Garaż - luksus dla wybranych?

Obraz
Źródło zdjęć: © www.sxc.hu

Za garaż lub miejsce postojowe w garażu podziemnym trzeba deweloperowi zapłacić od 10 tys. do nawet 60 tys. zł, gdy kupujemy mieszkanie w centrum - wynika z danych analityków.

Średnia cena to 29 tys. zł - informuje firma doradcza Home Broker. Najdrożej jest w Krakowie, gdzie w centrum za miejsce postojowe trzeba zapłacić przeważnie od 35 do 60 tys. zł; poza centrum jest to wydatek rzędu 20-28 tys. W Warszawie w centrum miejsce postojowe kosztuje od 40 do 55 tys. zł, a poza centrum 10-25 tys. zł.

Znacznie taniej jest np. w Poznaniu. Za garaż w centrum trzeba tam zapłacić przeważnie od 25 do 35 tys. zł, a poza centrum od 10 do 20 tys. zł. W Gdańsku ceny w centrum wynoszą 25-32 tys. zł, a poza centrum - 18-20 tys. zł.

Miejsce postojowe można też wynająć, co kosztuje przeważnie około 100-500 zł miesięcznie. Średnia cena wynosi ok. 200 zł za miesiąc. Jest ona wprost proporcjonalna do ceny zakupu miejsca postojowego. W efekcie najwięcej za miejsce postojowe trzeba zapłacić w Warszawie - od 300 do 500 zł miesięcznie w centrum. W innych stołecznych dzielnicach jest to wydatek rzędu od 150 do 300 zł miesięcznie. Podobne są ceny w takich miastach jak: Gdańsk, Lublin czy Poznań. Poza ich centrami można wynająć garaż już za 100-200 zł miesięcznie.

Analitycy agencji Emmerson obliczyli, ile metrów kwadratowych mieszkania można kupić za 60 tys. zł. W stolicy taka kwota stanowi równowartość 7,1 m kw. nowego lokalu mieszkalnego. W Łodzi rezygnacja z miejsca w garażu o cenie 60 tys. zł wystarczyłaby na dodatkowe 11,8 m kw. mieszkania. W pozostałych miastach taka suma wystarczyłaby na przykład na 8,7 m kw. w Krakowie lub na 9,5 m kw. w Gdańsku.

Pełnomocnik zarządu w agencji Emmerson Jarosław Skoczeń zwraca uwagę na to, że kiedyś deweloperzy zmuszali klientów do zakupu miejsca postojowego, traktując to jako sprzedaż wiązaną z zakupem mieszkania. 'Teraz problemem bywa zakup miejsca postojowego, gdyż w każdej rodzinie jest co najmniej jeden samochód, a czasem więcej, i miejsc postojowych nie wystarcza, mimo wysokich cen' -powiedział PAP Skoczeń.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła