Fiat Panda Lounge 0,9 TwinAir

Poprzedni model był Samochodem Roku 2004 produkowano go w Polsce. Najnowszy właśnie zadebiutował na naszym rynku, powstaje we Włoszech, a pod maską ma silnik z Bielska-Białej.

Obraz
Źródło zdjęć: © Marek Wieliński

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Powstało ponad 6,5 miliona egzemplarzy. Poprzedni model był Samochodem Roku 2004 produkowano go w Polsce. Najnowszy właśnie zadebiutował na naszym rynku, powstaje we Włoszech, a pod maską ma silnik z Bielska-Białej. Poznajcie nową Pandę.
Tylko w 2009 roku z taśmy zjechało ponad 300 tysięcy sztuk. Ten niskobudżetowy samochód jest dostępny prawie dla każdego. Jego historia zaczęła się 30 lat temu. We Włoszech można go było wtedy kupić za 9 średnich pensji urzędnika. Dziś wystarczy tylko 6 takich wynagrodzeń. W Polsce, niestety, trzeba ich trochę więcej. Fiat Panda wjeżdża na nasze drogi w nowej formie i treści. Nadal jest tanim samochodem, a do zaoferowania ma znacznie więcej.
Przede wszystkim inny, choć nawiązujący do poprzednika wygląd. Nadwozie zaokrągliło się i prezentuje się o wiele ciekawiej. W środku dla odmiany dominują teraz… kwadraty.
W stosunku do poprzedniczki, nowa Panda jest dłuższa o 11 cm, szersza o 5 cm i wyższa o centymetr. To oznacza więcej miejsca dla pasażerów. Szerokość kabiny z przodu zwiększyła się o niecałe 3 cm, z tyłu o pół centymetra. Zastosowanie węższych oparć foteli pozwoliło wygospodarować dodatkowe 20 mm przestrzeni dla kolan pasażerów tylnej kanapy.

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nowością, pomagającą zdecydować czy chcemy mieć większy bagażnik, a może więcej miejsca dla pasażerów, jest przesuwana tylna kanapa. W zależności od jej położenia pojemność przestrzeni bagażowej to 225 lub 260 litrów. Można też wybrać wersję z siedziskiem kanapy zamontowanym na stałe. Po złożeniu oparć, przestrzeń ładunkowa rośnie do 870 litrów. Plus za niższy próg bagażnika, ułatwiający załadunek dużych i ciężkich przedmiotów.

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Do wykończenia wnętrza nowej Pandy zastosowano lepsze materiały, niż w poprzedniczce. Nowa jest też stylistyka i żywa kolorystyka.

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Kwadratowe są analogowe i elektroniczne zegary, dźwignia zmiany biegów, osłony głośników. Kwadraty znajdziemy na tapicerce foteli, a nawet podsufitce. Po prostu, są wszędzie.

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Pod względem atrakcyjności wykończenia wnętrza Panda zaczyna zmierzać w kierunku Fiata 500.

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze ma teraz intrygujący wygląd, a także dobrą ergonomię. Jest 13 schowków na drobiazgi i duża półka przed pasażerem. Fotel pasażera możemy złożyć, zamieniając go w stolik.

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nowy Fiat Panda to również system, zapobiegający kolizjom do prędkości 30 km/h, który w razie konieczności sam uruchomi hamulce. Jeżeli istnieje ryzyko kolizji lub kierowca rozpoczyna gwałtowne hamowanie, automatycznie zwiększa się ciśnienie w układzie hamulcowym.

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Panda to również przydatne gadżety, jak nawigacja Tom Tom LIVE, informująca o aktualnej sytuacji na drodze, pogodzie i punktach docelowych z bazy Google, aplikacja „Eco:Drive” i system Blue&Me, który pozwala połączyć z samochodem przez Bluetooth do 5 telefonów. System audio odczytuje SMS-y.

/ 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nowa Panda prowadzi się jeszcze lepiej od poprzedniczki. Słuchając pracy silnika, wielu będzie zadawać sobie pytanie: „skąd ja to znam?” Pod maską są… tylko 2 cylindry. Dlatego Panda z silnikiem 0,9 TwinAir brzmi jak poczciwy Maluch. Na tym jednak kończą się podobieństwa, bo to supernowoczesna, elastyczna jednostka, z rozwiązaniem niemal całkowicie niwelującym drgania silnika i turbosprężarką.

10 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

W efekcie z dwucylindrowego silniczka o pojemności 875 cm wyzwolono moc 85 KM i bardzo dobre osiągi, jak na auto do miasta. 11,2 s od zera do setki. Prędkość maksymalna: 177 km/h.

11 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Spalanie na trasie to niewiele ponad 5 litrów na setkę. W mieście od 6,5 do maksymalnie 8,2 l/100 km (śr. miasto 7,6). Jeśli chcemy obniżyć spalanie, wystarczy skorzystać z przycisku "ECO", zmniejszającego maksymalny moment obrotowy ze 145 do 100 Nm. Jazda będzie mniej dynamiczna, ale oszczędna.

12 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nowa Panda prowadzi się jeszcze lepiej od poprzedniczki. Słuchając pracy silnika, wielu będzie zadawać sobie pytanie: „skąd ja to znam?” Pod maską są… tylko 2 cylindry. Dlatego Panda z silnikiem 0,9 TwinAir brzmi jak poczciwy Maluch. Na tym jednak kończą się podobieństwa, bo to supernowoczesna, elastyczna jednostka, z rozwiązaniem niemal całkowicie niwelującym drgania silnika i turbosprężarką.

13 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nowy Fiat Panda ma w wyposażeniu m.in. cztery poduszki powietrzne: czołowe i kurtynowe, ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego i aktywne przednie zagłówki.

14 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nowy Fiat Panda ma w wyposażeniu m.in. cztery poduszki powietrzne: czołowe i kurtynowe, ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego i aktywne przednie zagłówki.

15 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nadal w produkcji jest Panda Classic, czyli model poprzedniej generacji za 30 990 zł. W wyprzedaży rocznika 2011 z ceną 24 990 zł jest najtańszym nowym samochodem na rynku.

16 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Za testowaną Pandę 0,9 Twin Air w topowej wersji wyposażenia Lounge trzeba zapłacić 46 990 zł, ale podstawowa wersja nowej Pandy, z czterocylindrowym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM kosztuje tylko 33 990 zł. Po raz pierwszy ma jednak tak silnego konkurenta. Minimalnie tańszy jest od niej nowy Volkswagen Up z trzycylindrowym silnikiem.

17 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Jak przyjmie ją rynek? Nowy Fiat Panda to udany model. Ciekawszy, lepiej wyposażony i wygodniejszy. Ma szansę powtórzyć sukces poprzedniej generacji. Po raz pierwszy jednak Włoskim mistrzom w budowaniu miejskich samochodów zagrozili Niemcy. Teraz Panda ma silnego konkurenta w postaci trojaczków Volkswagena, modeli: Up, Citigo oraz Mii z pięciodrzwiowym nadwoziem.

18 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Powstało ponad 6,5 miliona egzemplarzy. Poprzedni model był Samochodem Roku 2004 produkowano go w Polsce. Najnowszy właśnie zadebiutował na naszym rynku, powstaje we Włoszech, a pod maską ma silnik z Bielska-Białej.

19 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Tylko w 2009 roku z taśmy zjechało ponad 300 tysięcy sztuk. Ten niskobudżetowy samochód jest dostępny prawie dla każdego. Jego historia zaczęła się 30 lat temu. We Włoszech można go było wtedy kupić za 9 średnich pensji urzędnika. Dziś wystarczy tylko 6 takich wynagrodzeń. W Polsce, niestety, trzeba ich trochę więcej. Fiat Panda wjeżdża na nasze drogi w nowej formie i treści. Nadal jest tanim samochodem, a do zaoferowania ma znacznie więcej.

20 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Przede wszystkim inny, choć nawiązujący do poprzednika wygląd. Nadwozie zaokrągliło się i prezentuje się o wiele ciekawiej. W środku dla odmiany dominują teraz… kwadraty.

21 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Kwadratowe są analogowe i elektroniczne zegary, dźwignia zmiany biegów, osłony głośników.

22 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Kwadratowe są uchwyty, otwierające drzwi...

23 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Kwadraty znajdziemy na tapicerce foteli, a nawet podsufitce. Po prostu, są wszędzie.

24 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

W stosunku do poprzedniczki, nowa Panda jest dłuższa o 11 cm, szersza o 5 cm i wyższa o centymetr. To oznacza więcej miejsca dla pasażerów. Szerokość kabiny z przodu zwiększyła się o niecałe 3 cm, z tyłu o pół centymetra. Zastosowanie węższych oparć foteli pozwoliło wygospodarować dodatkowe 20 mm przestrzeni dla kolan pasażerów tylnej kanapy.

25 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nareszcie nie wiele tu nudą. Nowa stylistyka może się podobać.Lepsza jest też jakość materiałów, użytych do wykończenia wnętrza.

26 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Kwadratowa jest nawet dźwignia zmiany biegów.

27 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Do wykończenia wnętrza nowej Pandy zastosowano lepsze materiały, niż w poprzedniczce. Nowa jest też stylistyka i żywa kolorystyka.

28 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Osobliwy kształt nadano również dźwigni hamulca ręcznego.

29 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Pod względem atrakcyjności wykończenia wnętrza Panda zaczyna zmierzać w kierunku Fiata 500.

30 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze ma teraz intrygujący wygląd, a także dobrą ergonomię. Jest 13 schowków na drobiazgi i duża półka przed pasażerem. Fotel pasażera możemy złożyć, zamieniając go w stolik.

31 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Pasażerowie tylnej kanapy nie będą narzekać na brak miejsca.

32 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nowością, pomagającą zdecydować czy chcemy mieć większy bagażnik, a może więcej miejsca dla pasażerów, jest przesuwana tylna kanapa. W zależności od jej położenia pojemność przestrzeni bagażowej to 225 lub 260 litrów.

33 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Można też wybrać wersję z siedziskiem kanapy zamontowanym na stałe. Po złożeniu oparć, przestrzeń ładunkowa rośnie do 870 litrów. Plus za niższy próg bagażnika, ułatwiający załadunek dużych i ciężkich przedmiotów.

34 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Nadal w produkcji jest Panda Classic, czyli model poprzedniej generacji za 30 990 zł. W wyprzedaży rocznika 2011 z ceną 24 990 zł jest najtańszym nowym samochodem na rynku.
Za testowaną Pandę 0,9 Twin Air w topowej wersji wyposażenia Lounge trzeba zapłacić 46 990 zł, ale podstawowa wersja nowej Pandy, z czterocylindrowym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM kosztuje tylko 33 990 zł. Po raz pierwszy ma jednak tak silnego konkurenta. Minimalnie tańszy jest od niej nowy Volkswagen Up z trzycylindrowym silnikiem.

35 / 35Kwadratura na kołach

Obraz
© Marek Wieliński

Jak przyjmie ją rynek? Nowy Fiat Panda to udany model. Ciekawszy, lepiej wyposażony i wygodniejszy. Ma szansę powtórzyć sukces poprzedniej generacji. Po raz pierwszy jednak Włoskim mistrzom w budowaniu miejskich samochodów zagrozili Niemcy. Teraz Panda ma silnego konkurenta w postaci trojaczków Volkswagena, modeli: Up, Citigo oraz Mii z pięciodrzwiowym nadwoziem.
Co wybrać? Rzecz gustu. Nowy Fiat Panda to mocny gracz z dużym doświadczeniem. Problem w tym, że modele konkurencji też są bardzo udane. Czas pokaże, kto wygra wojnę o względy klienta. Wiele wskazuje na to, że będzie to przede wszystkim wojna psychologiczna.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę