Trwa ładowanie...

GWM Voleex C10: nowy rywal Dacii Sandero

GWM Voleex C10: nowy rywal Dacii SanderoŹródło: zdjęcie producenta
d4jdngl
d4jdngl

W Bułgarii zaczyna działać montownia chińskiej marki Great Wall Motor (GWM). W chwili debiutu na rynek trafiły trzy modele - miejski Voleex C10, terenowy Hover H5 i pickup Steed 5. Każdy z nich spełnia normę czystości EURO 5 i dzięki pełnej homologacji może być sprzedawany w całej Unii Europejskiej.

Bez wątpienia największym zainteresowaniem będzie się cieszył kontrowersyjny Voleex C10, miejski hatchback, który został stworzony do rywalizacji z takimi modelami jak Dacia Sandero i Tata Indica Vista. To pierwszy chiński samochód osobowy, który ma realne szanse powalczyć o europejskiego klienta. Niestety, w Polsce nie ma jeszcze przedstawiciela tej marki.

W momencie debiutu klientom z Bułgarii zaoferowana została tylko topowa wersja pojazdu "Great Edition" wyceniona na 15 990 lewów, czyli około 34 000 zł. Według wcześniejszych zapowiedzi, bazowa wersja auta ma kosztować 12 500 lewów, tj. 26 600 zł, ale do tej pory nie została opublikowana jeszcze lista wyposażenia takiego wariantu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Pojazd ma długość 3,8 metra, a jego sylwetka jest niemal identyczna z drugą generacją Toyoty Yaris. Choć wnętrza obydwu pojazdów znacznie się różnią, to nikt nie ma wątpliwości na kim wzorowali się chińscy projektanci. Ciekawostką jest możliwość wyboru przedniej części pojazdu. Ta z pionowymi żeberkami przygotowana jest dla wariantu Sport. Z myślą o bardziej wybrednych Voleex będzie także oferowany w eleganckiej wersji sedan (kod C30) powstającej w Bułgarii.

d4jdngl

Wyposażenie standardowe wersji "Great Edition", obejmuje klimatyzację manualną, radio MP3 z wyjściem USB, AUX i 6 głośników, elektrykę szyb i lusterek (także składane), centralny zamek z pilotem, 15" felgi aluminiowe i lampy przeciwmgielne. O bezpieczeństwo dbają dwie poduszki powietrzne, systemy ABS, EBD, BA, czujniki cofania, a także 4 hamulce tarczowe. Na liście opcji pojawią się także boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Obecnie do wyboru są tylko - lakier metalik i fabryczna instalacja LPG.

O ile wyposażenie pojazdu jest tylko dobrą średnią w klasie, o tyle zastosowana w nim jednostka napędowa bardzo dobrze prezentuje się na tle konkurencji. Do napędu wykorzystano silnik benzynowy DOHC z ze zmiennymi fazami rozrządu o pojemności 1,5 litra, mocy 97 KM i momencie obrotowym 138 Nm. Tak wyposażony pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,1 s i rozpędza się maksymalnie do 175 km/h.

Główną kartą przetargową GWM, która może przechylić w przyszłości szalę zwycięstwa na jego korzyść, będzie gwarancja. Standardowo Voleex C10 - podobnie jak wszystkie inne modele tej marki - będzie oferowany w Europie z 5 letnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 100 000 kilometrów. W Polsce podobne lub lepsze warunki gwarancyjne oferują w tej klasie tylko Koreańczycy.

d4jdngl

Przykłady marek Landwind czy Brilliance pokazały, że słaby wynik testu zderzeniowego może pogrzebać ambitne plany ekspansji w Europie. Tym razem ma być lepiej, o czym zapewniają przedstawiciele GWM. Dowodem jest test zderzeniowy sedana C30 jaki C-NCAP przeprowadziło w Chinach. Wyniki zaskoczyły obserwatorów - uzyskany wynik 46,4 punktu dał miejskiemu sedanowi pięć gwiazdek, co jest jak do tej pory najlepszym wynikiem w historii tej chińskiej marki. Największą notę - 16 punktów - pojazd otrzymał za symulację uderzenia bokiem w słup. Testujący bardzo dobrze ocenili też najczęściej komentowaną próbę zderzenia czołowego z barierą odkształcalną, przyznając mu 15,16 punktów, a najsłabiej zderzenie czołowe ze ścianą - 13,19 punktów. Bonusowe dwa punkty samochód otrzymał za kontrolkę przypominająca o zapięciu pasów oraz mocowania ISOFIX.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Pomimo tego, że w Chinach nadal obowiązują inne kryteria (np. prędkość 56 km/h, zamiast 64 km/h), to można je porównać do innych modeli oferowanych w Europie i rozbitych w Kraju Środka. Według chińskiej organizacji, wynik pojazdu jest lepszy od tego jaki uzyskały modele Skody Fabii pierwszej generacji (45,6 pkt) i Peugeota 307 (45,5 pkt). Dla przypomnienia, w 2000 roku europejski Euro NCAP ocenił je na 4 gwiazdki.

Sprzedaż samochodów marki Great Wall trwa w bułgarii już od kilku miesięcy. Auta, które do tej pory trafiały do klientów, pochodziły z importu, ale kolejne modele będą teraz produkowane w Łoweczu. Za ich montaż odpowiada bułgarska spółka Litex Motors, która trzy lata temu podpisała umowę o współpracy z GWM.

sj/tb/sj

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj