Syrena
Ten bardzo dobrze znany w naszym kraju samochód to prawdziwie polska konstrukcja. Choć miał on wykorzystać jak najwięcej elementów z większej Warszawy, co w dużym stopniu zdefiniowało wygląd Syreny, to podwozie i silnik zostały zaprojektowane specjalnie dla nowego modelu. Pierwsza wersja oznaczona numerem 100 zaczęła być produkowana 20 marca 1957 roku w zakładach FSO. Do 1972 roku model ten był wytwarzany w Warszawie i w tym czasie przeszedł wiele modyfikacji. Jednak zdecydowana większość z ponad 520 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy to wersja 105 pochodząca z Bielska-Białej. Produkcję tego modelu zakończono w 1983 roku.
Pod maską montowane były silniki dwusuwowe - początkowo dwucylindrowy o mocy 27 KM, a od modelu 104 trzycylindrowa jednostka oferująca 40 KM. Mierzący nieco ponad 4 metry samochód przez wielu wspominany jest z nostalgią, ale osoby, które nim jeździły, nie mogą mówić o szczęśliwej eksploatacji. Niewielkie nakłady finansowe na projekt Syreny zaowocowały tym, że w samochodzie masowo pojawiały się małe usterki. Choć często ich naprawa była prosta, to trudno mówić tu jakiejkolwiek niezawodności. Podobnie było z samymi silnikami, które wymagały stosunkowo częstych remontów.