Polonez
Czy ten samochód można nazwać w pełni polskim? Nie do końca. Z powodów oszczędnościowych Polonez powstał na bazie Fiata 125p. Z tego modelu zaczerpnięto płytę podłogową i wiele innych rozwiązań. Jednak jest to nowy model stworzony w Polsce, więc naszym zdaniem zasługuje na znalezienie się na tej liście.
Debiutujące w 1978 roku nadwozie typu hatchback o innowacyjnej stylistyce cechowało się niższym oporem powietrza i większym bezpieczeństwem niż w Fiacie 125p. Niestety niewielkie nakłady finansowe na projekt i pochodzenie Poloneza oznaczały, że pod stosunkowo nowoczesną karoserią krył się samochód przestarzały już w chwili debiutu. Mimo to polski kompakt przez długi czas produkowany był równolegle z protoplastą o włoskich korzeniach. Co więcej, Polonez przeszedł w 1991 roku gruntowną modernizację i był sprzedawany aż do 2002 roku. Model przez lata oferowany był w wielu wersjach nadwoziowych - również użytkowych. Powstał łącznie w liczbie ponad miliona egzemplarzy. Niestety, podobnie jak w przypadku Syreny, również w Polonezie było widać problemy wynikające z oszczędności i pośpiechu. Choć była to bardziej udana konstrukcja, to wiele jej brakowało do zachodnich konkurentów.