CWS
W tym samym okresie co Ralf-Stetysz powstała należąca do państwa marka CWS (Centralne Warsztaty Samochodowe). Głównym konstruktorem w zarządzanym przez Kazimierza Meyera zakładzie był Tadeusz Tański. Pod jego skrzydłami powstały modele T-1, T-2/T-4 i T-8. Pierwszy z nich produkowany był w latach 1927-1931 - powstało go ok. 800 sztuk. Dostępny był w kilku wersjach nadwoziowych - m.in. czterodrzwiowej, dwudrzwiowej, jako kabriolet, a nawet w odmianach ciężarowych (pick-up lub furgonetka). O uniwersalności konstrukcji z tych czasów niech świadczy, że CWS T-1 służył również jako karetka. 3-litrowy, 4-cylindrowy silnik polskiej konstrukcji uzyskiwał, w zależności od wersji, 45 lub 61 KM. Niestety nie jest znany żaden egzemplarz, który przetrwał do dziś. Na szczęście nie brakuje entuzjastów motoryzacji, którzy stworzyli repliki CWS T-1.
Następne modele powstawały równolegle. Większe T-8 zostało wyposażone w 3-litrowy silnik o ośmiu cylindrach, który oferował niezłe na swoje czasy 80-100 KM i był znaczącym krokiem na przód w porównaniu do T-1. Natomiast jednostka napędowa oznaczona T-4 była po prostu połową motoru T-8 i została przeznaczona do mniejszego modelu T-2. Niestety samochody te nie wyszły poza fazę prototypu.
CWS produkowało nie tylko samochody, ale też motocykl nazwany początkowo CWS M111, a później znany jako Sokół 1000. Napędzał go litrowy silnik V2 o mocy 22 KM. Był to największy i najmocniejszy model oferowany pod tą marką. Łączna produkcja osiągnęła 3400 sztuk.