Mikrus MR-300
Mikrus, który zadebiutował w 1957 roku, był jednym z samochodów podobnego typu, które powstawały na całym świecie - od Japonii po Niemcy. We wszystkich przypadkach założenia były takie same - stworzyć mały, tani i jak najmniej skomplikowany pojazd, który zmotoryzuje obywateli. To niewielkie auto napędzane było dwucylindrowym, dwusuwowym silnikiem benzynowym o pojemności 296 cm3 i mocy 14,5 KM. Nadwozie Mikrusa MR-300 powstawało w Mielcu, natomiast silnik w Rzeszowie.
Choć przepis wydawał się dobry, to produkcja zakończyła się już w 1960 r. po jedynie 1728 egzemplarzach. Co było przyczyną porażki? Zapowiadano, że Mikrus będzie tylko nieznacznie droższy od motocykla, ale przy średniej pensji na poziomie 1000 zł, samochód kosztował aż 50 tys. zł (dla porównania Warszawa to był wydatek aż 120 tys. zł). Nigdy nie uruchomiono seryjnej produkcji, która pozwoliłaby obniżyć cenę auta. Choć i wtedy byłoby ono stosunkowo drogie.