasycznymi limuzynami) miał bardzo szeroką gamę silników od 2000 ccm (103 KM) do 2664 ccm (144 KM), oraz dwie jednostki wysokoprężne. Ponadto samochód, jak mało który pojazd konkurencji miał już w wyposażeniu standardowym wiele dodatków za które dotychczas należało dopłacać. Niestety, oryginalna linia nadwozia nie znalazła poklasku za granicą. We Francji natomiast pojazd stał się samochodem służbowym prezydenta Mitterranda.
Renault Laguna V6 w Tanzanii, rok 1994
W 1986 roku pojawia się na rynku model Renault 21. Pojazd zastąpił dotychczas produkowany model Renault 18. Jednak Renault nie ma szczęścia w tej klasie pojazdów: następca także nie zdołał podbić rynków zagranicznych. Udało się to dopiero pojazdowi doskonale znanemu z naszych dróg - Renault Laguna I (do sieci handlowej trafiła w styczniu 1994).
Gama Megane
Od 1989 Francuzi mają jeszcze jedną silną kartę - Renault 19. Wydawało się, że na rynku opanowanym przez Golfa, Escorta i Tipo (samochód roku 1989) nie uda się upchnąć jeszcze jednego modelu. Tymczasem klienci szybko docenili walory „Dziewiętnastki” i pojazd stał się szlagierem na wszystkich rynkach - także w Niemczech, gdzie był najlepiej sprzedającym się pojazdem importowanym. Jego sukces spowodowany był szeroką gamą nadwoziową: trzy-, pięcio-, czterodrzwiowe i silnikową, oraz wieloma wersjami wyposażenia. Tę dobrą passę sprzedaży kontynuuje Renault Megane, który w 1996 zastąpił "dziewiętnastkę", a obecnie jest już trzecią generacją typoszeregu (Megane II miało premierę w roku 2002, a Megane III - w roku 2008).
Gama jednobryłowców
Renault Scenic jest prekursorem samochodów typu minivan (zdobyło tytuł Car of the Year 1997). Konstrukcja samochodu była bardzo klarowana. Pojazd zbudowano na bazie klasycznego samochodu kompaktowego (w tym przypadku Renault Megane), przez co miał zbliżone walory trakcyjne, podczas jazdy miejskiej, ale inaczej zaplanowano wnętrze pojazdu. Ponieważ najwięcej przestrzeni zajmują nogi jadących, miejsca siedzące umieszczono tak, aby pasażerowie siedzieli wyżej i podudzia, zamiast pozycji pochylonej do przodu, były bardziej pionowo.
Avantime, rok 2001
Największą innowacją ostatnich lat był zbudowany przez inżynierów firmy Matra model Avantime o futurystycznych kształtach. Zaskoczeniem była już powierzchnia szyb: ogromna szyba przednia, ściana boczna, zaokrąglona na klapie tylnej i ... szklany dach. Ograniczenie przenikania promieni przez szklany dach, zapewnia barwione szkło o grubości 5 mm, które pochłania aż 90% promieniowania. Tym samym do wnętrza dociera tylko 5-10% (zależy od stopnia odbicia). W tradycyjnym szkle, przenikanie promieni wynosi 80-85%.
Avantime, rok 2001
Interesująco wygląda też otwieranie drzwi. Skrzydła drzwiowe o długości 140 cm i ważące 50 kg, wydawały się największą wadą Avantime. Tymczasem po pociągnięciu za klamkę najpierw uchylana jest szyba boczna (ruch szyby pozwala na lepsze domknięcie do uszczelki), drzwi odsuwają się od nadwozia, obracają na zawiasach i odchylają do przodu karoserii. Wszystko odbywa się bezszelestnie, a trójfazowy mechanizm pozwala zachować szerokość otwarcia, identyczną jak w innych samochodach. Kolejną innowację ukryto za osłoną wstecznego lusterka. Umieszczono tam trzy przyciski. Jeden jest odpowiedzialny za zasłonięcie szyby w dachu roletą, drugi za otwarcie okna dachowego, a trzeci za stworzenie... kabrioletu. Dotknięcie go powoduje, że szyby boczne jadą w dół, a okno dachowe, zajmujące połowę dachu, uchyla się. Zważywszy, że pojazd nie ma słupków bocznych całe wnętrze jest odsłonięte. Oczywiście nadal jest stabilna konstrukcja dachu, ale jazda nowym Renault jest identyczna, jak samochodami typu targa. Niestety, chłodne
przyjęcie na rynku zaowocowało wycofaniem modelu z produkcji i od pewnego czasu Avantime jest modelem kolekcjonerskim.