1939-1951: powojenne reparacje
W latach wojennych nastąpiła drastyczna redukcja produkcji samochodów osobowych na rzecz pojazdów dostawczych. W 1945 roku zmarł senator Giovanni Agnelli i kierownictwo Fiata przejął Vittorio Valletta. W 1948 roku ukończono odbudowę zakładów zniszczonych podczas wojny, między innymi dzięki amerykańskiej pomocy otrzymanej w ramach planu Marshalla. Pojawiły się pierwsze zyski i zwiększano liczbę zatrudnionych. Dwoma nowymi modelami, 500 i 1400, Fiat potwierdził swoje zaangażowanie w badania i rozwój. Po raz pierwszy masowo produkowane samochody wyposażono w ogrzewanie i wentylację.
Pojazd przedstawiony obok to jeden ze wspomnianych modeli, a dokładnie - 1400. Jest to bardzo pionierski Fiat: jako jeden z pierwszych został wyposażony w ogrzewanie, jako pierwszy miał samonośne nadwozie, a także w 1953 był pierwszym dieslem w ofercie firmy, choć diesel ten był traktowany jako oddzielny model 1400 Diesel. W 1954 Fiat 1400 został podany faceliftingowi, oraz przemianowaniu na 1900 - zmiana ta dotyczyła jednak tylko wersji benzynowej. Suche liczbowe fakty przedstawiają się następująco: 1,4 litra pojemności, moc 44 koni mechanicznych, maksymalna prędkość 120 km/h, waga 1120 kg. Zbudowano około 77 tysięcy egzemplarzy.