Ford Fiesta ST: z rajdowym rodowodem
Miejskie samochody powinny być przede wszystkim praktyczne, a jeśli do tego posiadają cechy auta sportowego, to mamy gotowy przepis na świetną zabawę. Właśnie taka jest Fiesta ST, która wzorem starszego brata Focusa pokazuje jak powinny być zrobione hot-hatche.
Ford Fiesta ST to sportowa wariacja na temat znanego od lat samochodu miejskiego. Najnowsze generacja tego modelu otrzymała odświeżoną stylistykę z charakterystycznym grillem przypominającym nieco styl Astona Martina. Nie jest to niespodzianką, gdyż najnowsza stylistyka brytyjskiej marki powstała, gdy należała ona do Forda. Dzisiaj marka spod znaku niebieskiego owalu kopiuje ten wzorzec osłony chłodnicy, który również Fieście pozwala się wyróżnić z tłumu.
Ford segmentu B, od wprowadzenia do sprzedaży najnowszej generacji, może pochwalić się stylistyką, która nawet po kilku latach pozostaje świeża i ciekawa. Zdecydowany i agresywny wygląd pasuje do sportowej odmiany ST, która dodatkowo otrzymała przeprojektowane zderzaki, nowe progi i podkreślający charakter spoiler. Podobnie jak najmocniejsza odmiana nowego Focusa, sportowa Fiesta otrzymała felgi o specjalnym wzorze wyróżniającym odmiany z oznaczeniem ST.
Sportowe akcenty przywitają nas również we wnętrzu. Od razu w oczy rzucają się podświetlone na czerwono progi z literami ST, które choć nieco ostentacyjne, to bardzo dobrze podkreślają zadziorny charakter sportowej Fiesty. Najważniejszą nowością są kubełkowe fotele Recaro, które dokładnie otulają kierowcę i pasażera. Są na tyle głębokie, aby zapewnić odpowiednie trzymanie w każdej sytuacji, a do tego nie utrudniają wsiadania i wysiadania z samochodu. Dodatkowo najszybszą wersję miejskiego Forda wyróżnia oznaczenie na dole kierownicy i zmieniona gałka skrzyni biegów.
Rozmiary wnętrza są typowe dla segmentu B, co oznacza, że podróżowanie na tylnej kanapie jest jak najbardziej możliwe, ale przy dłuższej trasie może być męczące. W wersji z kołem dojazdowym bagażnik pomieści 276 l. Jednak to nie wygląd nadwozia, praktyczna strona wnętrza i wielkość bagażnika są najważniejsze w przypadku Fiesty ST. Tutaj liczy się prędkość, przyjemność z jazdy i pewność prowadzenia. Ford znowu udowadnia, że wie jak z popularnych hatchbacków zrobić sportowe auto o wzorowych właściwościach jezdnych.
Za napęd nowej Fiesty ST odpowiada turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l, który produkuje 182 KM i 240 Nm. Zastosowanie turbiny pozwoliło na zmniejszenie jednostki napędowej oraz ograniczenie zużycia paliwa - nawet przy bardzo dynamicznej jeździe auto zużywa około 10 l benzyny na 100 km. Z drugiej strony powstała turbo dziura, która wymaga, aby utrzymywać silnik na wysokich obrotach. Dzięki sprawnie działającej 6-biegowej skrzyni o krótkich skokach, nie jest to jednak problemem i Fiesta bardzo chętnie nabiera prędkości w akompaniamencie agresywnych tonów dobiegających z układu wydechowego.
Przyspieszenie do 100 km/h w 6,9 s i prędkość maksymalna równa 220 km/h są podobne jak u konkurencyjnych modeli i pozwalają na sprawne przemieszczenie się Fiestą ST. Jednak to nie moc silnika jest najważniejsza. Ford już wielokrotnie udowadniał, że zyskuje przewagę nad innymi producentami dzięki samochodom o wyjątkowo dopracowanym zawieszeniu. Nie inaczej jest w przypadku sportowej Fiesty.
Dzięki idealnemu zestrojeniu zawieszenia mały Ford połyka zakręty w tempie ekspresowym, cały czas pewnie trzymając się nawierzchni. Niezależnie od typu zakrętu Fiesta zapewnia wzorową przyczepność, pokazując, że wieloletnie doświadczenie w rajdach samochodowych pozwala na przeniesienie sportowych technologii do cywilnych samochodów. Jedyną wadą takiego rozwiązania jest fakt, że zawieszenie Fiesty ST może się okazać zbyt twarde na dziurawe polskie drogi. W tym modelu zdecydowanym priorytetem były osiągi, a nie komfort.
Układ przeniesienia napędu z elektroniczną szperą zapewnia, aby przednionapędowy Ford nie miał problemu z przeniesieniem mocy na asfalt. Wzorowo spisują się też hamulce, które nawet po mocnym traktowaniu skutecznie zatrzymują samochód. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem zapewnia pewność prowadzenia i dobre wyczucie drogi. Fiesta została również wyposażona w układ elektronicznej kontroli stabilności (ESC) o trzech stopniach - w pełni aktywnym, sportowym i wyłączonym.
Stając się samochodem sportowym Fiesta nie straciła najważniejszych zalet auta segmentu B - bardzo dobrze sprawdza się w mieście. Mała średnica zawracania i nieduże wymiary nadwozia (3975 mm długości, 1709 mm szerokości i 1456 mm wysokości) oznaczają, że nie będzie problemu z parkowaniem oraz manewrowaniem po zatłoczonych uliczkach. Choć twarde zawieszenie nie zapewni komfortu na dziurach, to Ford odpowiednio przemyślał miejską funkcjonalność swojego auta. Przedni zderzak, mimo sportowego wyglądu jest zawieszony odpowiednio wysoko, dzięki czemu Fiesta nie ma problemu z pokonywaniem progów zwalniających i niższych krawężników.
Ford Fiesta w odmianie ST to hot-hatch w klasycznym stylu, który sprawdzi się w mieście (ale też poza nim) i wywoła uśmiech na twarzy każdego kierowcy lubiącego dynamiczną jazdę. Świetnie zestrojone zawieszenie pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów i pewność prowadzenia nawet na nierównym asfalcie. Wieloletnie doświadczenie Forda w konstruowaniu samochodów rajdowych przynosi efekt w postaci zwinnego auta zapewniającego nieprzerwaną zabawę za kierownicą.
Trzydrzwiowe nadwozie oznacza, że Fiesta ST nie należy do najbardziej praktycznych samochodów. Natomiast sportowa charakterystyka zawieszenia ma też dużą wadę - w przypadku dziurawej drogi kręgosłupy pasażerów dotkliwie odczują wszystkie ubytki w nawierzchni. Mimo to Ford zachował wszystkie zalety samochodu miejskiego, który na co dzień musi zmagać się z progami zwalniającymi i parkowaniem w ciasnych miejscach.
Ford podczas testów sprawdził Fiestę ST na dystansie 850 000 km. Podczas jazd testowano wytrzymałość silnika i skrzyni biegów - również w ekstremalnych warunkach na torze. Zgodnie z najnowszą modą panującą wśród producentów samochodów, praca nad ustawieniami silnika i skrzyni biegów była wykonywana na torze Nurburgring.
Rynek hot-hatchów segmentu B jest coraz większy i kolejni producenci prezentują coraz szybsze i mocniejsze samochody. Fiesta ST udowadnia, że nadal to Ford jest wzorem w dziedzinie konstruowania takich samochodów. Co niemniej ważne, tak udana konstrukcja jest też stosunkowo tania. Cena sportowej Fiesty to 73 500 zł, dzięki czemu jest tańsza od swojego największego konkurenta, czyli Volkswagena Polo GTI. Jeśli możemy sobie pozwolić na rezygnację z większego bagażnika i drugiej pary drzwi, to Ford Fiesta ST staje się bardzo ciekawą alternatywą dla kompaktu w tej samej cenie. Zapewnia więcej przyjemności z jazdy i udowadnia, że samochody nie muszą być nudne.
WP: Szymon Jasina
"Ford Fiesta ST" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | null |
Pojemność silnika cm3 | "1596" |
Moc KM / przy obr./min | "182 / 5700" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "240 / 1600-5000" |
Skrzynia biegów | "manualna, 6-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "220" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "6,9" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "7,9 / 4,8 / 5,9" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "b.d." |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "276 / 960" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "3975 / 1709 / 1456" |
Cena wersji podstawowej w zł | "73 500" |
Cena testowanego modelu w zł | "b.d." |
Plusy | null |
Minusy | null |