Historia kompaktowych Opli
W swojej historii Opel sprzedał łącznie ponad 24 mln egzemplarzy modeli Kadett oraz Astra. Jak wyglądała ewolucja kompaktowych samochodów tej marki?
1936-1940: Opel Kadett 1
Pierwszy Kadett okazał się sensacją, zarówno pod względem technicznym, jak i cenowym. W latach 1936-1940 w Russelheim zbudowano ponad 100 000 egzemplarzy tego auta, co było na owe czasy imponującą liczbą. Posiadający rewolucyjną budowę samonośnego nadwozia typu "unibody" samochód kosztował jedynie 2 100 marek, co uczyniło go "samochodem dla ludu". Wpływ na to miało odejście od systemu modułowego.
4-osobowy model rozpędzał się do niemal 100 km/h. Podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem typu Dubonnet oraz tylna oś na resorach piórowych pochodziły z Opla Olympia, a żeliwny, 4-cylindrowy silnik typu L-Head z Opla P4. Zapewniał on moc 23 KM przy pojemności skokowej 1 073 cm sześc.
1962-1965: Opel Kadett A
Duży bagażnik i wiele miejsca dla czterech osób, a ponadto nowy dynamiczny silnik i niskie koszty utrzymania sprawiły, że Kadett A odniósł wielki sukces. W latach 1962-1965 wyprodukowano prawie 650 000 egzemplarzy tego modelu. Bryła dwudrzwiowego auta z nadwoziem typu notchback wyglądała nowocześnie i profesjonalnie. Linia boczna samochodu znajdowała się nisko, a zastosowane dla dobrej widoczności okna panoramiczne oraz listwa dekoracyjna biegnąca wzdłuż boku podkreślały wydłużoną sylwetkę. Przednie błotniki przechodziły w reflektory, a tylne krawędzie miały kształt płetw. Właściciele tradycyjnych małych samochodów byli pod wrażeniem przestrzeni wewnątrz pojazdu. Bagażnik był naprawdę pojemny, a korek zbiornika paliwa znajdował się nie w bagażniku, a na zewnątrz.
Umieszczony z przodu silnik chłodzony powietrzem to kolejna duża przewaga konstrukcyjna Kadetta nad Garbusem. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 993 cm sześc. osiągała moc 40 KM, a od marca 1963 r. była także stosowana w nowym Oplu Kadett Caravan.
1965-1973: Opel Kadett B
Kadett B zastępuje model A, a w 1965 r. nowa seria zastępuje pierwszy model. Nowa wersja miała ponad 4 metry długości, a zatem była sporo dłuższa niż poprzednia. Jeśli chodzi o sylwetkę, projektanci inspirowali się pomysłami kolegów zza oceanu. Spadzista konstrukcja tyłu nawiązywała do popularnych amerykańskich modeli samochodów z mocno pochyloną tylną szybą (typu fastback). Przybyło mu nie tylko centymetrów długości, ale i koni mechanicznych. Inżynierowie powiększyli średnicę cylindra w czterocylindrowej jednostce o 3 mm. Podstawowa jednostka o pojemności 1 078 cm sześc. osiągała moc 45 KM. Dostępny był także silnik wysokoprężny 1.1 S o mocy 55 KM.
Ten model Kadetta szybko odniósł sukces, a od września 1965 r. do lipca 1973 r. wyprodukowano ponad 2,6 mln sztuk. Jego powodzenie zdecydowanie nie ograniczało się do kraju produkcji. W roku 1966 eksport przekroczył 50 proc. Samochód był sprzedawany w 120 krajach świata.
1973-1979: Opel Kadett C
Rodzina Kadett C miała wiele twarzy: samochód rodzinny, drugi samochód z praktyczną tylną klapą lub wyczynowe sportowe coupe w barwach wojennych. W latach 1973-1979 wyprodukowano ich 1,7 mln egzemplarzy. Kadett C z napędem na tylną oś zadebiutował w sierpniu 1973 r. Miał on elegancko skrojoną bryłę oraz nowe dwuwahaczowe zawieszenie przedniej osi. Charakterystyczne cechy jego stylistyki to płaska osłona chłodnicy, pokrywa silnika z emblematem firmowym oraz pas przedni w formie spoilera.
Pełen mocy model GT/E zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1975 r. Silnik o pojemności 1,9 litra z wtryskiem Bosch L-Jetronic osiągał moc 105 KM i rozpędzał Kadetta o masie zaledwie 900 kg do prędkości 184 km/h.
1979-1984: Opel Kadett D
Czwarta generacja powojennego Kadetta wprowadziła nową epokę dla klasy kompaktowej. Pierwszy model Opla z napędem na przednią oś zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1979 r. jako nowocześnie wyglądający Kadett D. Jego linia przyciągała wzrok. Chociaż nowy model był o 126 mm krótszy od swojego poprzednika o długości 3 998 mm, miał dłuższe i znacznie obszerniejsze wnętrze niż wielu jego konkurentów. Ale nie tylko układ napędowy i podwozie z tylną belką skrętną wyłamały się z tradycji: Kadett został też wyposażony w nowy 1,3-litrowy silnik OHC, który osiągał moc 60 lub 75 KM. Rewolucja miała swoją kontynuację w wariantach nadwozia. Oprócz obszernego kombi z 1 425 litrami przestrzeni ładunkowej, oferowana była jedynie wersja z mocno pochyloną tylną szybą (typu fastback).
W styczniu 1983 r. nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki 1,8-litrowemu czterocylindrowemu silnikowi o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h. Do innych modyfikacji technicznych zaliczały się: niższe i bardziej zwarte podwozie, nowe tłumiki drgań kierownicy oraz wewnętrznie chłodzone przednie tarcze hamulcowe. W latach 1979-1984 wyprodukowano aż 2,1 mln samochodów Opel Kadett D.
1984-1991: Opel Kadett E
Drugi Kadett z napędem na przednią oś, produkowany w latach 1984-1991, uzyskał tytuł "Samochodu roku 1984". Osiągając liczbę 3 779 289 sprzedanych egzemplarzy, stał się największym bestsellerem Opla do dziś dnia oraz prawdziwym aerodynamicznym mistrzem świata. Bazujący na projektach swoich poprzedników, ale z całkowicie nową stylistyką typu hatchback, Kadett E miał przed sobą świetlaną przyszłość. Kadett D ze współczynnikiem oporu powietrza równym 0,39 był najlepszy w swojej klasie, ale bladł w porównaniu ze swoim następcą. Po 1 200 godzinach testów w tunelu aerodynamicznym, model E osiągnął wartość 0,32. Wersja sportowa GSi ze współczynnikiem oporu powietrza 0,30 i czołową powierzchnią oporu aerodynamicznego 0,57 m kw stała się najbardziej aerodynamicznym hatchbackiem na świecie.
Już po kilku miesiącach nowy model okazał się wielkim sukcesem. Rok 1987 zaowocował zarejestrowaniem 625 000 nowych Kadettów w całej Europie. Do tego czasu wersja kombi wspięła się już na szczyt w swojej klasie. Od jesieni 1985 r. wariant notchback znów był na fali, po raz pierwszy od czasów Kadetta C. Co więcej, odmiana sportowy GSi już tworzył historię. Pojawienie się w roku 1987 legendarnego 16-cylindrowego silnika zostawiło konkurencję daleko w tyle.
1991-1997: Opel Astra F
W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 mln egzemplarzy Astry F, co sprawiło, że był to najlepiej sprzedający się model w całej historii marki. Prace rozwojowe skoncentrowały się na połączeniu nowoczesnej stylistyki z przestronnym wnętrzem, większą wygodą i naciskiem na ochronę środowiska.
Następca Kadetta przejął nazwę po swojej brytyjskiej siostrze (czwarta generacja Kadetta była od 1980 r. sprzedawana w Wielkiej Brytanii pod nazwą Vauxhall Astra). Na bardzo dużą skalę skupiono się na bezpieczeństwie. Wszystkie Astry oferowane były z aktywnym systemem pasów bezpieczeństwa z napinaczami na przednich fotelach, pasami z regulowaną wysokością oraz podkładką do siedzenia, a także z ochroną boczną dzięki podwójnym stalowym rurowym wzmocnieniom we wszystkich drzwiach. Po raz pierwszy też wszystkie silniki wyposażono w katalizatory.
1998-2004: Opel Astra G
Wiosną 1998 roku Astra w stylistyce coupe dostępna była od początku jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Wersje notchback sedan, coupe i kabriolet zostały dołączone później. Odważna stylistyka, dynamiczna konstrukcja podwozia, technologia układu przeniesienia napędu oraz prawie dwukrotnie wyższa sztywność na zginanie i skręcanie w porównaniu z poprzednikiem to tylko niektóre wyróżniki Astry drugiej generacji.
W pełni galwanizowana karoseria odegrała kluczową rolę w jej wysokiej odporności na korozję. Ochronę aktywną wzmocniono 30-procentowym zwiększeniem jasności przezroczystych reflektorów halogenowych H7, a ponadto całkowicie przeprojektowano podwozie z systemem DSA. Było to połączenie wygody ze sprawnym i bezpiecznym prowadzeniem nawet przy pełnym obciążeniu. Rozstaw osi zwiększono o około 10 cm, co pozwoliło na powiększenie wnętrza, a zwłaszcza zapewniło więcej miejsca na kolana dla pasażerów tylnych siedzeń. Objętość bagażnika wynosiła 370 litrów.
2004-2009: Opel Astra H
Dwanaście silników osiągających od 90 do 240 KM oraz siedem wariantów nadwozia dawało tak duży wybór wersji Astry H, że sprzedano ich ponad 2,7 mln egzemplarzy. Kiedy uruchomiono produkcję w marcu 2004 r., trzecia generacja mogła się poszczycić nowatorską stylistyką, wysoką dynamiką jazdy oraz mnóstwem nowinek technicznych, takich jak adaptacyjny system podwozia IDSPlus z elektronicznie sterowanym systemem tłumienia (CDC), czy system reflektorów z adaptacyjnym oświetleniem przednim (AFL) z dynamicznym oświetleniem zakrętu (DCL).
Astra mogła się także poszczycić wysokim poziomem bezpieczeństwa. Euro NCAP przyznało jej najwyższą ocenę (5 gwiazdek) za ochronę dorosłego pasażera. Mając ogółem 34 punkty, bestsellerowy samochód został uznany za jeden z najbezpieczniejszych sedanów w klasie kompaktowej.
Nowe podwozie posiada adaptacyjny system FlexRxide. Polepszenie parametrów jezdnych zapewniła również konstrukcja tylnej osi z drążkiem Watta. Kierowcy Astry mogą również skorzystać z nowej generacji przednich foteli, zaprojektowanych zgodnie z najnowszą wiedzą z zakresu ergonomii i bezpieczeństwa, oraz nagrodzonych Certyfikatem AGR.
2009-2015: Opel Astra J
Opel Astra J został uzbrojony w kilka ciekawych rozwiązań technicznych, z przednią kamerą Opel Eye w roli głównej. Rozpoznaje ona znaki drogowe, informuje kierowców o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Ostrzega ich także o niebezpieczeństwie zjechania z pasa ruchu. Dzięki systemowi reflektorów z adaptacyjnym oświetleniem przednim (AFL) Astra jest w stanie doświetlać drogę na zakrętach, a w razie potrzeby przyciemnić światła automatycznie lub przełączyć je na światła drogowe.
Nowe podwozie posiada adaptacyjny system FlexRxide. Polepszenie parametrów jezdnych zapewniła również konstrukcja tylnej osi z drążkiem Watta. Kierowcy Astry mogą również skorzystać z nowej generacji przednich foteli, zaprojektowanych zgodnie z najnowszą wiedzą z zakresu ergonomii i bezpieczeństwa, oraz nagrodzonych Certyfikatem AGR.
Pojazd ten jako pierwszy na świecie kompakt będzie oferował technologię adaptacyjnych, matrycowych reflektorów LED nowej generacji InelliLux LED. Kierowcę wspomagać będą takie funkcje, jak rozpoznawanie znaków drogowych, asystent pasa ruchu, monitorowanie odległości od poprzedzającego auta czy ostrzeganie o potencjalnej kolizji z możliwością automatycznego hamowania.
Źródło: Opel
ll/moto.wp.pl
Od 2015: Opel Astra K
Astra K zostanie zaprezentowane wrześniu br. podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Będzie ona nawet o 200 kg lżejsza niż do tej pory, ma też zapewniać więcej miejsca w środku pomimo mniejszych wymiarów zewnętrznych. Pod jej maską będą pracowały silniki nowej generacji, m.in. 1,0 ECOTEC (105 KM).
Pojazd ten jako pierwszy na świecie kompakt będzie oferował technologię adaptacyjnych, matrycowych reflektorów LED nowej generacji InelliLux LED. Kierowcę wspomagać będą takie funkcje, jak rozpoznawanie znaków drogowych, asystent pasa ruchu, monitorowanie odległości od poprzedzającego auta czy ostrzeganie o potencjalnej kolizji z możliwością automatycznego hamowania.
Źródło: Opel
ll/moto.wp.pl