Z pośród szerokiej i różnorodnej oferty aut klasy kompakt jedynie nieliczne modele mają atuty, aby się wybić ponad przeciętność. Japończycy i Włosi liczą, że uda im się to z nowym, niewielkim SUV-em produkowanym w węgierskiej fabryce w Esztergom. W 2006 roku na rynku pojawił Suzuki SX4, a na początku tego roku do salonów sprzedaży trafił jego brat-bliźniak Fiat Sedici.
Cechy szczególne
Sedici trudno jednoznacznie zakwalifikować do konkretnej klasy pojazdów. Długość nadwozia (ponad 4 m) sugeruje, że mamy do czynienia z autem kompaktowym, ale z powodu wysokości (ponad 1,6 m) bliżej mu do minivanów. Z kolei spory prześwit i napęd 4x4 zbliżają ten model Fiata do SUV-ów.
Zgrabne i ładne nadwozie wzbogacono o dodatki typowe dla rasowych aut offroadowych - metalowe nakładki pod przednim i tylnym zderzakiem oraz plastikowe osłony nadkoli. Szerokie drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza. Znajdziemy tutaj chromowane wstawki na kierownicy, konsoli centralnej i dźwigni zmiany biegów.
Obsługa poszczególnych urządzeń nie sprawia problemów – wszystkie pokrętła i przyciski są czytelne i zlokalizowane w zasięgu ręki kierowcy.
Oryginalne, asymetryczne wycieraczki okazują się być wystarczająco skuteczne, nawet przy większej ulewie.
Mimo że w Sedici siedzi się wyżej niż w klasycznych hatchbackach widoczność z miejsca kierowcy jest nieco ograniczona – do przodu - z powodu wysoko umieszczonej deski rozdzielczej (nie widać przedniej części pokrywy silnika), do tyłu – z powodu wąskiej szyby i podwójnych słupków.
W tym ostatnim przypadku pomagają jednak duże lusterka zewnętrzne. Bagażnik Fiata oferuje skromne 270 l pojemności, ale po złożeniu asymetrycznie dzielonych tylnych siedzeń można go powiększyć do 1045 l.
Silnik
Aktualnie Fiat Sedici oferowany jest w polskich salonach w wersji z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 107 KM. Jest to czterocylindrowa jednostka z wielopunktowym, elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa i dwoma wałkami rozrządu.
W testowanym modelu zamontowana był drugi z oferowanych silników - 120-konny turbodiesel 1,9 l, który bardzo dobrze radzi sobie z ważącym1325 kg pojazdem. Z silnikiem, który wyposażono w filtr cząstek stałych, współpracuje 6-stopniowa manualna skrzynia biegów charakteryzująca się precyzyjną zmianą przełożeń.
Przyspieszenie 11,2 s do 100 km/h i wysoki maksymalny moment obrotowy sprawiają, że autem podróżuje się przyjemnie i bez stresu podczas wyprzedzania. W naszym teście okazało się także, że silnik wykazuje umiarkowany apetyt na paliwo, spalając średnio ok. 7 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Wsiadając do kabiny Sedici bez problemu znajdziemy dla siebie wygodną pozycję. Fotele zapewniają komfortową podróż i dobre trzymanie boczne.
Do największych atutów tego auta należy dopracowane podwozie i napęd 4x4. Stała blokada napędu (50:50) i duży prześwit (19 cm) pozwalają na wyprawy w niezbyt trudny teren. Fiat nie zamierza rywalizować z klasycznymi przedstawicielami offroadu, ale jeżdżąc po szutrowych drogach i leśnych duktach, auto ani razu nas nie zawiodło.
Za pomocą przycisku umieszczonego pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera można ustawić jeden z trzech trybów działania napędu - 2WD czyli napęd na koła przednie, tryb Auto - rozdzielający moment poprzez elektronicznie sterowane sprzęgło oraz Lock, czyli stały napęd na cztery koła, działający jednak tylko do 60 km/h.
Po przekroczeniu tej prędkości napęd przełącza się w tryb Auto, czyli napędzane są przednie koła z możliwością automatycznego dołączenia tylnej osi w momencie utraty przyczepności jednego z przednich kół. O trybach pracy układu przeniesienia napędu informują kontrolki umieszczone na tablicy rozdzielczej. W stabilnej jeździe Fiata pomaga także precyzyjny układ kierowniczy i brak tendencji do przechyłów nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
Podsumowanie
Sedici wygląda znacznie oryginalniej niż większość aut klasy kompakt, a do tego posiada dobre wyposażenie i niezłe wykończenie. Kolejnym atutem jest wysokoprężny silnik, który okazuje się być wystarczająco dynamiczny i co nie mniej ważne - nie zmusza do zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej.
Fiat z napędem 4x4 doskonale sprawdza się zarówno na szosie jak i szutrowym szlaku, dlatego podczas podróży za miasto nie będziemy się martwić niedoskonałością naszych, zwłaszcza lokalnych dróg.
Rodzaj silnika | Turbodiesel |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1910 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 120/4000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 280/2050 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 |
Pojemność bagażnika (l) | 270/1045 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 50 |
Zużycie paliwa: miasto/trasa (l /100 km) | 8,1/5,7 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 411,5/175,5/162 |
Rozstaw osi (cm) | 250 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 lub 100 tys. km/8 |
Cena (zł) | 77 900 |
Wybrane wyposażenie seryjne Fiat Sedici 1.9 Multijet Emotion
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | Pakiet z kurtynami powietrznymi – 3 200 zł |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja automatyczna | S |
| Radioodtwarzacz CD | S |
S - wyposażenie seryjne
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Wystarczająca ilość miejsca na przednich siedzeniach, zadowalająca z tyłu, niewielki bagażnik | |
---|---|---|
Silnik | Dynamiczna i elastyczna jednostka napędowa | |
Poziom hałasu | * | Powyżej 3000 obr/min poziom hałasu jest dość wysoki |
Zużycie paliwa | Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie | |
Wyposażenie podstawowe | Bogate , z możliwością doposażenia |
Autor: Tomasz Szmandra